Högergalopp?
Många travare har ju problem med högergaloppen, hur har ni gjort/gör för att stärka den?
Viking kan galoppskänkeln och galopperar bra på rakt spår, men saktar lätt av i kurvorna och har väldigt svårt att galoppera i högergalopp på volt.
Vänstergaloppen är underbar och han galopperar bra på både rakt och böjt spår.
Min häst har problem i vänster :P Haha x'D
Jag galopperat mkt över bommar . Och galopperat mkt ute på långa sträckor x'D ..
Och jag gör många galopp fattningar =)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Min sköthäst har med problem med högergaloppen, så jag tar också gärna emot tips. 
Jag har arbetat med galoppfattningar: ta galoppen, sakta av, ta galoppen, sakta av osv osv (självklart noga med att hästen tar rätt galopp).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Gör som #3, galoppfattningar in i det oändliga.. Tråkigt, men så nyttigt! Men i skogen när vi har sällsklap galopperar vi på som vanligt.
#4 Jo det är ju nyttigt att galoppera på som vanligt ibland också, även så inte hästen heller lär sig att alltid sakta av direkt igen. Bäst är om man alltinerar intervallen mellan fattning/avsaktning. Och att man ibland även galopperar på, det stärker även det. Men först och främst fattningar.
Lite OT men vf har dom flesta svårt med högergaloppen? :P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#6 Jag har ingen aning om det alls stämmer att dom flesta har svårt med högergaloppen. Men en teori skulle ju kunna vara att dom på travet gå i vänstervarv och då bygger muskler på ett sådant sätt att det främjar vänstergaloppen. Men det är enbart en teori och jag vet inte ens om det stämmer att dom har svårare för högergaloppen.
Jag vet bara att hästar, liksom människor, är höger- respektive vänster-"hända". Alltså att man i hjärnan är starkare i höger eller vänster och det speglar sig i ex-vis galoppen.
Det där med hjärnan säger man ju att det går i kors, alltså: är man starkare i vänster hjärnhalva är man högerhänt och är man starkare i höger hjärnhalva så är man vänsterhänt.
Då skulle det ju kunna vara så att hästar som går i vänstervarv och är BRA på det är dom som arbetar starkare med höger hjärnhalva och den "egenskapen" kanske nedärvs, och är hästen starkare i höger hjärnhalva så har dom lättare för vänster galopp.
Hehe… snurrigt värre och enbart teorier… Men detta var vad min hjärna snurrade fram såhär strax före läggdags (tävling imorn)…
Nägon som har bättre koll på hur det faktiskt är??

jag och roger har problem med högergaloppen, fast han har aldrig tränats för trav så det beror inte på det. Jag tror nog att det beror på mig att jag gjort honom mer höger/vänsterhänt med min ridning…
vi jobbar iaf på högergaloppen och fattningarna ska vara stärkande. nu är det själva fattningen vi har problem med för när man väl fått högergaloppen så är den rätt flexibel. det går väldigt lugnt till nu iaf om man jämför med tidigare^^
det är lättare att fatta med hjälp av bom eller hinder och landa i rätt galopp så det har vi gjort en hel del. Jag måste ha koll på vänstersidan, det är problemsidan, så nu fungerar det även att rida i vänstervarv och se till att ha koll på bogarna som har en tendens att skjutas ut och sen byta varv till höger och fatta galoppen när man byter varv.
Viking var allmänt stel i vänstervarvet, gick inte ställa… och då menar jag verkligen att det typ var omöjligt. Jag fick longera mycket med honom och det släppte tillslut. Jag har hört att många travare som gått på travet har svårt för högern eftersom dom körs i en riktning hela tiden och stärker bara upp den sidan. Kan tänka mig att den egenskapen bara finns hos dom som blir travtränade och gått på travet och att det alltså inte är medfött… men jag vet inte om det kan stämma?
jag menar såklart högervarvet i den första meningen… hehe
Jag har hört att travare körs i både varven…
Fast de tävlar ju bara i vänster varv.
Amadeus har nog svårt för vänster p.g.a en f.d senskada. vet inte så mkt om den. Eller vet ingenting om den! Det var en vetrinär liknade som hittade den ^^
Så han är svagare i vänster :P
/ Emma

Min är mycket svagare i vänstern, men som ovan, bara träna träna träna :) på att fatta dvs :)
// Cathie @ www.cathie.se
#11 Då har du nog hört helt rätt. Man kör faktiskt dem lika mycket i båda varven, och många kör tränings jobben i högervarv, just för att få en så liksidig häst som möjligt. Även i travlopp gäller det att hästen är stark i båda sidorna.
Jag tror inte att galopp problemen kommer av hur den är tränad på banan, det har nog att göra med dels hur höger/vänster sidad hästen är och hur höger/vänster sidad ryttaren är.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#14 Vad bra, då är jag inte helt ute och cyklar då. 
#14 Det tror jag med, alltås skulle man inte kunna säga (utan undersökning) att travare har svårare för högergalopp än vänstergalopp, rent generellt alltså…
#16 Nä sant.
även ridhästar som är avlade för ridning har ju samma problematik, det kommer kanske inte fram lika mycket på dem. Men faktum är ju att en dressyr ryttare måste jobba mera med galoppen i den ena sidan, mot den andra. På en travhäst avlar man inte direkt på att de har en bra galopp, av naturliga anledningar.
~ Anneli ~
Även hästar som avlas för dressyr m.m. har en sida som är starkare än den andra, det gäller alla hästar. Man måste alltid jobba mer med ena sida, det gäller alla hätar, alla raser… När ena sidan är starkare än den andra så märks det i galoppen..
