Galopp
Hejsan! Jag vet att detta är ett uttjatat ämne osv, men jag behöver tips iaf!
Jag har ganska nyss fått en ny foderhäst, en fd travare, och det är första gången jag rider en fd travare.
Han är het, pga att han blir så lätt stressad.
När jag prövred honom kunde han gallopera relativt okej, han var svag och så men galoperade ändå, i paddocken då. Ute galoperar han oxå, fast i 180 :P Men när jag tränar i paddocken orkar han verkligen inte, han tar fattningen vissa dagar helt perfekt men orkar inte gallopera, måste ju va de att han inte orkar iaf. Longerade honom och då galoperade han utan att öka till slängtrav först, i båda varven. Har även släppt han i paddocken och då galopperar han och drar inte iväg i nån "travartrav" utan kör som sagt ful kariär i galopp.
En annan grej är att han blir lite passaktig i övergångar, kan detta vara stressrelaterat oxå?
Tränar galoppfatningar och sen bryter jag av, och mkt trav på volt. Och skogsridning.
Iallafall jag vill höra vad ni tror och tycker, han är tolv år och ska ha varit riden några år, har gått trav innan. Hur ska jag träna galoppen och kan det bli bra? Hur ska jag treäna på bästa sätt, behöver alla tips och råd jag kan få!
MVH viktoria

jag kan svara på passgången… vissa travare(amerikanska vad jag vet) har 4gg (ofta) skritt, pass,trav och galopp, så det behöver inte betyda att han är stressad.
innan du börjar galoppera borde du först stärka upp trave(att han går i hyfsad form) sen börja tänka på galoppen 

Jag har arbetat med flera travare som har problem med galoppen. Det jag tycker det låter som när du beskriver det är en travare som inte är musklad att bära sig tillräckligt för att orka med att bära sig in i och igenom hela galoppen. Jag tränar detta genom att arbeta fram först en ordentlig ärlig och bärande form i skritt, sedan när det sitter tar jag med den formen upp i trav (tränar bärigheten i traven så det fungerar och tränar travfattningar m.m.). När traven är lugn bärig och fin (att hästen bär sig i en fin form) då börar jag jobba galoppen och det brukar då inte vara mkt jobb för att få fram en galopp som är balanserad och där hästen bär sig.
Det tar tid och låter som en lång väg när man pratar om det, men det är enligt mig den snabbaste och mest långvariga väg att gå =)
Det där med passen, ja många travare (speciellt amerikanska, mig veteligen) har pass som gångart och har ofta nära till hands att plocka fram den. Passen brukar komma när hästen inte orkar bära sig, det blir liksom en "latmansgångart" som hästen försöker komma ifrån jobbet med. Det är för mig ett tecken på att hästen inte är musklad att bära sig för den gångart man ber om.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Ang passen har jag lärt mig av islandsryttare att har dom passen så har om tölten. Passen är ju för övrigt mer regel än undantag på amerikanska travare.
Gällande galoppen håller jag i stort med #2. Själv galopperade jag på min innan han fick en bärig form i skritt. Jag har fått jobba mycket för att kunna hålla igång galoppen och inte galoppera mycket på en gång, tex 2-3 varv på en volt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Okej, tack för tipsen, känns skönt att de ändå verkar som att det ska gå och få ordning på.
Tränade igår, han börjar gå riktigt fint i traven, såpass att jag kan börja driva honom fram till handen för att få han i form istället för att han blir springig.
Men i galoppen då, han galopperar fram och travar bak som min tränare säger.. och ja de är katastof och sitta på ryggen då!
Sen hoppade vi lite inget svårt så men efter hindret studsar han som en studsboll och det är jätte svårt att inte sitta "löst"….

Försök jobba honom i galopp med longering eller tömkörning så han stärker galoppen utan dig på ryggen.
Skynda långsamt så går det fortare.

När hästen galopperar använder den andra muskler än i traven och dessa måste ju även också tränas upp. Men som du även fått som svar, bygg upp traven och få han i bra form där, samtidigt som du tränar galopp, varva lite, men begär inte att han ska orka galoppera flera varv med ryttare.