Inte rida travare?
Hej allihopa, jag har en fråga som jag inte kan sluta tänka på….det är nämligen så att jag ska hyra ett varmblod över sommaren (ev.köp) och då ska kanske jag rida in denna tös men då är det några av mina kompisar som protesterar :/ och säger att man absolut inte ska rida travare.
Så vad är rätt och vad är fel och vad ska jag göra, ska jag låta bli att hyra henne och rida in henne?
Av vilka andledningar ska man inte rida travare?
Klart man kan rida travare, om du kollat här inne så är det t.om många riktigt snygga hopphästar! Lyssna inte på dina kompisar, utan hyr och rid in henne! :)

tack så mycket för svaret :D asså jag käner oxå några stycken som rider travare men jag blev helt till mig när de sa att man inte skulle rida dem :/
#2. Alla här inne rider sina varmblod. De är mycket trevliga ridhästar, om man lägger ner energi på dom! =)

ja självklart ^^, själv fick jag inte upp ögonen för dem förents jag började följa med min farfar när han tränade sina unghästar :)
och om jag ska vara ärlig så tycker jag varmblod är lite egna i sättet att bete sig osv. och det är nog det jag gillar mest med dem ^^
Är det fel att hoppa en dressyrhäst? Det är precis samma sak.
Bara för att en häst är tränad till trav (vissa är inte ens det) har den väl rätt att få visa sig på styva linan under en ryttare? 'De flesta varmblod älskar att bli ridna och en större del blir otroligt bra ridhästar.
De är lättlärda och de älskar att göra rätt. Allt handlar om att de ska förstå vad du menar och att bygga de rätta musklerna för ridning. Det är ett nytt språk för dem.
Att satsa på en ridtravare är det mest givande du kan göra. Att se framgången och lyckan i hästens ögon när den har gjort rätt - det är bättre än något annat.
kolla runt i våra biltrådar. Jag lovar att du kommer bli positivt överraskad.

I mitt stall står en travare som är aktiv och tävlar v75. Jag kan berätta att han körs väldigt lite hemma. Hans träning består i mycket ridning, både snabbjobb och ut i skogen. Det går väldigt bra för honom. Han har sprungit in stora pengar så jag kan absolut inte se något fel i att rida travare. De får ju dels lite andra muskler så de blir starka. En allsidig träning måste väl vara det optimala.

då skulle man inte rida shire, nordsvenskar mfl heller..
Skynda långsamt så går det fortare.

Det är så tråkigt med dessa fördommar. Tyvärr något man får leva med, men jag tycker absolut du ska ta hem hästen om den verkar bra och du gillar den!
Jag har "ridit in" ett par travare, och man har mkt gratis hanteringsmässigt om man jämför med unghästar av andra hästraser som ska ridas in. Ett varmblod som gått på travet är ju ofta lättlastad, snäll att duscha, sko leda mm.
Hoppas du får mkt skoj med din travare!!

