Varför premie vid tidig kval?
Jag älskar varmblod, det är för mig en helt underbar häst och jag håller ju främst på med ridning (western). Jag har nyligen blivit tvungen att ta bort ett varmblod vid 16 års ålder pga hältor som kommer tillbaka. Jag har tidigare fått vara med om samma visa med flera medrytarhästar (varmblod). Jag tycker det är tidigt att behöva ta bort en häst vid 16 års ålder, den hade kunnat få många år till som underbar ridhäst. Detta har gjort mig väldigt lessen och jag funderade på om jag ens skulle ha varmblod igen.
Jag vet ju att en travhäst sätts i träning vid 1-1½ års ålder och jag vet även att detta är på tok för tidigt för att börja belasta benen (som ju inte börjar bli färdigt förren vid 3 års ålder). Så när jag skulle skaffa häst igen så letade jag efter en häst som inte var tränad/arbetad förren vid 3 års ålder - det går inte att hitta en frisk!! Jo tillslut så fick jag tag i ett 3-årigt sto som inte var tränad, men det var för att dom inte haft tid att träna henne.
En travare tränas vid tigid ålder för att vara klar vid kvalloppen vid 2 års ålder, det är alltså inte bara att man vill ha lång tid på sig att träna utan man ska börja "tävla" redan innan benen är färdiga. Det är dessutom så att det finns en premie för hästar som kommer ut tidigt (nu kan jag inte exakt hur det fungerar så rätta mig om jag har fel), man får ca 20 000:- om man klarar kvalet med sin 2 åring. En travare räknas som gammal vid 12 års ålder och får då inte längre tävla. Det är en ganska kort karriär enligt mig.
Jag tycker detta är fruktansvärt. Jag håller på med hundar också och där är det jätteviktigt at tman inte börjar för tidigt. I agilityn så finns det åldersgränser neråt för att man inte ska börja träna för tidigt, varför är det tvärt om inom trav och galopp?
Jag tycker det är så hämskt att man "tar" hästens framtid genom att sätta den i träning så tidigt. Hästen har inget att säga till om, den kan inte säga att "jag har träningsverk idag" eller "jag vill heldre leva ett friskt liv som gamling". Och man kan absolut inte förklara för den vad det innebär att träna så tidigt och ge den möjlighet att själv bestämma. Det är vi människor som måste ta ansvar. Jag önskar att det fanns en djurskyddslag som styrde att man inte får träna en häst före tidigat 3 års ålder för sålänge det finns pengar i detta så kommer inte tränare vänta med att träna upp sina unghästar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi föder upp egna varm o kallblods travare, vi försöker ha våra färdig för kval till 2års åldern, men ingen av våra har någonsin varit klara för start förrän tidigast sent som 3-åring, dom flesta kommer ut som sen 4 eller tidig 5 åring. och de premiepengar vi fått vid kvalen ligger på 2000 per häst.
Jag håller fullständig med dig om att det är vansinne att tävla dessa outvecklade "småttingar". Blev rent ut sagt förbannad när jag såg ett 2-årings race på tv från Jägersro, där sprang dessa "småttingar" flera sekunder snabbare än vad våra 5-åringar kan "stava till". Vansinne tycker jag, men det är min åsikt
O sen tycker jag med att det är synd när man måste ta bort som du säger 16-åringar pga av kroniska hältor som förmodligen är förslitningsskador. Vissa hästar är skörare än andra, men sen kan det ju oxå helt klart bero på för hård och ensidig träning/tävling utan så mycke omtanke.
Det är hemskt med race för så unga hästar!! Det borde förbjudas. Det borde inte vara lagligt att tävla en häst före den är 4 år, eller kanske till och med 5 år?!
Visst finns det hästar som är skörare än andra. Men samtidigt är det så att om man väntar lite, med en skör häst, tills den fått växa färdigt så har den större möjligheter att hålla länge trots tävling. Men även viktigt att dom inte blir stående i någon liten hage i 3-4 år och sedan ut och träna fullt ös och hård träning. Dom måste under sin uppväxt få röra sig normalt, gärna i stora hagar med andra unghästar så dom kan springa och leka.
Tänk om vi kunde få ändring på detta.
