Hästproblem
Jag rider en C-ponny som körs av sin ägare men rids av mig. Idag när jag red barbacka i paddoken så försökte han bita mig när jag red honom, lixsom böjde sig mot mina ben och försökte. Sedan sparkade han med bakhoven upp mot magen.
Han har gjort så förut, men kan det vara något jag har gjort, kan han ha ont, kan det vara att han inte vill jobba lr?
Snälla skulle behöva lite hjälp, för det är inte så roligt att rida honom när han gör så :/
Jag säger som alla andra förmodligen kommer att säga, han kanske har ont? Och vill få bort dig från sin rygg?
Fråga också dig själv: Är du lagom lång för honom och väger du lagom mycket? Kan det vara något han inte trivs med?

Tror att nånting irriterar honom. Annars skulle han nog inte reagera så… :) Eller så har han ont någon stans.
Du får be ägaren kolla upp honom eller nåt.
Jga är en 1,60 väger 60 kg. Han är maxad C-ponny.
Kan inte vara för tung!
#3 Ja, det låter ju som att han inte borde ha några problem med det. Jag tror nog att han har ont någonstans eller kanske är dåligt musklad och vill komma undan arbetet.
Men jag är ingen expert.
Du sade att ägaren bara körde honom, men hur länge har han varit riden då?
Det kan ju faktiskt vara att han testar dig och verkligen visar sin ovilja.
Gör han bara så när du rider i paddocken?? Kan vara det han tycker e trist.
Men för att utesluta att han inte har ont när du rider skulle jag först kolla utrustningen, sen kolla hästen och sen fundera på hur jag rider och när han gör så..
Uteslutningsmetoden…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Hästen jag rider biter ofta efter mina fötter, han gör det när han har tråkigt eller när han tyckwer jag kräver för mycket. Har visst alltid gjort så. Försöker träna bort det, men skaffat skor med stålhättor så länge..
Mm han gör ju inte så när jag rider på ängen/rider ut så det borde vara padokken :O
#7 Då kanske han bara är en häst som behöver mycket omväxling i sitt arbete för att inte tröttna. Pröva att gör mycket olika övningar när du rider i paddocken och se om det blir bättre. Att kolla utrustningen som Giffan sa skadar ju inte heller. ;)
Okey, fast då är det vara tränset jag får kolla då, för som sagt, jag red barbacka :s
Men får kolla med ägaren!
#9 Aha, justdeja… :P Gör så!
#9 Gör den alltid så när du rider barbacka?
Vissa hästar gillar inte att man rider barbacka, de kittlar på dem och om de är känsliga så sitter man faktiskt för det mesta ganska ostadigt och man glider runt en del..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Anledningen till att jag rider barbacka ibland är för att sadeln hans inte passar. Jag kan inte sitta upp utan att den glider runt så jag måste ha stol. Jag spänner men det hjälper inte därför rider jag ibland utan sadeln för att den passar inte honom så bra tror jag.
Blir lite tokig på det!
Men att be ägaren att fixa ny sadel är nog inte tal om, hon rider ju inte så mkt.
Dåligt musklad är han nog, konditionen är det inte så fel på men han är ganska kraftig * tjock?*
Äinte 60 kg ganska mktpå c ponny?

#13 Nä det tror jag inte, det är ju inte vikten som spelar störst roll utan längden. Är man 1.60m lång tror jag inte att det ska vara några problem att rida en c ponny… Om det nu inte är en liten c-ponny :)
Är man för lång så försämrar man hästens balans, har jag hört. :)

13#
Nja, 60 kg behöver inte vara för mycket - det beror ju egentligen på hur pass viktbärande ponnyn är.
En smäcker c-ponny med tunn benstomme är kanske inte så lämpligt men det finns ju många ponnies som ser annorlunda ut.
Något som också spelar roll är hur pass välriden och musklad ponnyn/hästen är och om ryttaren har kunskapen att rida den i form.
Ryttarens balans är också viktigt - en nybörjare med dålig balans och som skumpar runt är skadligare än en erfaren ryttare - speciellt om hästen är omusklad och oerfaren. :)

14#
Nja (här också
), längden behöver inte alls vara ett problem för hästen.
Det är snarare ryttaren som kanske får problem med sin sits etc eftersom om man rider en "för liten" häst så får du inte den kontakten som man bör ha med sina nedre innerskänklar inom engelsk ridning. De hänger ju liksom i luften 
Titta på de som rider islandshäst - där har vi ju ibland nästan 2 meter långa karlar som inte på något sätt stör sin hästs balans men sen rider de ju på ett helt annat sätt också än den vanliga s k "engelska" ridningen.
Återigen så är det värre med en oerfaren nybörjare eftersom de verkligen behöver stödet från hästen längs med hela innerskänkeln.
Men asså vikten är ju är mkt större problem än längden. Är man lång och smal kan man ju rida mindre hästar än någon som är kort och väldigt kraftig!