Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 09-hantering
Läst 1974 ggr
Hannybee
0

Svettig med mycket päls!

Hejsan!

Jag har funderat lite över min sköthäst… Han har väldigt tjock vinterpäls, som han redan har satt inför vintern. Han går ute väldigt mycket, vilket ju är bra eftersom jag rider 1-3 ggr/vecka och ingen annan motionerar honom.

Han svettas en del när jag har ridit, särskilt om han får blir pigg och vill springa. Klippa honom kommer nog inte på fråga, jag ville det förut, men eftersom han är ute så mkt så är det nog bättre för honom att ha sin varma päls. Dessutom är han inte jätteung, även om han tror det. Cool Frågan är, hur ska jag göra efter ridturen, nu när det är kallt? På sommaren kan man ju bara ta en blöt svamp, men det är väl inte så bra när det är kallt? Ska jag lägga på ett svettäcke och låta honom torka? Eller ska jag borsta bort svetten när det lufttorkat? Eller kanske gnugga med en handduk eller halm/hö?

Hur brukar ni göra?

HannaT
0

Fleecetäcke på och låt honom torka. Borsta sedan bort "stelnad svett" om det finns. :)

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Em--ma
0

jag skrittar Amadeus till han torkat! Tar ca 20 - 30 beroende på hur svettig han är! Bästa tipset och bäst för hästen ;D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Zkold]
0

Min kille är helklippt men jag ser till att han har ett tjockt täcke på sig så han inte blir kall för han går ute väldigt mycket. Hade det problemet också ett tag då han började bli så svettig överallt. Finns jättebra och tjocka täcken på Börjes t.ex. med hals om han fryser lätt.Glad

Zabbio
0

Svampa av ordentligt så at det inte ligger massa salt kvar och skaver eller fräter i pälsen til näta gång sdu rider eller så, ev. torka med handduk eller halmviskor om man ska ara traditionsenlig:P Svettskrapa såklart med. sen stå inne och torka med fleecetäcke. Man kan lägga på några stycken om hästen blir kall, har hänt att Crow har haft 4 fleecefitar över sig när han blivit blöt, men då är det noga att man checkar med jämna mellanrum så att det inte blir för varmt under filtarna. Kan också vara e ide att byta understa filten efter ett tag om den blir för blöt och inte kan transportera ut fukten ordentligt. (de torkar inte snabbare av fler filtar men håller sig varmare om det är frusna hästar).

Är hästen bara lite svettig eller har hunnit torka innan du är hemma så är det dumt att blöta ner igen, bättre att borsta bort svett-saltet så noga det går då.

Sn kan ju även en liten spårklippning hjälpa utan att hästen fryser när de går ute.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hannybee
0

Nu blir jag förvirrad, alla säger olika… 

#3 Klippa honom är inte ett alternativ. När det blir riktigt kallt har han båda sin tjocka päls + vintertäcke. Eftersom han är ganska gammal är det ju viktigt att han håller värmen och inte får stela leder eller så. Dessutom vet jag inte om ägarna vill ordna med allt det när det finns andra sätt att lösa problemet på.

#4 Jag vet inte om jag skulle hinna göra det, och vi har inte så många fleecetäcken. Jag har ett eget som är lite i fleece + "nättyg", sedan har vi några andra svettäcken som är annat material.

HannaT
0

Det är i vilket fall viktigt att du inte låter honom stå blöt när det är kallt. Fleceetäcken går att köpa ganska billigt på en del ställen, och det är en värd investering. Jag köpte mitt fleceetäcke till Kalle för bara 150kr på Gekås.

Jag tror inte att nättäcken är till någon större nyttan på vintern, tyvärr.

Hannybee
0

Fast #4 sa ju att jag skulle svampa honom? Visseligen att jag skulle torka honom sedan, men han blir ju fortfarande blöt innan jag har torkat honom då…

Duger det inte med ett vanligt svettäcke? Alltså inte det jag har då, utan ett annat typ  svettäcke… Eller så kan jag ju göra som #2 föreslog, bara att när han väl blir jättepigg är det svårt att ens få ner honom i skritt i slutet. Skrikandes

HannaT
0

#7 Smaken är som baken. Jag svampar på sommaren, men inte på vintern eftersom vi inte har varmvatten i stallet. Svett som torkar kliar, därför ska det antingen svampas eller borsas bort.

Svettäcke? Är inte det samma som nättäcke? Flecee är bra för att det suger åt sig svett och vatten = torkar hästen.

