Följt tölt tips :P
Var inne på ett engelskspråkit forum för töltande hästar (ja, ibland är det ju roligare med tölt hästar som inte bara är isisar med isis kultur och isis-träning..man kan ju få fler tips :P) och fick rådt att bara tölta i uppförsbacke och i högt gräs/sand för att få en ren ''running walk'' eller renare ''gait'' eftersom han har lite passtakt. Och hålla mig till skritt (som jag också skulle arbeta lite mer med, ffa att få den snabbare utan att tappa takt och form, hittils har jag ju försökt jobba mest med böjning och ställning så lite frisk skritt kan ju ha missats.. :3) och galopp på slät mark. Ett tag för att se.
Tanken är att tölta uppför backen och sen fortsätta uppe på toppen i tölt för att behålla bakdelen under honom även sen..
Och det verkar funka! Han trampar åtminstonde fint under sig och jag tror till och med att jag fick ett par nickningar i ''tölten'', trots att jag var lite väl spänd i handen och han protesterade en aning :P Om jag nu fattat det rätt så är nickningar upp och ner ett säkert tecken på en korrekt running walk (som enligt dem är till och med lite mer fyrtakt än den vanliga tölten eftersom benen lyfts upp i fyrtakt medans i tölt lyfts de i passtakt en liten aning och sätts ner i fyrtakt..tja, jag vet då inte men running walk är ju häftigt iaf :P) på samma sätt och av samma anledning som skritt ska ha lite huvudrörelse :)
En stillbild från en av de få sekunderna av filmen som såg bäst ut, precis efter backen lgger jag också in:P
Men jag tror att detta kan hjälpa oss mycket, att stärka tölten och befästa den så här innan jag använder den annars. Värma upp i skritt och sen tölta uppför kullen, så kan jag ju hålla mig till skritt och galiopp på resten av ridturen sen (om jag inte kommer till en bra uppförsbacke eller så.) Ska inte blanda in trav just precis nu bara men sen så kommer det igen :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Härligt =)
Jag lyckas inte få min att tölta när underlaget är för mjukt. Vanliga padockar med sand i fungerar inte, men våran är ju en som är gjort för isisar så den är lite stadigare och går fint att tölta i, annars så fungerar det på vanliga grusvägar =) Men sand går inte alls då blir det trav.
Tölta i uppförsbacke jobbar jag också med, det är bästa sättet att få tölten bärig tycker jag. Jag har annars svårt att få den riktigt bärig.
Men jag hängde inte riktigt med på det där du snackade om skritt? På vilket sätt menar du?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 Crow är ju väligt töltsäker :) Får ju jobba för att få trav (inte att hålla den eller att forma den dock) men blir lätt passtaktig i tölten på fin mark :P
Travare med passanlag skrittar gärna i passtakt..:O Crow med. Men håller man igång skritten i en aktiv arbetsskritt och inte bara såsar som jag gärna gör, eller jobbar för mycket med att ställa, öppna osv och glömmer att faktiskt skritta på också emellanåt så blir det ju inte så bra.. man måste ju ha med lite av allt :P När jag skrittade av efter tölten igår hade han en väldigt häftig skritt; hela han gungade liksom mjukt upp och ner och man kände hur bakbenen tog lååååånga kliv men han snubblade eller hängde sig inte framåt, och höll huvud och hals avslappnat i jämnhöjd med manken men väldigt vippandes upp och ner :) Jag vet inte riktigt om det är det de kallar flatwalk - men som jag ser det var det en mycket mjuk och aktiv skritt där rörelsen gått fritt igenom hela kroppen utan tillsymmelse till spänning någonstans. Så kändes det. Ganska snabb men definitivt skritt och inte tölt.
Sen ibland i normala fall så skrittar han snabbt men betydligt stelare, wller hänger sig framåt över frambenen. Oftast har jag ju jobbat på att hålla in honom pga att han är så snabb och dacke så långsam, och det har hängt med lite när vi skrittar själva också; och jag har använt sidvärtsrörelser m.m. för att göra det mjukare och långsammare. I en utopi hade jag naturligtvis jobbat lika mycket med både den aktiva, pigga skritten rakt fram, och de lösgörande, långsammaere övningarna.. tror jag..är lite flummigt och jag är som sagt lite förvirrad jut nu men det känns framåt :)
Okej, då är jag med på hur du menar.