Jag förstår inte varför man inte skulle kunna rida dem? De funkar bra som både rid- och körhästar! :)
Där emot har jag hört från att man aldrig ska hoppa en travare ? Jag har aldrig märt att de tar illa vid det, och jag tränar min gosse i hoppning var 2-3 vecka, och han har då aldrig visat något.
man hör mycket om våra älskade travare, de mesta som ligger bakom allt man hör är okunskap eller avundsjuka
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Varför skulle man inte kunna rida dom?
det finns masser av människor i vårt avlånga land som rider sina travare
#0 Självklart kan man rida travare. Många travtävlande travare tävlar ju dessutom i monté som är travsportens ridgren. Numera tränar dessutom många travare just ridning då det bygger lite annorlunda muskler än de som byggs då de travtränas.
Det mår de bara bra av.
Dumheter, många travare tycker om att bli ridna. Jag kan bara berätta hur min egen häst reagerade. När han gick som travhäst had de jätte problem med att lasta honom för att åka till banan, när vi hade åkt några gånger för att hoppträna så mer eller mindre sprang han på transporten. Vi försökte spänna för honom när han hade gått som ridhäst några år, han totalvägrade, sedan har han gått omvägar runt en vagn. Att sadla och rida honom är det däremot inga problem med. Så hade han mått dåligt eller vantrivts med att bli riden så hade vi med största sannolikhet märkt det också.
Rid in hästen om ägaren tillåter, men kom ihåg att de inte är riktigt som de flesta andra hästar på så vis att de har ett lite annat rörelsemönster som man behöver lägga ner extra tid att ändra på för att de ska bli bra och hållbara ridhästar :) Några undantag finns, och det är absolut inget omöjligt att göra men det brukar krävas lite mer hänsyn att få in rätt grund bara.
Och så är det ofta mkt känsliga, vilket är både för och nackdel; jättebra fr att få fina signaler, men lätt att man ger omedvetna signaler som de ändå lyssnar på. De flesta ''problem-ridtravare'' jag känner har helt enkelt lyssnat för mycket på ryttarens omedvetna signaler (det är även det största problemet med min, eller var tills vi båda fick god hjälp. Kostade mig en krossad handled :3) Men eftersom de är så sammarbetsvilliga och härliga hästar brukar det gå bra ändå.
Tycker absolut att du ska ta chansen, om du bara är försiktig till en början (det ska man väl iofs vara med alla oinridna hästar) och låter det ta tid, det är mycket lärorikt att arbeta med dessa känsliga, underbara hästar!
Fast ska du satsa på att vinna högre dressyrtävlingar är det nog inte rätt hästras, lika lite som nordsvenskar eller lipizzaner är det :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Klart man kan rida travare!!!!!
Både de som går på travet fortfarande och de som har avslutat sin kariär där.
De som säger något annat är bara fulla av fördommar och okunskap!
Jag upplever mina ridtravare bättre än mina halvblod jag har haft tidigare.
Så länge du inte tänker satsa på elitnivå är ridtravaren ett verkligt bra alternativ.

tack så jättemycket för era svar :D mitt hjärta blir varmt ^^

Klart att du kan rida dem! :) På jobbet rider jag alla hästar som tävlar, för att de älskar att komma ut i skogen. :)
Anledningen till att många travare blir dåliga ridhästar är att folk som köper dem ofta är okunniga, typ; Äh, det är bara 4,000, det gör inget om det blir fel. Det är skitsynd, men sant.
Här inne finns dock massvis av fina travare! :D
#17 Precis. Det behöver inte vara ''äsch, spela roll'' attityd heller. De flesta älskar sina hästar men vet inte bättre helt enkelt. Och om deras travare inte blir musklad trots att de rider mycket kan det vara lätt att säga ''det är nog för att det är en travare, de ser ut så'' istället för ''kanske jag tränar på fel stt eller behöver se över fodret''… Att ändra foder och hitta tränare känns dyrt speciellt om man inte är säker på att det hjälper och inte förstår hur pass viktigt det är. Eller om föräldrarna inte förstår det.. Man förstår kanske inte heller att en sadel inte ligger helt rätt utan tycker att en ny sadel borde vara bra även det är en billig märeslös, lite som att billiga jeans kan vara lika bekväma som dyra. Sadelutprovare använder man inte heller, det är ju bara en sadel, kan inte spela så stor roll när man bara rider lite för skojs skull. Blir hästen för svår att rida kanske man tar hjälp av någon, men travare är ju i regel snälla så det brukar inte behövas mycket för att få rätt på dem. Kanske man byter bett.
Kärleksfulla men helt okunniga hem är en hästs största fara. Inte så att man måste veta allt, men är man mindre kunnig bör man inse det och ta hjälp med träning, foder och utrustning, resten brukar man kunna klura ut själv :)
#18 Kloka ord!

#18 håller med Tin-Tin, mycket kloka ord! Det är så synd att travare far illa, finns inga hästar med bättre psyke. De är oftast så… tama, haha. <3
#19, #20 Tack. :)
Ja, bara så känsliga :P
Men man kan absolut inte rida på travare! :O Det var därför jag var ute flera timmar i skogen idag, barbacka, i olika terräng, korsade bäckar och tränade lite dressyr på grusvägarna, hoppade stockar osv.. Bara för att det inte går! ;)
#21 det är rätt tänkt!!! 
Jag har valt bort mina hbl mot vbl bara för att de är omöjliga att rida. NOT!!!

xD humor e bra ^^ och tack för svar
#18 - Halleluja!
#25 Ja men det är ju så sant så! Håller verkligen med dig! 

Jag blir så himla arg när jag läser om dessa fördomar.
Har ridit i många år allt från halvblod till fjording.
Har nu ett varmblod på 10 som är det mest underbara som finns.
Dessa individer är oftast trevliga att hantera vilket jag tycker är a och o.
Vi har haft halvblod i vårt stall, där ägaren inte kunde förstå att man över huvud taget la ner tid på ett varmblod.
Hennes välstammade halvblod va sur och både bet och sparka efter folk. Hon är sjutton år och tjejen hade haft henne sedan nyfödd.
Varför kan folk inte bara glädjas åt andra människor om man nu känner att man hittat rätt häst.
Det är jag som ska trivas med min häst oavsett vilken ras.
Se till individen och döm inte alla, utan det finns både trevliga och mindre trevliga individer.
Glöm aldrig att det är vi som hanterar dessa vackra djur och gör dom till vad dom är.
När jag leta häst tyckte jag att den ena annonsen efter den andra va just dessa halvblod som i unga år inte dög längre pga olika skador utan många såldes som avels ston.
Hantering säger jag bara, det och tid.
Se individen inte rasen.
En travare är en häst men har lärt sig grejer på olika sätt, om jag har förstått rätt. Jag är inte insatt i travare så mycket. Men Jag tror att om du har tålamod kommer du nog klara det. Jag har inget emot travare, men många tycker de är "kassa" typ.. Jag tycker du inte ska bry dig för mycket om vad andra tycker, men ta reda på grejer och ting istället som inte inte redan vet osv.
#29 De har ett lite annorlunda höftparti och därför behöver även otränade hästar mer träning än andra ridhästar, men det går absolut bra att lära dem bära rätt och röra sig rätt :) Och de är väldigt samarbetsvilliga och brukar försöka :)
#30 Jaha okej ^^
En i våran klass sa att amn inte ska rida rida dom. Skit snack tyckte jag som bara har ridit travare näst i hela mitt liv och frågade varför, För dom får ont i ryggen fick jag till svar. Dom måste väl också få träna sina ryggmuskler och alla muskler som används när amn rider dom, men tydligen får dom inte det för dom används ju inte när dom tävlar.
Och just det många tränare Galopptränar dom i lössand. Hon sa sedan efter att jag vart väldigt arg på henne när hon klankade ner på travare på ett dåligt sätt och tro sig vara bättre än mig som är uppvuxen med travare. att då måste man rida monte med dom? lite underligt tycker jag. Hon är en såndär snobb som går på ridskola och tror hon är bäst och hatar varmblodiga travare och älskar halvblod och allt som är avldade för att hoppa och tror hon är bäst just för att hon går på ridskola.
#33 Ja inte klarar de väl monté bättre än ''vanlig'' ridning om de inte tränar upp ryggarna? För i själva monte loppen så är det ju inte precis hälsosam form, ännu viktigare att ryggarna är starka innan dess..
# 34 ja precis. och nej dom går ju inte precis i form heller. I ryggarna behövs det ju alltid muskler. Och muskler är ju bara bra för att förhindra vissa skador.
Varför skulle man inte liksom kunna rida på dom?
varför skulle då alla andra rida på dom :P
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
min förra varmblodsvalack som vi hade i travet red jag väldigt mycket för musklernas skull och han blev super fin av alla musklerna tack vare ridningen:)