Jag håller med dig, vi har 7 st just nu o alla går tillsammans, fast snart så ska vi sära på herrar o damer så vi har 2 1-års hingstar just nu. Våra får alltid springa i stora hagar, vi har kanske inte super hästar precis men dom föder sig själva och har minimalt med skador. Föross är det viktigare att ha hästar som trivs o är hela, även om man skulle vilja stå i vinnar cirkeln lite oftare :)
vill bara rätta dig lite, hästens ben (speciellt skelettet) har inte växt klart ordentligt fören vid 5 - 6 års åldern. Under denna period är även skelettet med omgivande benhinnor ömtåligt för stress, t.ex överbelastning, överaktivitet och rubbningar.
Detta är det tyvärr mååånga som inte vet om.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Jag har fått lära mig att hästens tillväxtzoner i benen är "öppna" (alltså aktiva) upp till 3 års ålder, sedan avtar tillväxten men hästen fortsätter växa tills den är 5-6 år. Så det är upp till 3 år som är den känsligaste tiden och precis som du säger är hästen då jättekänslig mot stress, överbelastning och överaktivitet. Men som sagt är hästen inte färdig förren vid 5-6 år. Rätta mig gärna om jag har fel, men så har jag lärt mig.
#5 intressant. så kan det nog vara också.
Det Jag har lärt mig är att:
Skelettet anläggs under fosterstadiet som en broskmodell. Efter födseln påbörjas broskets förbening och den processen är inte avslutad förrän vid 5-6 års åldern. Under denna period är även skelettet med omgivande benhinnor ömtåligt för stress, t.ex överbelastning, överaktivitet och rubbningar.
Men självklart kan det finnas en punkt vid 3 års åldern också :)
Generellt så är det preci som ni skriver om skelettet, och det är det som till stor del bestämmer om en häst är tidig eller sen ut på banan, om man väljer att vara uppmärksam på individen och inte på resultat.
Vi tävlar våra ganska så sparsamt som unghästar då dom som sagt fortsätter att växa fram till 5-6 år sådär
Inom aveln tttar man gärna på om hingsten lämnar tidiga eller sena avkommor.
Är man uppmärksam på sin unghäst när den växer så kan man klart se hur den växer och att benhinnor och muskler inte hinner med när skelettet växer, kan synas väldigt tydligt på knäna fram tex.
Då kan man ju tycka att man kanske inte tränar då. Men många tränare tar ingen hänsyn till det, vi fick tillbaka en märr som var helt förstörd pga just en sån grej

men sen såhar man ju avlat fram ett helt annat skelett på travare än ridhästar. hur fort man kan börja rida dom och träna dom e olika för varje hästras.
till exempel islänningar får du inte börja rida in först dom e 5 alltså du får inte låta dom göra nått överansträngt tills do e fem år.
så travare e utveckalde så att dom klarar av att tränas från 1 års ålder. och visst den del får skörare skelett än andra men vissa håller i flera år utan minsta skada. så det beror på hur dom skött hästen under träningen. min häst tillexempel han blev inörd vid 1 års ålder ty och han e hur hel som helst varit halt två gånger under dom 4 år jag haft honom och det va typ två dar. och då har han fått mkt sparkar på just benen. och han blev ganska hårdtränad som ung tills dom insåg att han inte funka. "för kort i kroppen"
så allt det där e inte riktigt sant att dom går sönder bara för att dom börjar tränas vid 1 års ålder. det e så dom e utvecklade.
vist dom första travhästarna dom körde för flera år sen när dom kom på att dom skulle ha 2 års lopp gick nog sönder direkt men då började dom att avla om på annat sätt så att benen skulle hålla för dessa påfrestningar.
nu lär väl alla skrika på mig men det e så det är heltenkelt.

Unghästara tränas ofta mycket försiktigare än en äldre och oftast bara för att gå premie (som du får en summa pengar för) och kval, därefter väntr ma oftast tills dem är 3år innan man startar.
Galopp hästarna som dem tävlar med som 2åringar då, är det inte mer synd om dem?:O där sitter man ju faktist på ryggen…
Tycker de är dumt att dömma när man inget vet.
# 8 Har du några belägg för det du säger? I mina öron låter det som något som travmänniskor skulle kunna tänkas använda som "försvar" mot att träna hästar vid tidig ålder. Jag betvivlar att det stämmer det du skriver.
Sen har vi en faktor till och det är mognaden i huvudet. Frågan är om alla dessa unghästar är mogna i huvudet att börja tas i så pass mkt träning redan vid 1½ år och att gå premie och kval vid 2 års ålder? Nog för att jag kan hålla med om att varmblod mognar tidigt, men så tidigt är jag nog inte med på.
#9 Ja, visst tränas dom kanske försiktigare, men att träna för att springa så fort som dom trots allt gör så är det väldigt hårt endå för vad små unghästars ben tål. Jag har inte sagt annat än att det lika hämskt med galoppsporten. Men jag har själv ingen galopphäst utan det är varmblod som ligger mig varmast om hjärtat och det är travare vi diskuterar på detta forum, men med det inte sagt att det inte skulle vara lika hämskt att sätta ett fullblod i hård träning vid tidig ålder. Men jag tror dock inte det är mycket värre för dom om dom bär eller om dom drar igentligen, det blir nog lika "illa" skador av båda sorter.
Jag tycker också det är dumt att döma om man inget vet. Om du menar det mot mig så vet jag en hel del av vad jag pratar om och vad som pågår inom travsporten och vad resultaten blir för hästen.
Jag måste nog hålla med #8
För det första så tränas sällan en travare vi 1½års ålder. Det som sker i den åldern är är att man vänjer hästen vid sele och vagn. När hästen är klar med det så kör man självklart den, men det handlar inte om några farter. Så småning om så ökas tränings turerna på, men man håller sig fortfarande i låga jogging farter, för att bygga upp muskler som behövs för att springa fort. Man lägger in sk fart lekar, då man korta sträckor låter hästen trava på lite fortare ( ca 100-200m) För det mesta så kommer inte snabb jobben in i bilden förrens på våren då de är två år. Och har man då en häst som dels tycker att det är kul att springa och en häst som har anlag för att springa så är de i princip klara för premie tiden redan där.
Man får inte köra premie lopp med sin två åring förrens 1mars. När man kör premie lopp med sin tvååring så ska man hålla sig inom en idealtid, som är anpassad efter en tvåårig häst. De allra flesta hästar klarar av att gå den tiden utan större ansträgning och utan att man ska behöva jaga dem. Loppet är 2140m, och det är egentligen inte så långt för en häst att springa.
Självkart finns det dem som gör annorlunda mot det jag beskrivit här, men det här är nog det mest normala förhållandet för att få sin två åring klar till premie.
De flesta som tränar travhästar vet att det är farten som dödar. Många kilometer i benen gör att man får en stark häst som kan springa fort.
Sen vet jag inte om jag håller med om att det är just skelettet som tar stryk på en travare, det är nog mera sener och leder. Och det kan lika gärna bero på för snabb uppfödning där hästen fått för mycke kraftfoder under uppväxten. Vet att det funnits studier på det och att man kom fram till att man inte ska göda sina unghästar för mycket under uppväxt tiden.
Det jag däremot verkligen kan hålla med om är att alla tvååringar inte är klara för att gå premie lopp. Och då är det upp till tränaren att se till att hästen inte ska ut på banan, men träna dem som två åring tycker inte jag att man ska sluta med.
Finns otroligt många travare som håller fint i sina ben även vid hög ålder.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag håller nog med #10.
Vi har just fått hem vår nya 1-åriga kallblodshingst, han var inkörd o klar o har gått i vagn ca 17 ggr innan han for på sitt hingstbete tidigt i somras, nu blir det lite mer körning innan januari då han ska kastreras, sen räknar vi med att köra premie mellan sep-dec 2010.
Vi har en äldre halvbror till denna hingst oxå som nu är 6 år o han var helt klart inte mogen att gå lopp förrän sent som 4-åring fast han klarade sitt premielopp med glans som sen 2-åring.

