Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 654 ggr
Filegurk
0

arbeta med skritten?

jag rider nu travare som går på tävling. hon är jätte lung och snäll. men när jag rider henne, har enbart ridit henne i skritt än sålänge. Första gången jag red henne longerade min mamma henn och mig, då gick hon väldigt snabbt och nästan började trava.

Jag ahr ridit henne nu några gg och hon är jätte fin i munnen och lyssna jätte bra på vad man säger så jag vill inte sitta och använda tyglarna för mycket. Hon går fortfarande väldigt snabbt och kan inte ta det lungt.

jag har ridit ut med henne en gång och då gick det lite lugnar vissa tider. Det är inte så att hon verkar stressad, men jag menar det ska ju kunna gå att rida en häst i lugn skritt. Nån som har nått förslag på om det finns nån övning eller nått?

helisa
0

Mina erfarenheter är att en del är födda att skritta snabbare än andra, mina består av båda sorter, det gäller varmbloden som kallbloden och det kan tillomed skilja mellan syskonen. Alla är inkörda enligt samma principer men det skiljer ändå på hur dom skrittar, det märks oxå när dom är föl, innan man ens börjat göra nåt med dom

emeliekarlssoonn
0

Använd dig av rösten. "ptro:a", och prata lugnt med henne.
Ta även halvhalter och var noga med att du får igenom dom, lyssnar hon inte gör halt och rid sedan lugnt framåt igen.
 Många varmblod har ofta ett kort steg både i skritt och trav, rid över bommar då hon får tänka vart hon sätter ner fötterna. :)

Filegurk
0

prata lungt brukar jag göra :) Hur ofta ska jag göra halvhalter? Bommmar har jag tänkt pröva någon gg men jag vet inte riktigt vd jag ska ta, Hur många ska ta? 3-4 st?

emeliekarlssoonn
0

#3  När du känner att hon "springer iväg" för dig.
Börja med 3-4 st och kanske lägga till några fler med tiden när du känner att hon fått in tekniken.

Filegurk
0

okej ska prova det :) tack