Red Brorsan ikväll i paddocken och hade stallägarens dotter med mig nere. Bad henne hjälpa mig med tölten och hon vart riktigt imponerad =) Hon hade aldrig sett en stor häst som töltar.
Hon tyckte att han har väldigt taktfast tölt och att den är väldigt ren. Inte alls grisepass som hon ofta upplever på sina 5-gångare. Hon tyckte att jag inte skulle fokusera så jättemkt på att få honom bärig och i form just när jag tränar tölt. Hon tyckte att jag skulle köra tölt-träning och samtidigt vid sidan av arbeta vidare så som jag redan gör för att få honom mer avslappnad och i en bärande form i alla gångarter. Hon menar att det kommer av sig själv även i tölten när han kan bära sig ordentligt i alla andra gångarter (han är inte riktigt musklad än att hålla en bärig form någon längre tid) och att det inte gör något att arbeta vidare på takten och tekniken i tölten vid sidan om den mjukgörande och bärande träningen.
Vi kom också fram till att ju mer jag slappnar av desto mer slappnar Brorsan av. Jag fick honom till och med att tölta riktigt avslappnat (med mjukare nacke) en hel kortsida.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Så kul! :) Hoppas att det går framåt för er md tölten också :) Jag fick ungefär samma bedömning av Crow för ett knappt år sen.. men det är klart, jag har ju inte haft någon islands/tölt-instruktör som kunnat hjälpa mig efter det heller, så du har ju större möjligheter att få rätt på det på plan mark än vad jag har.. :) Är man inte skicklig nog får man låta naturen göra jobbet
Din häst verkar ha lite mer dominerande trav än Crow har också, så islandstipsen hjälper nog er lite bättre i den mån det skiljer sig.
Crow är ''ren'' , dvs kan hålla takten helt ok och hyfsat länge, men lite passtaktig (inte grisepass utan mjuk men passaktig tölt). Han böjer nacken fint och sänker inte ryggen utan snarare tvärtom men … trampar inte under sig.. eftersom det ännu inte kommit ''av sig själv'' och inte verkat förbättras på länge så tog jag hjälp av 'experterna' på andra sidan havet som trots allt har mer erfarenhet av denna typen av tölthästar (och tölt utan trav vilket jag fortfarande inte gett mig in på helhjärtat än) :) Amerikansk travare är ju grunden till de flesta amerikanska tölthästarna, men inte till islänningarna. Sen borde det ju inte spela nån större roll.
Sen måste jag ju säga att ingen islänning jag sett imponerat på mig form mässigt som en del av deras hästar (säger inte att isläningarna gör fel eller så, men detta liknar mer vad jag är ute efter så småningom) Han ska vara tränad helt utan vikter/hjälptyglar och snarast på ett NH liknande sätt, det låtr ju hoppfullt!: http://i205.photobucket.com/albums/bb22/jrm6919/jpeg.jpg
Tja.. vi får se om jag kommer nån vart eller om det är bortkastad tid :)
Vågar mig på att lägga upp filmen..
Ska nog ta det en aning långsammare emellanåt nästa gång. När han går nästan i skritt och huvudet guppar upp och ner - det är vad de kallar flatwalk och vad som är grunden till running walk, rack eller en bra 4-taktig step pace. De tror att hans snabba huvudgångart är rack (=typ ökad tölt, saddle-rack är vad de kallar islänningarnas vanliga tölt) som är lite stelare än running walk (och lite snabbare), men mer fyrtaktig än step pace, vilket han gör just nu… Kanske kan han utveckla en running walk som är exakt vanlig skritt men med längre steg och mkt snabbare, där rörelsen från bakbenen går hela vägen till huvudet. I rack stannar rörelsen innan huvudet och det är därför huvudet inte guppar i tölt/rack..
Om jag förstått allting rätt nu. :) Vi lär se.. men det är positivt att vi fått lite, lite flat walk åtmistonde, det lovar gott.^^