Täcke på nu?
Hej alla! :)
Jag har ju ett varmblod, The bookmaker på 12 år.
Och jag undrar , det börjar ju bli kallt nu , om ni har
täcken på era ridtravare nu? Har hört dom flesta som
har travare inte har något så dom ska sätta päls.
Dom andra hästarna i stallet är ju islandshästar och
har mycket tjockare päls så dom går ju utan täcke..
Hur är det med era? har ni något täcke nu och vad
isf`?? :)

Min häst har ett fleecefodrat regntäcke på sej nu, för här har det varit flera minus grader på nätterna och endast några pluss på dagarna. Min häst blir lätt öm i ryggen ifall han blir kall så därför får han ha täcke på sej nu innan han klipps .
Han har tväcke, ofodrat eller fleecefodrat regntäcke. Han behöver täcke för att inte alla energi ska gå åt till att hålla honom varm, vi vill behålla hans hull.

inget täcke så länge som det inte är ihållande regn eller snöfall, alternativt kallare än -15°C.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Ungefär samma som #3. Vi har inte täcke på förutom nattetid vid risk för regn (har inte släppt dom på lösdriftshagen än så dom har bara en träddunge att ta skydd i), ihållande regn dagtid, eller om det blir riktigt kallt. Än har det bara varit runt 0-gradit nattetid och runt 10-15 grader dagtid så det täcke vi använder på dom nu är bara tunt regntäcke.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Ridtravarna här i traktern går med regntäcken/fodrade regntäcken.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

roger går med regntäcke vid dåligt väder. fleecefodrat efter ridning om det är dåligt väder.

Bus har fleecefodrat regntäcke med våffeltäcke under vid minusgrader/ruskväder annars bara regntäcket ute, nattetid i stallet har han fleecetäcke+våffeltäcke och vid ridning ländtäcke eller skrittäcke antingen i fleece eller regntätt beroende på vädret. Täcker honom först och främst pga hans känsliga rygg och för att han inte ska behöva lägga någon energi på att hålla sej varm så han håller hull!!
Jag har flecce täcke inne, och ofodrat ute d.v.s flecce + ofodrat täcke utomhus.. Både för att han int ska sätta allt för mkt päls så han håller på att storkna vid ridning och för att han fick korsförlamning förra året så han måste vara varm x'D =)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag har regntäcke på varje dag. Men lär byta till ett utetäcke på 300 G alldeles strax.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Tunt stalltäcke inne samt fleecefodrat regntäcke utan.
Dels för att jag vill att han ska hålla hullet och inte lägga energin på att hålla värmen samt att han är lite halvklen vid korset för kyla osv. En liten del är att han inte ska sätta björnpäls oxå, men ska klippas på tisdag, inte klippt honom tidigare år.

Hade regntäcke på natten på betet, nu har han vindskydd på dagen och kan gå in i stallet på natten så nu har han inget täcke.
Skynda långsamt så går det fortare.

Inget täcka. Gammelhästen (19år) får alltid tjock vinterpäls för han är van att gå utan täcke. Ungpojken (9år) har inte så tjock vinterpäls än, har inte haft honom så länge. Så han får man ju kolla så han inte fryser, annars är det dumt att täcka honom för då sätter han ju inte så mycket päls. Båda får dock täcke om det är riktigt kallt eller om det är både blött och kallt.
Min häst är helklippt så han har fodrat satlltäck (ganska tunt) inne och de + regntäcke ute. Innan jag klippte honom gick han med regntäcke. Vid riktigt uselt väder har han fodrat täcke på sig ute oxå.
Alla våra (inte ridtravare, men travare…som rids ibland )
har täcken på sig nu. Olika täcken beroende på hästar. har ett gotlandsruss som har ett relativt varmt vintertäcke redan nu, annars så fryser han enormt…
Vill gärna ha värme på hästana då musklerna ska jobba. Även fast våra får mycket grovfoder, så tycker jag att de behöver täcke.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus