Hejsan allihopa!
Det var ett tag sedan nu!
Har nog smält bortgången av min lilla pärla nu och börjar bli hästsugen igen.
Har dock lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Ska givetvis ha en varmblodstravare igen, men funderar lite på vilken ålder jag ska leta efter. Har ju haft unghäst som jag red in själv men skulle kanske vara skönt att slippa börja från början igen. Dock vill jag ju ha en häst jag kan ha i många år då jag brukar ha en tendens att fästa mig något enormt vid mina pållar. Jag lägger väl mer eller mindre mitt liv på hästen.
Sedan har jag haft en del funderingar kring om jag ska ha sto eller vallack. Har ju haft en av varje och kan väl inte riktigt komma på vilket jag trivdes bäst med. Tänker inte skaffa hingst iaf! Någon som har några tips att komma med i mina funderingar?
Köp en häst som är in riden och vid 8-10 års åldern? Det är vad jag tycker är en perfekt ålder om man inte vill ha en unghäst och inte en för gammal. Hästarna i den åldern brukar vara välinridna och ha en bra grundutbildning (sen beror det ju på hästen och vem som utbildat den, men allt kan du hitta bra hästar i den åldern).
Ang. sto eller vallack hade jag tänkt såhär: Vallack tar jag gärna och helst. Ston kan vara väldigt speciella och i vissa tider jobbiga och förjävliga vilket KAN (i en del fall) stoppa ridningen ett tag. Men om du hittar en fin häst som du kanske vill ta föl på i framtiden så väljer du självklart stoet.
Jag hade nog åkt och provridit både ston och vallacker och sedan skriva ner för och nackdelar med de hästar du provridit och sedan välja.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Jag tror inte att man ska snöa in sig fäör mycket på vad man ska ha för kön och ålder på hästen som man vill ha.. Kolla rint på lite annonser och är det något som intresserar dig så ring på hästen.. Var öppen för förslag, då tror jag att man kan hitta en jättebra häst!
Lycka till!

Min filosofi när jag letade häst var att jag inte ville ha en häst som var under 3 år eller över 7 år gammal. Min åsikt är att OLYCKLIGTVIS finns det så mycket varmblod som inte är ordentligt inridna och utbildade och jag kände att med en yngre häst hade jag större chans att "rätta till" tidigare misstag i utbildningen och forma min häst till som jag själv vill ha den! GIVETVIS finns det också äldre hästar som är otroligt välridna och välutbildade så jag menar asolut inte att trampa någon på tårna utan som sagt: så här tänkte jag!! I mitt fall kände jag även att satsar jag på en yngre häst är chansen större att vi får många år tillsammans, och det vill man ju!!
När det gäller sto/vallack frågan så tycker jag du ska gå på din egen magkänsla. Jag själv föredrar vallackar men var inte främmande för att även titta på ston. Däremot så hade jag ganska specifika krav på typen, ville ha en grövre häst som var kort i kroppen med väl ansatt hals och som var minst 162 cm över manken!!
Bus var den första hästen jag tittade på och jag visste i princip redan innan att han var rätt häst för mej!! Följde min magkänsla och det har jag aldrig ångrat!!