Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 2167 ggr
Tin-Tin74
0

Travare som inte travar!!!

Som en del kanske vet så har vissa travare även tlöt och pass som gångarter. Så är det med min Princessa. Hon har även tölt. Jag har alltid varit noga med att inte tölta henne på ridbanan för att det inte ska påverka mitt dressyrarbete med henne.

Som några säkert redan vet så har jag inte ridit på drygt 8 mån pga en ryggskada jag fick i samband med en ridolycka i Nov-08. Men nu har jag åter kommit upp i sadeln och har börjat träna igen. Hur härligt som helst! Men! Min häst vill inte trava längre!?Förvånad Så fort jag ber henne komma fram i trav blir det bara tölt. Trots att jag inte ger hjälpen för tölt. Jag har nu försökt få till trav ett par veckor men inte lyckats. Hon t.o.m töltar över olika bomserier (men mindre bra resultat Obestämd) Galoppen sitter hur fint som helst, inga problem alls. Lika så hoppningen går riktigt bra. Men inte någon trav inte.

Hoppningen funkar så fint att jag är ordentligt sugen på att ställa upp med henne på Ridtravarföreningens Smålandsdistrikts första "Pay 'n' Jump" (som är under planering). Men hur skulle det se ut, när jag inte kan värma upp henne i trav innan jag börjar galoppera och hoppa fram? (Hon blir ju iofs uppvärmd även i tölten…)

Någon som har tips på hur jag ska jobba fram traven igen? Jag rider just nu mycket bomserier i hopp om att hon ska komma in i trav över dem, ibland funkar det, ibland inte…

vornanen
0

Hur är hon musklad nu? Kan det vara så att hon har ont någonstans?..

corillo
0

Om hon inte har ont någonstans så är det sannorlikt att hon är lite stel eller omusklad ("fel" muskler?).

Mycket lösgörande rörelser för att mjuka upp henne. Se till att hon går i form för att stärka muskulaturen så hon orkar.
Åtminstånde pass är en gångart som gärna tar till när dom är otränade. Tölt vet jag inte, men det låter som det beror på det.

Arbeta upp henne i skritt eller galopp ordentligt. Försök sedan att trava över bommar. Rid lätt när du travar för att visa att det är TRAV som gäller. Sitt inte ner då det blir lättare för att passa och tölta då.

Tin-Tin74
0

#1&2 Ja det är klart att hon har ju tappat en del muskler men inte så mycket som man kan förvänta sig eftersom jag har jobbat henne med tömkörning och longering. Men prist på lite muskler kan vara en bidragande orsak. (Borde tänkt på det Skäms) Ont tror jag inte att hon har eftersom veterinären var ute i måndags och vaccinerade och passade då på att göra en enklare hälsokoll.  Jag känner även igenom henne varje dag

#2 Menar du att jag kan värma upp henne i skritt och galopp innan jag börjar jobba i trav över bommarna? Hon blir ju iofs varm i kroppen även av tölten… Jag funderar på att använda halsförlängaren när jag rider henne för att hjälpa henne/visa vägen. Rätt tänkt?

Tack för era Tips! Skrattande

corillo
0

#3 Nej jag tänkte mer att du skulle arbeta henne på längre sikt i både skritt och galopp eftersom hon kan det redan.
Personligen skulle jag inte avnända min av de "extra gångarterna". I alla fall inte tills hon travar på ett korrekt sätt.

Börja med att göra alla möjliga lösgörande rörelser du kan komma på. Serpentinbågar, volter, framdelsvändningar, skänkelvikningar osv. i skritt. Du får nog lite börja om från grunden när hon inte arbetat riktigt på ett tag.
Sedan kan du även jobba med samma saker i galopp, men tölta eller passa inte! Alltid i en skonsam låg form.

När hon musklat sig så kan du försöka med traven. Testa bommar på marken och var konsekvent med lättridning och ingen tölt eller pass.

Det kan ju vara så att hon har muskler, men på fel ställen för att fungera i ridningen igen.

Lycka till och kom gärna med uppdatering om hur det går!

corillo
0

Tycker inte att du ska använda halsförlängare nu. Låt henne söka sig ner i korrekt LÅG form. Tag långa ledande tygeltag i innertygeln rakt ut, inte mot höften, i varje steg. lägg på innerskänkeln och håll emot med ytter. Även för att hon ska kunna gå i form är det viktigt med lösgörande rörelser! 
Mjuk i handen och envis som en åsna så ska klarar du det utan hjälpmedel! Flört

Thorsson
1

Hur gör hon i longeringen? Om hon har brist på muskler så kanske det är enklare att hålla en trav utan ryttare på ryggen, än med då det krävs mer av henne! :)
Testa att bygga upp lite av muskulaturen innan du sitter upp och travar. Iakta henne i hagen om hon travar eller töltar där! :)

Tin-Tin74
0

#4 Då är vi inne på samma linje. Tölten är självklart Big No No (alltid varit det på ridbanan) hela tiden just nu.

#5 Halsförlängaren är ju ett hjälpmedel för att hästen ska söka sig framåt-nedåt, något att använda för att visa vad jag vill. Man kan ju sätta den på olika sätt och få olika effekt/hjälp. Har hon nu fel muskler är det ju av yttersta vikt att hon går i rätt form med en gång.

#6 Hon travar helt 'perekt' både när jag longerar och tömkör henne. det är ju det enda jag har kunnat arbeta henne i den senaste tiden. (har fått viss hjälp med promenad ridning som variation) Därför är jag lite förvånad att hon inte vill trava när jag ska rida.

Dagens uppdatering: Vi var ute på en konditionsrunda idag tillsammans med min dotter och hennes lilla ridtravare. Jag hade halsförlängaren på henne och hon sökte sig fint framåt-nedåt i skritten. När vi så skulle trava körde hon upp huvudet så mycket hon kunde och började försöka tölta, men gick över till trav och sökte sig skapligt framåt-nedåt när Emelie & Lina kom upp brevid oss. Vi fick rida på i ett ganska friskt tempo för att hon skulle hålla kvar traven. När jag skulle hålla in henne antingen för att sakta av eller bara för att lugna ner tempot lite så började hon tölta igen. Jag stod upp i lätt sits hela tiden för att ge henne så mycket ryggfrihet som möjligt. När vi kom hem till stallet och hade sadlat av kollade jag över henne extra noga om hon verkade ha ont någonstans men kan inte hitta något. Summa sumarum av dagen är att det gick lite bättre än tidigare. I morgon ska vi träna på ridbanan men jag kommer troligen att 'travträna' på åkern brevid så jag har gott om plats och verkligen kan rida henne framåt utan att tänka på att det kommer en kortsida och 'bromsar upp'. Det lösgörande kommer jag naturligtvis att göra på ridbanan och givetvis försöka få fram traven även där.

PS: Tack för alla tips!!!

Em--ma
0

#7 Exakt så håller min travis på.. Dö jobbigt! Jag brukar lixom bara skänkla på tills han kommer in i trav och sen brukar jag berömma honom. Men när jag ska gå i lite lugnare trav så börjar han tölta igen ''/ väääldigt joobigt.. kanske man måste bygga på rygg och rump musklerna?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tin-Tin74
0

#8 Skönt att höra att man inte är ensam. Flört Ja att bygga upp ryggen mer är nog inte fel. Det är ju något som de flesta hästar behöver jobba med så även om det inte är det som är problemet så har man ju inte gjort arbetet förgäves…

corillo
0

#7 om du rider lätt - stå, sitt, stå, sitt så underlättar du när hon ska trava genom att visa vägen.
Halsförlängare är en hjälptygel, men å andra sidan har hon ju inte dom musklerna som behövs för att gå i form än. Detta gör antagligen att hon inte kommer ner i korrekt form och fuskar alt. blir överansträngd.
Jag tycker att man borde börja från grunden och stärka musklerna från grunden. Just halsförlängaren tycker jag är knepig eftersom den inte går att påverka medan man rider. Men det är ju en smaksak..

Förmodligen sköt hon upp huvudet i traven för att det blev för jobbigt för henne.

#8 Tillåt aldrig tölt, pass eller slängtrav om du vill få ordentlig fason på traven. Sakta av och försök igen. Det tar ett tag, men då får du en häst som inte fuskar!

Zabbio
0

Jag tränade istället upp tölten x) Men det krävs mycket muskler och styrka för att hästen ska orka tölta rätt och bärigt, så det är svårt..

Iaf har jag börjat med traven nu också och får fram den genom en snäv sväng och lite putt med ytterskänkeln. Han travar helt ok när han travar men fattar inte att jag vill ha trav :P Om hästen bara vet vad du vill så är detta inget bra sätt, min pln är at så snart han förstår vad jag vill och fattar trav på rätt kommando (röst+sits) så kommer jobbet med att fatta traven bra och samlat.

Håller inte med om att man inte kan tillåta tölt om man vill ha bra trav, det går att lära hästen att skilja på det och bägge är stärkande om de rids rätt. (I början kunde Crow inte trava med ryttare, nu när han börjar bli ordentlig i tölten har han även visat att traven finns där och det är därför jag börjat jobba med traven nu.) Men man ska självklart inte acceptera tölt om man ber om trav..på samma sätt som man inte accepterar trav när man ber om galopp. Men man gör ju som man vill, gillar man inte tölt är det ju inget att jobba med :)

Lite luddigt inlägg och vet inte om det hjälper nåt.. menmen..

Hästar (kanske inte isisar, jag vet inte..men travare, TWH och andra större hästar..) brukar föreda tölt/grisepass när det kommer tyngd på ryggen. Det är väl bekvämare att tölta/grisepassa med sänkt rygg än att trava med sänkt rygg, när ryggen inte är stark nog? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.