#10 ja jag vet vad jag snackar om då jag jobbat i travstall och står just nu i ett travstall och där har dom kört in en häst vid 1 års ålder och han e superfräsch men sen så sköter hon om hans ben och allt och varierar träningen genom att köra ut i skogen och nara köra snabbjobb då och då. mest blir det ut i skogen. och vi satt och diskuterade detta idag att varför dom går sönder e för att dom flesta travtränare kör sina jobb på sandbanor och sån varje dag typ konstigt atthästarna inte håller.
och sen det där med mognad beror ju på varje häst en häst kanske inte mognar först 5 års ålder medans vissa mognar vid 2 3 så varför hålla på och diskutera det alla hästar e olika. men en vettig travtränare kör inte slut på sina unghästar. utan dom tar hand om dom och bygger upp muskler så dom håller.
#13 Ja precis, och sen kan man ju faktiskt ha oturen att även den häst man inte kört tidigt, eller hårt med och som man skött efter konstens alla regler inte håller iallafall… Det är ett lotteri.
jag funderar på varför det är så många "vanliga" ridhästar som inte håller. Om man inte tränar dem vid tidig ålder betyder inte att de ska hålla bättre när de blir äldre.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag har själv jobbat i travstall och har fortfarande god kontakt med flera travstall, så jag har fin inblick i hur många travare tränas. Jag tycker det är för mkt träning för tidigt i hästens liv. Jag ser ingen anledning till varför man skulle ha en häst kvalklar vid 2 års ålder - det känns som om enda anledningen är att det genererar pengar.
#13 Jag har för mig det var på ridsport.ifokus som någon plockade fram en forskningsavhandling/artikel eller liknadne som visade på att olika raser faktiskt inte mognar fysiskt olika tidigt. Jag känner inte att din referens "jag har jobbat i ett travstall" känns som en säker källa för att travare skulle vara en ras som har ett skelett (och ligament, senor m.m.) som är framavlad för att klara av att tränas vid 1 års ålder.
Jag har sett massa hätar som körs in vid 1 års ålder. DOm är ofta jättefräscha allihopa. Det har jag aldrig sagt något om. Men hur nyttigt är det för dessa hästar, både fysiskt och mentalt? Varför finns det begränsningar i hur tidigt man får börja träna andra djur och inom andra sporter om det nu inte alls är farligt för djuret att tränas vid tidig ålder?

#15 Jag ser ingen anledning till varför man skulle ha en häst kvalklar vid 2 års ålder - det känns som om enda anledningen är att det genererar pengar.
Ja men du har ju svaret själv varför ställa frågan?
Det är klart att det handlar om pengar, det trodde jag alla förstod…
Vi själva röntgar alla tvååringar innan vi börjar träna "på riktigt" och till 99% så har deras växtzoner slutits i juni-juli som två-åringar.
Sedan måste jag säga att mentalt för hästens skull jag börjar hellre med en ettåring än en treåring att köra in. De små är mycket mer "mottagliga" att vilja lära sig. Sedan är det ju inte träning det handlar om de får vara "unghästar och fortfarande gå i stora hagar med kompisar och den halvtimmen de är i vagn tror inte jag tar någon större skada.
Premieloppstider har de flesta travarna i kroppen tidigt och jag har aldrig varit med om en premiehäst eller tvååring som har kvalat som har behövt ta ut sig till max. Detta ser man tydligt på återhämtningspuls och välmående efter loppen.

blir lite arg när jag läser att travare utvecklas snabbare än ridhästar?! 150år av avel förändrar inte hur en häst utvecklas det tar kanske mer bestämt 150miljoner år.
jag tycker inte det e fel att köra i gång hästen tidigt !
ridhästarna håller ju inte heller eller hur ?
man tränar inte riktigt förrän vid 2 år och man e mkt med veten om att " farten dödar "
premie loppen körs mellan mars & oktober , då kan man u sj välja när man vill ta ut den i premieloppet
kallbloden springer mellan 2.10.0 & 1.55,0 vet dock inte vad kallbloden springer
#18 Men även 2 års åder är på tok för tidigt. Jag skulle vilja se att man inte börjar träna på riktigt förren framåt 5-6 års ålder.
#16 Fruktansvärt om det är så att det enbart handlar om pengar. Det är levande djur vi pratar om. En fruktansvärt att ha som enda anledning till att ta en häst i träning.
