Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2386 ggr
[Zkold]
0

Svans?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En i stallet klipper sin hästs svans till hasorna nästan. Tycker det ser så konstigt ut, eller är det bara jag som är van att se långa svansar. Hur gör ni med svansen?
Vikings svans försöker jag hålla efter så den är ca en dm över marken.

Sist innan jag klippte svansen…

sthlmsjenna
0

Jag klipper Heros svans så den är under hasen vid skenbenet. 

Kan ta en bild idag.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

CelsiusT
0

Jag klipper inte vansen… Just nu är min hästs svans någon dryg centimeter över marken =) Sååå fint men låång svans!! Min nya häst nu har normallängd på svansen, kommer inte klippa den heller..

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Zkold]
0

#1 ja gör det!:) det är nog bara jag som är lite udda kanske å har för lång svans heheOskyldig

emeliekarlssoonn
0

Absolut inte, jag håller med dig. Det ser bara konstigt ut med så kort svans. Iaf om man inte tävlar hästen. Jag klipper svanvsen vid sporren precis över karleden. tycker det blir ganska lagom längd. :)

[Zkold]
0

#4 så gör jag med det är lagom enligt mig. Men intressant å se vad alla gör här :P

carrrrrooooo
0

Jag klipper samma som #4 och #5 jag älskar när dom har lång svans men den sak inte vara så lång att den är i baken så dom kan råka trampa på dom.. nej typ 1 dm precis över karleden klipper jag tycker det ser bäst ut:)

Akerberg
0

Klipper i höjd med kotan, brukar klippa när den växt ca 5 cm.

Eve
0

Millan har kort svans, så den är inte så mycket längre än till haserna.. Klipper inte den, bara för att jämna till lite ibland..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

sthlmsjenna
0

såhär ser Heros svans ut

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

sus-sharon
0

jag brukar klippa svansen så att den är i höjd med kotan, jag tycker om långa, tjocka och böljande svansar (och manar) och sparar och trimmar så gott det går för att komma dit=)

sharon är på god väg med världens finaste svans och numera en schysst man också. shettisarna börjar ta sig och se ut som riktiga shettisar och connemaran gör jag så gott jag kan med, hon har ivf mycket mer nu än när jag köpte henne..=)

medarbetare på djurskydd.ifokus

HannaT
0

Jag tycker också det är snyggt med långa, men välvårdade, svansar. Däremot är det inte snyggt när det börjar släpa/nudda marken!

Såhär brukar Kalles svans se ut. (Min kompis mimmi som rider på bilden).

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Zaphix
0

Har gärna lite kortare svans på varmblod, ser sportigt ut liksom. Klipper svansen som #9 gör. Storis har så tunn svans, inte snyggt när den är lång då.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

carrrrrooooo
0

#11 det är så min hästs svans ser ut:) tycker det är finast!:) då kan dom borsta bort flugorna lätt oxå:D

giffan
0

Ingen som klipper vid svansroten?

Tycker hästarna kan få så snygga rumpor då.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Eve
0

#14 - Behövs inte.. det fixar Millan själv ^^ När hon är brunstig kliar hon sig på svansroten och sedan växer det ut, lagom till att hon blir brunstig igen.. Så den är trimmad hela tiden. Jag hade däremit hellre haft längre svans där uppe på henne, men men.. Inte jag som bestämmer det, tydligen :P

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Linnea
0

#14 Har sett hästar med klippt svansrot men skulle inte göra det själv, tycker inte det är snyggt speciellt inte när det vuxit ut några centimeter- bara spret.

Jag klipper så svansen är i höjd med karleden fast jag klipper ju inte så ofta förstås. Klipper alltid i penselform, gillar inte när den är rakklippt det ser så onaturligt ut (fast rak pannlugg är värre!).

Skynda långsamt så går det fortare.

HannaT
0

#15 Samma här. Kalle kliar gärna fram något som liknar en hockeyfrilla vid svansroten. :P

pinkish
0

#16 jag köpte min häst i somras o dom hade klippt av hans lugg rakt av… jag gör allt nu för att den ska se "normal" ut igen hehe

HannaT
0

#18 Haha, så där ser ju varannan tävlingsponny ut. Pottfrilla brukar jag kalla det. :P

pinkish
0

#19 haha ja inte e det fint tycker jag iallafall… inte på mina hästar iallafall.. sen hur andra klipper sina hästar e ju upp till dom…

gustav vasa kallas det här hehe

[Nesslan]
0

Jag klipper svansen vid kotan på ridhästar/ponnyer. Tycker att det är lagom långt.

Moalinn
0

Såhär ser min halvfoder hästs svans ut :)
Vart hos oss i ca.. vad blir det.. kanske 2 år och hennes ägare innan skötte inte eksemet hon har och svansen blev därför avkliad och massa konstig. Men nu börjar den växa ut och jag tycker det blir riktigt fint.

Inte så bra bild men det är den enda jag hade där svansen syntes så bra.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Okej, tror jag la in lite fel hästras Oskyldig Tänkte inte på det

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Zabbio
0

Klipper när den nuddar marken, mest för att jämna till. Om den skulle röra marken och ligga några cm och vara tjock hela vägen hade jag inte klagat, han lyfter svansen alltid när man rider så det ser inte konstigt ut då :)

Annars så precs vid/nedanför kotan tyker jag är fint. Finns inget fulare än tjocka, fina svansar kapade vid hasen! Enligt mig då, folk gör ju som de vill :P

Sen är det ju skillnad om svansen inte blir längre.. inte lika fint som en tjock, lång svans men det brukar iaf se mer naturligt ut :)

Dackes svans gör vi ingenting med, och Solons..tja han är ju inte ens 2 år :P

De tre svansarna; Crow (travare, hålls jämn), Dacke (Nordsvensk, görs inget med) och Sólon (islandsåring).

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hannybee
0

Min sköthästs svans släpar nästan i marken… Oskyldig