Det är samma sak för människor, vi är ju högerhänta eller vänsterhänta. 
Det kanske är lika svårt för en häst att galoppera i den ena galoppen som det är för oss människor att skriva med vänterhande om vi är högerhänta.
#19 Precis… Det är oxå därför vi använder båda händer när vi ex ryktar, och att man byter sida…
~ Anneli ~
#20 Fast jag har funderat mycket på en sak! Lite OT, men hoppas det är okej, annars få någon ta bort mitt inlägg.
Om det nu är så viktigt inom ridningen att man ska vara "jämnstark" i kroppen, både människa och häst, varför gör man nästan allting från vänster sida? Visst, på ridskolor osv. kanske det är bättre för ordningens skull, men annars? Det är ju inte bra för hästens rygg att bara sitta upp på samma sida hela tiden och det är ju bra om man kan leda den på båda sidor om sig om man tar två hästar in från hagen ngn gång…
Sedan jag har börjar fundera på det här så har jag kommit fram till att det inte finns någon vettig anledning till att man gör allt från vänster sida, så jag har börjat sitta upp, sitta av, leda osv. från både sidor. Är det någon som vet varför det är så här egentligen?
#21 Ja jag har alltid gjort allt från båda sidor =) Ingen anledning till att bara göra allt från vänster sida. Det är, precis som du säger, inte bra att bara göra allt från enbart vänster sida.
Anledningen till att det är så är att förr i tiden när man red med värja så hade man värjan på vänster sida (för att kunna ta upp dne med höger hand, undrar om vänsterhänta hade den på höger sida, eller om det inte fanns vänsterhänta?) och för att då slippa slänga värjan över hästens länd så satt man helt enkelt upp från vänster sida. Det var mer praktiskt. Ingen anledning till att fortsätta med det nuförtiden =)
#22 Aha!
Så det är därför man gjorde allt från vänster sida… Kunde tänka mig att det hade något med gamla krig och krigshästar att göra.
Frågan är då varför folk fortsätter med det nu. ^^
#23 Det är väl samma som att många har sina hundar på sin vänstersida fortfarande. Bara för att 'det har alltid varit så'. Men det är faktiskt ganska många som inte gör allt från vänster sida på hästen längre. Det är mest på ridskolan vad jag vet som alla fortfarande gör det, iaf runt om där jag bor. Nu håller iof nästan alla häromkring på med westernridning, om det nu är någon skillnad?!
#24 Jag har då aldrig hör något om man ska gå på vänster sida med hundar förut. Nära mig tror jag folk fortfarande gör det mesta från vänster sida på hästarna… 
#25 Jo en hund ska gå på din vänstra sida, vid fot. Och det är ju ganska smart i vissa fall, om du går på en väg så går du ju på vänster sida för att möta bilarna, då har du hunden in mot kanten… Lika med barn, man har dem in mot kanten, dvs vänster sida
~ Anneli ~
#26 På vägen kan man ju förstå… Men om man har två hunder så är det väl bäst med en på varje sida. Jag hade iaf inte hört talas om den "regeln" förut när det gäller hundar.
#27 Egentligen spelar det väll ingen roll till hemma bruk, lika lite som villken sida man sitter upp eller av på. Men det är så jag har lärt mig både med hund och häst.
~ Anneli ~
#28 Ja med hundar spelar det ju ingen roll alls. Det är ju bara på tävling som det fortfarande är vänster sida hunden måste vara på. Annars finns det ju inget direkt användningsområde, mer än vid vägar m.m. som du säger (men den "förhållningssättet" kom upp innan vi hade högertrafik). Men på häst tycker jag faktiskt det spelar roll, det har ju med hästens hållbarhet att göra, jag tycker det är viktigt att variera sida man sitter upp ifrån. Men sen vilken sida man leder på, tränsar från osv spelar ju ingen roll, men just när man sitter upp och av.
#29 Ja det var ju så jag menade…
~ Anneli ~
#30 Ja jag förstog det =) förutom att jag faktiskt tycker det är viktigt just med vilken sida man sitter upp/av på, då det handlar om en hållbar häst.
#31 Ja pluss att man inte sliter ut ett stigläder mer, än det andra, och då behöver man ju inte byta sida på dem, när man smörjer sadeln.
Om man rider bruksridning, där ingår det moment där man har användning av att klara av att sitta upp på "fel" sida, å jisses vad svårt det kan vara om man inte har testat det före, men måste verkligen tänka om då.
~ Anneli ~
Jaa, håller med. Det har nog inte lika stor betydelse vilken sida man har hunden på som det har betydelse på hästar.
#33 Vem håller du med om det? Och varför har det mer betydelse när det gäller hästar?
Skulle snarare säga att det har mer betydelse när det gäller hundar än hästar. Hunden går du ju med intill vägen + att det på tävling fortfarande är vänster sida så ska du nångång tövla är det bra att hunden är van att gå på vänster sida.
Jag tycker därremot inte det har så stor betydelse på hästen, snarare tvärt om att man BÖR inte göra allt från samma sida hela tiden, utan variera istället.
Jag håller med er båda…
Tror jag. Kanske inte läste så noga.
Jag menade som du nu förklarar att för hästar påverkar det mer om man bara gör från vänster sida för då kan hästen bli sned i ryggen. Jag tycker inte det är så bra. Hunden däremot blir inte direkt skev i kroppen för att människan går på häger sida om honom.