Tävlade igår
Igår var jag och nya hästen (som jag haft i 3 veckor och innan dess har han inte tränats i ridning mer än monté) iväg på en träningstävling i westernridning. Det var jättekul =)
Vi ställde upp i Trail (hinderbana typ) och det gick jättebra!! Är så stolt över honom. Han joggade så fint över bommar, genom slalom, över bommar igen, in i rutan (360 grader vändning i liten ruta), bron vågare han inte gå över (den var smal och med höga kanter vilket han inte tränat på innan), joggade i serpentin över ett mönster med bommar och in mellan smal gång med koner, saktade ner till skritt och gick frammåt i ett L av bommar, stannade och backade tillbaka genom L:et, skrittade bort till grinden och gick igenom den (tappade den dock en gång men annars gick det fint). Vi kom sist av 12 ekipage (vi missade ju bron och struntade i att det var galopp en sträcka då han ännu bara drar iväg och inte bär sig i galoppen).
Så var vi med i Pleasure walk and trott och det gick också jättebra!! Där är alla i klassen inne på samma gång och man ska visa upp hur njutningsfulla (pleasure) hästens gångarter är, här i skritt och trav. Då ska alla rida längs fyrkantspåret fört i samlad skritt, sedan ökad skritt, samlad jogg, ökad jogg/trav, vända och göra samma sak i andra varvet. Dom ropar upp gångarterna. Brorsan gick så fint i form i både skritterna och i joggerna. Vi kom näst sist av 7 eller 8 deltagare (kommer inte ihåg.
Så var vi med i pole bending, man ska rejsa ner rida slalom mellan 6 koner fram och tillbaka och till sist rejsa tillbaka över mållinjen. Detta gick verkligen värdelöst. Han rejsade på raksträckorna och skrittade igenom slalomen. Vi placerades på 5/5.
Under dagen var det MASSOR med folk som kom fram och berömde min fina vackra häst och talade om hur otroligt duktig han var. När jag ursäktade mig och berättade att han bara var tränad i westernridning i 3 veckor gapade folk stort och hade svårt att tro mig. "-Så duktig som han var måste han ha tränats längre." Ännu mer förvånade över hans prestation blev folk när jag stolt berättade att han är en travare och bara gått trav och monté innan jag fick honom. Han uppförde sig så otroligt bra, jag är så stolt..
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vill bara tillägga att när vi red in på banan igen inför prisutdelningen i trailen så red vi runt lite för att invänta prisutdelaren och då passade jag på att gå fram till bron och visa den för Brorsan igen. På 3:dje försöket gick han över som om ingenting hade hänt. Så där blev det en vinst till för oss, även om han inte gjorde det i banan så gjorde han det iaf och det är ju huvudsaken eftersom detta var en träningstävling.

Vad skoj.
Har du inga bilder att bjuda på?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
åh vad roligt! Grattis!!
Vad in han är! Kommer ju bli riktigt snygg när han är mer musklad. :)
Vilken stam har han?
Grattis :)
Han var verkligen jätte fin och duktig :)
Tack =) Han är efter To The Gate och undan Karin Girl och det är mestadels amerikanskt blod (ca 90%) med inslag av lite ryskt.