Om du låter hästen stå blöt/svettig i kyla kan den bli sjuk, därför är det viktigt att torka den efter träning. Men det vet du säkert redan. :)

Hannybee
0

#8 Jag svampar med på sommaren, men även om jag skulle ta varmvatten på vintern så blir det ju kallt igen ganska fort.

Jeg vet inte vad det är för material… Förvånad Det är som ett tjockt, väldigt, väldigt tätt nättäcke eller vad man ska säga. på mitt är det ju liksom hål i nätet. Det där lät nog lite dumt, men du kanske förstår… xD

HannaT
0

Jag har aldrig provat nättäcke själv, men tror inte riktigt på den uppfinningen. Tänker att jag själv att varit ute och joggat och sedan skulle dra på mig en tröja med småhål… Varför? Tungan ute

Jag vet däremot att en tjej i "mitt" stall använder nättäcke under en filt som hon lägger på när hennes häst blir svettig under vintern.

Som sagt så tror jag inte att nättäcken är någon effektiv metod för att torka häst på vintern, men någon annan kanske har annorlunda syn på det?

anna-mana
0

Mitt förslag om du inte vill klippa honom, när du ridit lägg på ett fuktabsorberande fleecetäcke med hals (finns från Börjes för 235:-) låt han stå inne och äta lite hö medans du mockar och fixar  lite, på en halvtimma har han nog torkat rätt bra borsta av honom och lägg eventuellt på ett regn täcke och ut i hagen, hoppas du hittar en bra lösning som passar er hälsningar Anna

Hannybee
0

#10 Fast det är ju inga hål i detta täcket sa jag ju… Det sitter så tätt. Flört

Jag har funderat på att köpa fleecetäcke förut. Hittade ett jättefint+billigt, men självklart fanns det bara i ponny-storlek kvar. Skrikandes Jag ska rota lite i stallet idag också och se vad jag hittar. Fast jag kan inte fatta att fleece skulle torka, jag tycker mer det stöter bort väta? Men tröjor till människor kanske är inpregnerade eller något. ^^

giffan
0

Svampa hästen tycker jag är bäst. Har erfarenhet av att rent vatten torkar fortare än svett, av någon anledning.

Har man inte varmvatten i stallet fungerar det jätte bra med en vattenkokare. Det brukar räcka med en full vattenkokare till en hink med kalltvatten, så har man ljumet och bra att svampa med.

Svampa hästen och skrapa av den, sen på med täcken.

Ylletäcke är jätte bra, gärna med ett tunnare fleecetäcke under, där går nämligen fukten ut och lägger sig uppe på täcket, så feeecet är alltid torrt mot kroppen.

Köp ett varmt vintertäcke, med andas funktion, så kan du lägga det överst när det e riktigt kallt och då kan hästen nästan gå ut på engång.

Om du ska rida så att hästen blir svettig så tycker iaf jag att det är antingen du eller hästens ägares skylldighet att se till att den får täcken på så att den klarar sig när den blir svettig. Andra alternativet är ju som sagt att skritta den torr, hinner du inte det och inte har möjlighet att använda ordentligt med täcken, får du se till att inte rida hästen svettig.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Hannybee
0

#13 Vi har tillgång till både varmt vatten och vattenkokare. Lyx! Det är det att det är ju inte min häst och ägarna tycker väl att vi köper en alldeles för många prylar till dem som det är.

Och det är inte mitt fel att han blir svettig… Obestämd Han är lite knas. De dagar han uppför sig så går allt bra och när han håller sig lugn så blir han inte mycket svettig alls! Men om jag galopperar eller något så finns det ingen stoppknapp på honom sedan, utan då blir han svettig av att han hetsar upp sig så mycket. Har en känsla av att han tror att han är en tre-åring som fortfarande tävlar på travet. Skrikandes

Jag vet inte vem av er jag ska ta råd ifrån, eftersom det kommer så många olika råd. Jag ska i alla fall kolla vad vi har för täcken i stallet och se om jag kan "skritta bort" svetten idag. Häromdagen fick jag hoppa av och leda honom för han ville inte skritta när jag satt på. Skäms

giffan
0

#14 Du har fått många bra råd här och jag tror att alla fungerar lika bra, och alla råden går ut på att hästen ska hållas varm när den varit svettig. vad du använder för metoder är ju helt upp till dig. Att gå med hästen så att den skrittar är ju ett vettigt sätt att få den torr på.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Hannybee
0

#15 Okej, det låter ju bra iaf. Skrattande Jag får väl se vad som passar mig bäst, men tack så mycket allihopa för råden! Nu har jag blivit lite klokare. ;)