Igångsättning
Hej! Nu är det så att jag för några dagar sen blev medryttare på ett varmblod och han är 17 år och har stått i ca 3 månader eftersom att han haft en skada på knät. Han har börjat sättas igång för 2 veckor sen.
Så jag undrar om det finns nån som har lite bra tips på hur man ska börja och lite övningar och så =)
Han ska sättas igång i endast skritt på långa tyglar lika länge som han stått tycker jag. därefter börja jobba lite mer.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
#1 3 Månader skritt? varför?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
för det första är det knät som skadats. och sen brukar jag alltid göra så att jag tar det säkra före det osäkra. alltså att skritta lika länge som hästen varit skadad.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
#3 Kändes inte som jag fick svar på varför…
~ Anneli ~

#4 jag tror att jenna menar att poängen med det är att helt enkelt vara säker på att hästen kommer fixa igångsättningen utan återfall. om man gör en snabb igångsättning av en häst ökar risken för återfallsskador och ny konvalescenstid. genom att endast låta hästen utföra lätt arbete (skrittarbete på rakt spår, gärna i form av uteritt) är risken för detta mycket liten och man "skapar" en hållbar häst.
man kan aldrig få en hållbar häst genom förhastad och för hård träning, därför är det också alltid bättre att ta det lugnt och ha ett upplägg där man tänker på lång sikt och ur hästens synvinkel snarare än sin egen.
#1 rätta mig gärna om jag tolkat dig fel nu.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#5 Jo det förstog jag, men skritta på långtygel i tre månader låter för mig som lite onödigt försiktigt.
Allt beror ju iof på vad och varför hästen har varit konvalecent i tre månader och sen om skadan är kollad och att man fått den friskförklarad.
Går hästen normalt i hage (alltså inte i sjukhage) så bör man kunna jogga den i samband med igångsättningen. Men det beror ju såklart på vad det varit för skada.
~ Anneli ~

#6 hästen har tydligen haft en knäskada, och knäskador kan vara lite tricky och gå upp rätt som det är när man tror och tycker att man tagit det lugnt och inte ansträngt särskilt mycket alls.
därför är nog jag benägen att hålla med #1 i det hon säger.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag skulle prata med ägaren till hästen och lägga upp en planering för varje ridpass/vecka. Lycka till!
Vad jag har hört tar det ju lika lång tid att återhämta sig från en skada som så länge den har stått. Jag vet inte om det stämmer men jag skrittade iaf tre v. innan jag började med trav och galopp. och då hade han varit skadad i en månad innan jag började med att sätta igång honom.
Men det beror ju helt på vad det är för skada. Har den opererats? elelr vad har felet varit. Har den varit på återbesök och är den frisk förklarad av veterinären? Hur länge har den fått gå i vanlig hage… Många saker som spelar in i hur man sätter igång en häst. Sen beror det på hur man skor hästen och hur man rider den.
~ Anneli ~
Man bör ju ta hänsyn på hästens kondition innan skadan, har du/ni en vältränad häst med en BRA grund kondition så behöver du inte skritta i 3 månader för att den har stått i lika länge, sen är det som övriga säger också, vad är det för slags skada och hur har den tillbringat dessa 3 månader som konvalecent.
Det är ju ganska många faktorer att räkna in när man ska sätta igång efter skada.

Tack för tipsen!
#10 Han hade gjort illa sig i hagen, vet inte helt men tror att han fått ett djupt sår lr så.

Jag håller med Giffan. Själv brukar jag låta hela igångsättningen ta lika lång tid som hästen stått. D.v.s. har den stått tre månader så ska det ta tre månader innan den är igång helt. Då skulle jag välja att gå upp en gångart i månaden, d.s.v. skritt första månaden, skritt och trav (med successivt ökad längd på travpassen) andra månaden och alla tre gångarterna tredje månaden. Hela tiden successivt ökad arbetsbelastning och att man lyssnar på hästen.
Jag förstår verkligen inte tanken med skritt på långtygel i tre månader? Hur gör man sen då?? när man har skrittat i de tre månaderna?
Inga sura komentarer tack… Jag vill veta hur ni andra tänkte, för tydligen tänker vi otroligt olika.
~ Anneli ~