Sen att ridhästar inte heller håller, trots att man väntar med att börja träna är ju en sanning med viss modifikation. Dels är det många som faktiskt börjar väldigt tidigt med sina hästar, speciellt hopphäst hör jag ofta folk som löshoppar hästarna från 1 års ålder, många börjar rida in sina hästar som 1½-2åringar och jättemånga som börjar rida in vid 3 års ålder (vilket är tidigt om man rider in "snabbt", dvs att man rider fullt ut efter bara några månader) osv, räknar man bort dessa när man kollar hur många ridhästar som "håller"? Troligtvis inte.
på tal om allt om att ridhästar inte håller.
Tyvärr så börjar ju folk att rida in och "slita" på sina ridhästar nuförtiden i tidig ålder också.
Många som är insatta i travet har skrivit bra och vettigt här redan, men jag måste ända reagera på en sak…
#19 Tror du på allvar att en travhäst som börjar tränas vid 5-6 års ålder kommer hålla i huvudtaget om den är tänkt att få en karriär inom travet? Det blir ju en chock för hästens kropp som inte har stärkts från grunden och du kommer garanterat få en trasig häst.
Jag tror att många inom ridsporten är dåligt insatta i travsporten och då är det lätt att ha åsikter om saker som man egentligen inte vet så mycket om. 1-2åringarna kan man inte påstå att de tränas. De vänjs vid sele och vagn, och körs i lägre farter för att dels stärka och dels bli en trygg och trevlig häst. Jag tycker att #11 beskrev det hela väldigt sakligt och bra. :)
Vi har själva en treåring som vi har hoppats ska komma till start i år, men eftersom han verkar behöva mer tid så får han givetvis det. Vi är RÄDD om hästen och vill att han ska hålla och bli stark, sen om det innebär att första starten senareläggs så får den göra det. Nu vet jag att det finns människor som ska starta till varje pris, men det finns idioter inom alla grenar, även inom ridsporten, eller hur?
#21 Jag har bra kontakter inom travet och är medveten om att det finns vettiga människor där som värnar om djuren, och även att det finns idioter liksom inom alla grenar, men jag pratar om hur det är över lag.
Vem har pratat om att låta hästen stå orörd tills den är 5-6 år? Klart att det skulle bli en chock för den hästen, både fysiskt och psykiskt, men det handlar om hur man lägger upp sin träning, hur lång tid träningen får lov att ta. Nu ska jag inte ge en perfekt och genomtänkt träningsplan för en travhäst, men om man istället för att börja köra hästen som 1-åring och ha den färdigtränad för start som 3-åring kanske man kan börja att enklare "jobba" hästen som 3-4-åring och ha den färdig för start som 6-7 åring? Och innan man börjar jobba den som 3-åring finns det en hel del man kan träna med hästen som kommer till dess fördel.
Men eftersom det enbart handlar om pengar och inte om hästarnas väl och ve så kommer detta aldrig att hända - sålänge vi inte går in med lagar som styr. Sålänge det bara handlar om pengar så är det ingen som kommer ha råd att låta träningen av hästarna ta tid, men igentligen kan man ha mkt mer igen av det då hästen håller längre och kan tjäna pengar längre (men i dagsläget får ju en travare inte tävla när den är över 12 år, och vad beror det på?).
Det är faktiskt inte så att jag är ridsportsmänniska och därför vet jag inget om travet (och enligt mig är det lättare att ha åsikter först när man vet hur saker och ting går till på riktigt). Jag vet en hel del om travet och jag kan ju säga att många travtränare/folk som jag pratat med håller med mig, men har själva inte råd att låta sina hästar vänta eftersom det handlar om pengar, pengar och pengar.

#19 Det är kanske inte enbart pengar som det handlar om. Det är klart att hästägarna vill stå stolta och glada i vinnarcirklen och kanske bara vill äga en travhäst för nöje/hobby.
Sedan det här med att börja träna senare. Det handlar ju mycket om att bygga upp hjärt och lungkapaciteten tidigt, det är jätte svårt att göra på en 4-5 åring det kräver mer arbete och snabbare farter i träningen och det resulterar att de inte håller ihop.
Angående att en travare inte ska tävla längre än 10-12 år tycker jag är helt rätt. Det finns alldeles för många hästar som har "gjort sitt" på banorna. Jag själv föredrar att ta ett sto till avel vid 5 års ålder för en snabb generationsväxling och mer intresse i stammen.
#22 Våra åsikter går isär där, och så kan det vara. En travhäst är att jämställa med en elitidrottsman. Hur många elitidrottsmän började träna i vuxen ålder? Precis som #23 säger så krävs det viss "träning" vid låg ålder för att kunna få högpresterande OCH hållbara hästar.
Visst handlar det om pengar till viss del, men om vi höll på med trav för att vi vill bli rika så har vi satsat på helt fel kategori för det kostar mycket mer än vad det ger, om man inte ser till vad hobbyn i sig ger i glädje och det är värt så myket mer än pengar. :D Hästens väl och ve går först eftersom det är hästarna som är det STORA intresset. Om hästarna inte mår bra psykiskt och fysiskt så blir det dessutom inga pengar alls.
Men jag håller med om att det till viss del är stor press utifrån att komma ut tidigt, och människor som inte har så mycket bakom pannbenet kan gå för långt för att komma dit. Jag ser inget fel i premieloppet i sig eftersom det inte rör sig om några farter, men tycker att man skulle kunna ta och skippa de större unghästloppen som är de som oftast är anledningen till att folk vill få hästen så bra som möjligt på så kort tid som möljigt.
#24 Visst kan jag förstå ditt resonemang i jämförelsen med idrottsmän, men frågan är hur många sådana som mår bra i vuxen ålder? Hur mycket skador är det inte där? Men visst förstår jag att viss träning behövs, och det motsätter jag inte.
Att jag säger att det handlar om "pengar, pengar och pengar" är för någon mer eller mindre dumförklarade mig tidigare i tråden då jag frågade varför. Jag förstår (och vet) att det för många är ett stort intresse och sjävklart bryr man sig om hästarna väl och ve, men kanske inte långsiktigt alla gånger.Nu tror jag faktiskt ärligt att dom flesta av dom travintresserade människorna här faktiskt hanterar sina hästar väl, att sitt apå forum på kvällarna visar ju på stort intresse.
Tack!! Äntligen någon som kan erkänna att det ligger stor press på tränare iom dessa premier och lopp för unga hästar. Det är precis det jag vill komma åt. Självklart finns det jätteduktiga tränare som alltid bara ser till hästens bästa och som aldrig låter hästen ta ett steg för mycket eller i onödan, men tyvärr tror jag att allt för många lockas att få sina hästar färdiga i tid till premie, kval och unghästloppen - kanske mkt pga prestige? Jag har ju själv en 3-åring just nu och jag vet ju hur många gånger jag fått bita mig i läppen för att inte frestas av tanken att få henne klar till tävling så fort som möjligt. Min tanke är att hon ska vid 5 års ålder vara klar att börja tävlingstränas. Men visst är det frestande att få henne kalr så fort som möjligt, så jag förstår är den tränare som tar sina hästar till start vid tidig ålder bara för att det är så jäkla kul - men jag motsätter mig det fortfarande.
Det jag motsätter mig mest är att det "uppifrån" premieras att få ut sin häst tidigt. Det är liksom en hel del prestige i att få ut sin häst tidigt på banorna, vilket ju gör att det inte anses lika "bra" att få ut sin häst lite senare. En sak hade väl varit om det endå hade varit många hästar som platsat på banan vid tidig ålder, men just att man aktivt främjar folk att få ut hästarna så tidigt som möjligt. Jag tycker det känns väldigt onödigt eftersom det är fakta att hästar inte bör tränas alltför hårt vid tidig ålder. Nästa fråga är ju även, var komma vi vara om 10 år? Var vill vi vara om 10 år? Utveckling sker ständigt, och det är VI ALLA som bestämmer åt vilket håll utvercklingen sker. Om man idag premierar att hästar kommer ut på banorna tidigt så kanske åldrarna vi har idag accepteras men om 10 år kanske vi är nere på 1-års lopp?!
