Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 1122 ggr
ellinorrasmusson
2009-10-31 22:25
0

påkörd..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade ingen speciellt bra grupp, så ändra om det är fel.

Nu är det såhär att den ridtravare jag rider blev påkörd i måndags, jag vet inte riktigt hur det gick till då det inte var jag som red. Han har några små skrapsår på bakbenen, inte så märkvärdigt, men när han går "släpar" han benen efter sig. Inte jättemycket, men vågar liksom inte riktigt böja på benen och jobba som vanligt. Någon som vet varför han gör så? Han haltar inte, och är inte öm vad jag kan märka.

skrittade honom i torsdags och i fredags och idag joggade jag honom lite lätt. Han är inte alls lika framåt att rida som han brukar, men han är ju som sagt inte halt, så är det någon som har någon tanke om det?

Det var hans ägare som red vid själva "olyckan" och eftersom han inte blödde så mycket,  bestämde hon sig för att inte anmäla händelsen, var det rätt eller fel tycker ni?

Någon som har någon liten fundering på vad som kan vara fel?

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Manda29
2009-11-01 00:07
0

Är ju lite svårt att säga när man inte vet hur det träffa. Vad säger ägaren om det? Blev han träffad från sidan eller bakifrån eller? Hon borde nog ha anmält om det blir efterverkningar.

Verkar ju som han har känningar/sättningar nånstans ungefär som man själv kan ha om man halkar till, stöter emot nåt eller nån tuschar till en om du förstår vad jag menar. Men hur och var det sitter är ju svårt att säga.

Ni bör nog ta ut vet. eller nån som känner igenom honom. Kan ju va mer än det ser ut att vara.

ellinorrasmusson
2009-11-01 00:09
0

Ägaren säger att bilen kom bakifrån och så svängde hästen ut rumpan precis då. Hon sa även att han kom ganska snabbt.

Tack så mycket för svaret :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Manda29
2009-11-01 00:28
0

Var så lite så :)

Ok. Då tycker jag nog att det låter som han har fått sig en törn på snedden s.a.s. Lätt ramsne om han hade varit bil och haft otur och det är inte bra  Rynkar på näsan.

Ni borde nog kolla upp honom låter det som. Bara för att vara på den säkra sidan.

ellinorrasmusson
2009-11-01 00:47
0

åh, okej. tack så mycket. Ska be henne ta ut vetrinär så får vi väl se hur det blir :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Manda29
2009-11-01 01:00
0

Hoppas att det inte är nåt allvarligt. Verkar ju trots allt som att det dom flesta gånger går bra.

När jag läser igen att: släpar benen efter sig osv så påminner det mig om mina muskelspänningar i ryggslutet bl.a. Jag har fibromyalgi och är väldigt spänd och stel i musklerna.

Hoppas "brunte" blir fit for fight snabbt igen. Glad

giffan
2009-11-01 01:47
0

Tycker man ska anmäla sådana saker, för det är oaktsamt av bilisten att köra så pass fort förbi att hästen kan bli skadad.

Om det nu är någon skada på hästen så är det inte säkert att försäkringen tar det om ingen anmälan är gjord.

Kolla absolut upp hästen efter en sådan olycka, förhoppningsvis är det bara något som går över, men det finns så mkt som kan sätta sig snett i en häst kropp.

Hoppas hästen blir helt ok och att ryttaren oxå klarade sig bra.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ellinorrasmusson
2009-11-01 01:55
0

Okej, tack så mycket. Ska tänka på vad ni har sagt. :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

anna-mana
2009-11-01 08:50
0

Som du beskriver att han går ojämt så skulle jag ta ut en massör eller en equiterapeut som kan känna igenom honom ordentligt, han kanske bara är öm i muskelaturen men det kan ju ha blivit något som hoppat snett någonstans, en veterinär tror jag inte gör så mkt. Lycka till

fallon
2009-11-01 10:08
0

Bilföraren har strikt ansvar och olyckan borde polisanmälts, ja.

Hästen bör självklart undersökas av veterinär och eller equiterapeut. Försök att hitta en veterinär som samarbetar med en bra ET. Brukar bli bäst resultat.

Hoppas hästen kryar på sig:-)

ellinorrasmusson
2009-11-01 11:15
0

tack så mycket :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

sus-sharon
2009-11-01 14:33
0

blev inte veterinär ditkallad? varför inte isåfall?

medarbetare på djurskydd.ifokus

ellinorrasmusson
2009-11-01 15:49
0

Jag vet inte, jag var inte hemma. :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus