Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett15-ville-bara-skriva-av-mig
Läst 2467 ggr
CelsiusT
0

Nya hästen!!!

Igår fick vi hem en ny häst =)

Det är en varmblodsvallack på 12 år som tidigare är travtränad och montériden och efter det skogsmulleriden, men inte direkt utbildad i ridningen. Han är ca 160 cm i manken (lika hög som jag).

Släppte ihop honom med mitt vbl-sto (3år) och dom blev direkt kompisar och tyr sig till varandra.

Idag tog jag ut honom och red honom i paddocken. Han var väldigt het och studsig och det var inte frågan om att skänkla honom utan snarare hålla in honom och eventuellt släppa efter lite för att öka tempot. Han kunde inte gå i form ens i skritt.

Jag släppte honom lite lätt för att låta honom trava, men det kändes väldigt konstigt. Han tog väldigt korta steg och jag tror han galopperade med bakbenen, men vad han gjorde fram vet jag inte. Provade att öka och sakta av osv, men fick inte till det alls. Bröt av och gjorde om flera gånger. Plötsligt började han trava, men oj vad stötig han var i traven. Så plötsligt så känner jag hur min rumpa sugs ner i sadeln och vi bara flyter fram - tölt?!?! Jag tror faktiskt det var tölt, det kändes nästan som när isisarna töltar, men mycket större på något vis.

Han är väldigt snäll i all hantering och gillar att bli ompysslad. Han kommer fram direkt när man kommer till hagen (gör iof även mitt sto, så det kan ju vara därför).

Ska bli väldigt spännande att se hur han utvecklas. Jag ska lägga upp bild och kanske även film på honom senare, men jag får se till att få med mig fotograf (=pappa) till stallet först =) Kanske att jag kan fixa det imorn.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sthlmsjenna
0

Oj, det var annorlunda att rida redan om han kom igår.

men hoppas tölten fixar sig. :)

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

helisa
0

Vi brukar oxå rida efter någon dag att hästarna har kommit, brukar inte va några problem

sthlmsjenna
0

#2 problem är det nog inte. men tänkte för hästens skull så den får vänja sig vid ett helt nytt ställe. Jag brukar ge hästen ca. 2 dagar att bara vänja sig och typ gå promenader runt stallmiljön och sen på 3:e dagen brukar jag ta ett lugnare pass eller ut i skogen.

giffan
0

#3 Hur gör du då på tävling? Om hästen behöver så lång tid att vänja sig vid ny miljö?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Em--ma
0

Håller med #3 skulle låta den vänjas vid miljön först.
men på tävlingar så är det en annan sak tkr jag. Då har den ju lärt känna ryttaren, och e mycket tryggare då. Och hästen ska ju inte träffa nya kompisar i hagen lr så ;D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Zaphix
0

Fast är hästen van att ridas varje dag, så är det ju bra att fortsätta på det. Är ju en rutin för hästen, och rutiner är ju trygghet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

Jag valde att avstå att rida den dagen som hästen kom för att han skulle hinna vänja sig vid miljön, nya kompisen, osv. Redan efter någon timme var han helt avslappnad (han har farit runt ganska mycket till olika stall vid tävlingar och träningar). Dagen efter kändes det inte alls konstigt att ta honom på en enklare ridtur i paddocken som ligger precis intill hagen han går i. Han är ju van att ridas mycket och har väldigt mycket energi. Hade jag märkt att han var svår eller orolig/stressad hade jag ju såklart tagit det lugnt och väntat ett tag till, men det var inga problem alls att rida honom efter ett dygn. Tror till och med att han tyckte det var kul att få bli riden, han älskar det.

sthlmsjenna
0

#5 precis så tycker jag med.

Hästar är livslevande individer dem med. De har känslor, de kan känna sig rädda, osäkra osv. men då sitter en ryttare på och bestämmer. Tycker det är "dumt" att inte låta hästen och ryttare lära känna varandra från marken först innan uppsutten ridning och därav även börja testa vad den kan och "går för".

Visst att alla hästar är olika, men jag tycker det är viktigt oavsett häst eller hur den beter sig. Just för gemenskapen med hästen.

CelsiusT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det som säger att hästen är färdig efter just 2 dyng? Vad är det som säger att man inte kan läsa av hästen och se att jo men nu passar det att rida, istället för att gå efter någon tabell på hur lång tid "en häst" behöver för att vänja in sig vid nya stället och nya ägaren?

För mig är det jätteviktigt att lära känna hästen från marken innan jag sätter mig på ryggen, det är för mig en säkerhetsfråga. Men det tar inte X antal dagar, utan det är väldigt olika beroende på individ och hur mkt tid man spenderar med hästen.

När jag rider en häst första gången skulle jag inte få för mig att pressa fram "vad hästen går för". Jag skrittade runt en del i olika ridvägar, försökte få hästen till att bära sig i skritt. Sedan provade jag på traven (vilket blev blandat resultat med bla tölt), eftersom det inte riktigt blev trav så provade jag några gånger innan jag gav upp.

helisa
0

Tycker att du gjorde rätt, huvudsken är ju att du kände att det funkar, o hästen är ju riden väldigt mycket innan du fick den så… Glad

Snurrii
0

Jag brukar ge hästen ca 1 vecka för att acklimatisera sig ordentligt och lära känna miljön. Vi har en sådan här tråd även på gotlandsruss.ifokus.se:

http://www.gotlandsruss.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=cf971f1a-9cbd-45d3-820b-4263360b052b&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Där sägs mycket kloka saker tycker jag. Bl.a kan jag citera "Grabbarna": "Det tar ungefär 10 mån till ett år innan en häst har aklimatiserat sig helt och hållet på ett nytt ställe. Så det är nog bra om man inte börjar rida och köra redan första dagarna."

CelsiusT
0

Fast då känner jag såhär; om det tar hästen flera månader att aklimatisera sig (vilket jag helt köper) så borde det inte göra så stor skillnad om man börjar rida den efter några få dagar eller efter en vecka. Men hur mår då en häst som är van att ridas kanske varje dag med kanske någon dags vila/vecka, om man låter den stå en vecka (eller t.o.m. 14-dagar)? Tror den hästen (iaf hästen jag fick hem i förra veckan) riskerar att bli väldigt rastlös av att stå still (och nya ägaren vill kanske hålla igång den kondition och hull som hästen har när den kommer). Sen håller jag med om att man tar det lugnt i början, inte kräver en massa osv. Men ridas tror jag inte dom mår dåligt av om dom är vana vid det, snarare tvärt om i många fall.

CelsiusT
0

Förra hästen jag fick hem var mitt 3-åriga sto. Hon släpptes i en hage med enbart en häst. Där fick hon gå i 3-4 dagar innan jag tog ut henne ur hagen, jag åkte bara dit och gick in och "umgicks" med henne och kelade. När jag väl tog ut henne så var det bara lite kort träning med "lära-känna-varandra"-övningar. Det var vad som passade henne perfekt, jag väntade tills jag kände att hon var redo innan jag tog ut henne liksom jag gjorde med Brorsan (den nya hästen).

Zabbio
0

Hoppas det blir bra! :)

Kommer du behålla tölten eller träna bort den? Kan bli väldigt rörigt att få rätt på tölt och trav, fast jag anser så klart att det är värt det :)

Det var nog grisepass eller foxtrot du fick innan.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Nu är ju int ejag så jättebra på gångartsträning. Men jag hoppas på att kunna behålla (eller rättare sagt, träna upp) tölten. Nu har ju jag fördelen att jag står inhyrd i ett islandshäststall, så dom är ganska duktiga på gångartsträning + att dom ofta tar in duktiga tränare, så jag har ju god chans att få hjälp.

Men första steget nu är att jobba honom i skritt så han lär sig att bära sig rätt. Sedan efter det så kommer traven, sen galoppen och sedan får jag se hur jag gör med tölten. För det är väl igentligen inte så bra att ta tag i tölten nu innan "ridmusklerna" är på plats? Eller när är bäst att börja arbeta tölten?

Zabbio
0

#15 Jag vet inte, vi jobbade ju först med skritten, sen tölt och galopp från tölt. Eftersom det var otroligt svårt att få trav och tja.. det verkade bäst :) Jag var ju inte intresserad av trav heller. Men det beror ju en del på hur tölten är, är den bara spänd och jobbig så är det inget att arbeta med ännu ju.

Det vanliga är väl att ta tölten när resten sitter. Kan se fördelen med att lära in trav först, det är svårt att få fram trav på en häst som bara vill tölta, men lättare att få fram tölt på en travande häst.

Men nu när vi jobbat Crow i de andra gångarterna så börjar traven också hitta fram, så jag tror att så länge man arbetar för en bra bärighet och bra ridmuskler i alla gångarter spelar det mindre roll vilken ordning man tar det i. En bra tölt är jobbig dock..red Crow idag, mycket skritt, galopp och inte helt bra travtaktig tölt och en del trav när jag lyckades få fram det istället för den dåliga tölten (blåsväder möjligtvis som orsakade att det blev så kasst) sen  mot slutet av tvåtimmars passet började han till slut tölta ordentligt.. och först då blev han svettig! Den lilla biten han töltade fint var jobbigare än hela vägen upp för åsen med hoppning och galopper! :)

Så börja med skritten, det verkar som att din häst åtminstonde kan hitta trav så sikta ot det först, eller ta tölt om det känns bättre, men det är viktigt att inte jobba i dålig tölt utan att hellre ta få steg bra tölt än få steg bra och en massa dålig..

Men du har ju islandsfolk som hjälper dig så du får niog bra hjälp där!

Zabbio
0

När jag tänker efter; en annan fördel med att ta fram traven ordentligt först är om du rider ut mycket. Då kan du hålla dig till några få bra töltsteg och ändå ta dig framåt.

Tex har det varit ett problem för mig, jag vill inte tölta om han är för spänd, trött, har en dålig dag för att göra det bra, men är man två timmar  hemifrån och inte kan trava, så vad gör man? Galloppera kan man ju inte göra hela tiden och skritta tar ju väldig tid. Trav är lättare än tölt och lättare att hålla en bra kvalitet på, så då hade man kunnat trava helt enkelt när tölten inte var bra nog att arbeta i.

CelsiusT
0

Nu har jag hunnit rida pållen ett par gånger. Idag var jag ute i 1½ timme och har ni börjat begära lite mer av honom. Han har tidigare inte svarat så bra på bettet utan vill gärna plocka bettet och höja huvudet. Lika dant var det i början av ridturen idag.

Med mjuk, lätt hand brett och lågt placerat (ganska lång tygel då jag rider western och vill att han ska lära sig att bära sig utan alltför mkt hjälp av tygeln) plockade jag i bettet och jobbade honom från skänkel till bettet.

I början stressade han bara och benen gick som trumpinnar (som tidigare) huvudet högt osv, men så plötsligt kände jag hur ryggen kom och huvudet sänktes - jag berömde och gav eftergift direkt. Fortsatte jobba honom och så kom bärigheten igen. Åhh sån lycka jag kände!!

Jag märkte att så fort det blev uppför eller väldigt brant nerför så sänker han ryggen, stressar i steget och vill gärna öka - springa från jobbigheten.

Men när jag fick honom att börja aktivera bakbenen och höja ryggen så ju längre stund han klarade desto lugnare blev steget. Tillslut gick han ju som vilken häst som helst - ett steg i taget och inga trumpinnar =)

Efter ett tag kunde jag få honom att jobba även i uppförsbacke. Men han tyckte det var otroligt jobbigt. Åhh, det är så kul det här när man ser hur dom utvecklas. Och jag tror han tyckte det var kul =)

Zabbio
0

Vad roligt att det går ramåt! :)

LinneaJohaanson
0

MIn travare töltar också

åh vad kul att detgår bättre :)

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

CelsiusT
0

Ja det går jättebra just nu =) Vi gör jättestora framsteg hela tiden…