Jag har nära kontakt med ett travstall som berättat för mig att dom tycker det går mkt snabbare att få hästarna startklara om man börjar med dom lite senare och dom märker även en längre hållbarhet på deras hästar mot tidigare då dom hade igång dom vid tidigare åldrar. Så alla travtränare tänker inte så som "trav-folk" skrivit i denna tråd.

#25 Jag ber om ursäktför att jag mer eller mindre dumförklarade dig tidigare, men det kändes som om du hade svaret på frågan själv hela tiden.. Förlåt!
Jag har nära kontakt med ett travstall som berättat för mig att dom tycker det går mkt snabbare att få hästarna startklara om man börjar med dom lite senare och dom märker även en längre hållbarhet på deras hästar mot tidigare då dom hade igång dom vid tidigare åldrar. Så alla travtränare tänker inte så som "trav-folk" skrivit i denna tråd.
Jag tror säkert att de vet vad de talar om. Men alla hästar är olika i kroppsbyggnad och har olika fysik. Några har lätt för sig och några måste träna mer för att komma till start. Min nyfikenhet är på vilket sätt menar de att de blir hållbara? Säg om man sätter igång och startar som 5 åring så kanske han håller tills han blir 9-10 år om du börjar starta en 3 åring så kanske den tävlar tills den är 7-8 så vad är skillnaden? En äldrehäst har oftast satt mer massa på kroppen och är därför tyngre, det resulterar i att det blir mer belastning på leder och ligament. De hästar som vi har tränat igång lite senare har haft svårt att hålla ihop men det kan ju hända att de hade varit även om de var yngre. Som sagt de är olika individer.
Sedan en annan viktig sak som vi har glömt i denna disskution är, benställningarna. Det är ofta de som ställer till problemen för hältorna. Mängder av hästar springer och är parallelförskjutna, sabelbenta, x-iga osv. Detta sliter oehört på lederna.
Jag tror inte det kommer att gå så långt som att man börjar starta 1 åringar, och jag vill heller inte att det ska gå så långt som det är i USA.
Men intressant är det att det blir snabbare och snabbare hästar varje år fast de inte körs in tidigare än åren innan. Men vi i Sverige har börjat avla mer och mer på snabbheten så om 10 år,ja det törs jag inte tänka på…..
Säg om man sätter igång och startar som 5 åring så kanske han håller tills han blir 9-10 år om du börjar starta en 3 åring så kanske den tävlar tills den är 7-8 så vad är skillnaden?
Nja, fast hållbarheten är kanske uppemot 20 år på en som är inkörd vid 5. Den kanske lever tills den är 30 år utan problem och kan användas tills den är 20-25 år utan problem. Då är det väl rätt stor skillnad mot att hästen håller som starthäst tills den är 7 år och sedan får gå som avel några år och sedan som sällskap resten av livet för att den inte håller. Detta travstall som jag pratar om dom rider även sina hästar och dom säljer till folk som ger hästen ett väldigt aktivt liv efter banan (vilket jag vet att många gör, och även att många klarar det fint, men detta stallet upplevde att fler hästar fungerar längre när man drar igång hårdträningn senare).
En äldrehäst har oftast satt mer massa på kroppen och är därför tyngre, det resulterar i att det blir mer belastning på leder och ligament.
Fast då är ju frågan, hur har dom hästarna haft det under uppväxten? Har hästen varit mer eller mindre orörd? Eller har hästen fått enkel träning utan belastning? Har hästen haft fri tillgång till rörelse under uppväxten?
Om hästen är orörd tills den är 5 år så tror jag också den får ganska svårt att komma igång, bara en sådan sak som att börja bygga upp en grundmuskelatur blir ju svårt. Den kan ju till och emd gå och skada sig i hagen om den inte har en grunmuskelatur. Men om man redan från att dom är små ger dom möjlighet att röra sig ordentligt (inte låta dom trava för vagn utan snarare låta dom gå skrittpromenader och ha stora hagar med unga kompisar i så dom leker m.m. - finns massa bra sätt att hjälpa en unghäst att bygga muskler på rätt sätt utan att låta dom gå för vagn), då har dom redan en grundmuskelatur och ligament m.m. har inte varit orört utan har fått normal belastning vilket gör att detta har hunnit stabilisera sig och växa färdigt vilket gör att hästen går jättebra att börja travträna.