Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 836 ggr
icansson
0

dålig erfarenhet av travare

Hej

Det är såhär att jag har haft två travare innan. Och jag har fått väldigt dålig uppfattning av rasen. Jag lånade ett varmblod som va tränad för trav men nu används som ridhäst hon kunde bara sticka iväg med mig o gick man inte åt de håll hon ville kunde hon ställa sig på bakbenen. Min andra travare köpte jag och ägaren sa hon va lugn o trygg o vem som helst kunde rida henne, men också hon kunde ställa sig på bakbenen o va också trafikrädd. O jag ogillade den snabba traven. Blev att jag fick lämna tillbaka hästen till ägaren.

Då jag inte är jätteerfaren o vill helst ha en riktig läromästare. Varmblod är väldigt fina o jag önskar att jag kunde hotta en pålitlig häst som passar mig men var finns den?

Berätta gärna lite om era travare finns det även en som kan passa mig? vet ni någon som har en häst som kan passa mig får ni gärna pm:a

Mvh Erika

Tin-Tin74
0

Åh vad tråkigt att du fått så dålig erfarenhet. Ofta är ridtravarna helt underbara och väldigt samarbetsvilliga. Det verkar som att du haft otur och råkat ut för två "måndags exemplar".

Vad är det för läromästare du vill ha? Vilka krav ställer du? Kanske har du valt hästar som inte uppfyller dina krav på utbildning, och då finns ju risken att det går galet.

sthlmsjenna
0

Jag fattade inte riktigt, vill du att vi ska berätta om våra travare? Jag kan gärna berätta om min. Men han är inte till salu :)

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

PillanN
0

Du skulle kanske sattsa på en annan häst istället för en f.d travare om du vill ha en läromästare. Det brukar för det mesta vara ryttaren som utbildar dom och inte tvärtom. Eftersom dom är vana att gå fort så är det lite svårt att komma ifrån just det utan mkt träning.Tycker du skulle försöka hitta dig en lugn och snäll ridhäst som du kan känna dig trygg med och kan utvecklas med då du säger att du är oerfaren.

Lycka till

Scandi
0

#0 det var speddy du köpte va? Hon var världens snällaste häst, stod i mitt stall, gjrode aldrig en fluga ens förnär där. Trvides kanske inte hos dig eller så kände hon kanske att du var rädd?

icansson
0

#4 hon kände nog att jag va rädd för hon stegrade med mig o så. Speedy bor nu i Finland

velepa1986
0

Min häst provred jag och när jag gjorde de kom de stora bussar och dundrade förbi. Gick hur bra som helst, ingen reaktion alls. Jätte trygg. Hans dåvarande skötare va med och gick en bit framför.
Men när jag tog hem hästen, så reagerade han på större bilar och mjölkbilar. Red på ridbanan och de kom en traktor och han backade in i staketet.. Men de vart bättre, under tiden vi fick lära känna varandra.  Så de är nog så att hästen måste känna sej trygg med dej och att du måste vara trygg med honom..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

CelsiusT
0

Min häst är världens snällaste, speciellt mot nybörjare. Men när jag fick hem honom så blev han konstig och stannade, kunde stegra osv. jag var bara cool och väntade ut honom och efter en tid så slutade han med det. Tror det är vanligt att hästar gör såhär när dom byter ägare. hästar behöver trygghet och om en främmande kommer och hittar på saker på nya platser så har hästen ingen trygghet. Mitt tips är att ta en välutbildad travare om du absolut vill ha vbl och att börja jobba från marken så ni lär känna varandra innan du ger dig på att rida ut. Kanske även har någon med dig i början. Hästar är stora djur och jag förtår att det är läskigt om man är oerfaren. Det är faktiskt inte bara att sätta sig på en häst och börja rida, det vill till ett förtroende och om man själv inte är trygg på hätryggen kan man inte ge hästen trygghet heller.

Tips är att vbl som varit travtränade men nu rids ofta inte har så mkt ridutbildning och är ganska svåra hästar. Det är bättre med en riktigt ridutbildad vbl.

Medarbetare på westernridning.ifokus

madde89
0

skaffa e´tt halvblod istället

giffan
0

#8 Jag tror inte det löser sig av att skaffa ett halvblod. Häst som häst på någe sätt.

Det låter som att det sitter hos människan i det här fallet, så jag skulle rekomendera att leta och åter leta tills du hittar den rätta hästen.

Jag har stor erfarenhet av både halvblod och travare, och vill inte påstå att just det här är ett problem man slipper om man skulle skaffa ett halvblod. Många travare är vana vid bilar och traktorer, och det är inte alla halvblod.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Linnea
0

#8 De flesta travare som varit uppstallade på bana (och många andra) är vana vid traktorer, bussar mm eftersom det konstant kör såna till/från banan och inne runt stallen. En situation som de flesta halvblod inte varit med om. Att skaffa ett halvblod löser inte allt. Att skaffa rätt häst löser allt. (tja nästan då)

Skynda långsamt så går det fortare.

sus-sharon
0

måste du köpa en egen häst just nu då? för din del kanske det vore bättre att rida lektioner (ev kombinerat med medrytteri) tills du känner att du är helt säker på dig själv och vad du gör?

med den rätta hästen kan förstås mycket av det lösa sig, men om du träffar många av den typen du hittills har haft på vägen till den där rätta hästen är risken stor att du förvärrat din egen situation betydligt, är jag rädd.

jag skulle inte rekommendera hästköp alls just nu, oavsett ras.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Kickilu
0

Jag tror inte att det sitter i rasen. Har två varmblod. Den ena har ingen snabb trav alls och har aldrig haft. Den andra hade det i början men är nu omskolad. Min kompis har ett halvblod som reser sig så fort hon inte vill det ryttaren ber om. Kan vara t ex bara att gå från stallplan. Min ena har rest sig en gång som ung då han var pigg och glad. En del beror nog på arvsanlag men det mesta sitter nog hos ryttaren tror jag.

Fiona
0

Hur mycket ridna var dem då? Om dom inte är så mycket ridan/vart tagna från banan nygligen så är dem ofta stressade vad jag har förstått. Försök att hitta en som har vart riden länge & är välutbildad så ska det nog lösa sig :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Keno
0

Jag hade precis samma problem i början med den hästen jag rider nu. Hon stannade, små stegrade, backade in i saker, blev rädd för ALLT! Men jag förstod direkt att det hade med mig att göra, dels för att vi inte kände varandra så bra och dels för att jag själv inte ridit på ett antal år och kände att jag inte riktigt hade kontroll på situationen och var väldigt nervös. Men med lite envishet och promenader löste det sig efter några veckor och nu går det oftast kanon bra. Jag känner mig tryggare och säkrare och det känner hon antagligen av. Så jag tror bara att det gäller att ha tålamod, och en bra ide är att varva med promenader till fots i början tills man lärt känna varandra lite bättre.

Salo
0

Tycker man ska satsa på en äldre häst om man är osäker. Mitt varmblod är 19 och en underbar nybörjarhäst. Småtjejerna i stallet slåss nästan om att få rida honom. Han är så snäll och har härliga gångarter. Men han är absolut inte till salu tyvärr.

Sen har vi en yngre kille på 9 år som är lite hetare och inte så lämpad som nybörjarhäst. Men han har potential att bli en riktig kanonhäst.

De är två helt olika individer med helt olika temperament och skiljer sig helt från alla andra travare jag känner. :)