Myter om ridtravare, del 2
Ni verkade gilla den första delen så här kommer andra! 
6) Bara fattiglappar som inte kan något köper travare!
Lite både och kanske. En av anledningarna till ridtravarena oförtjänt dåliga rykte är att de många gånger hamnar hos unga orutinerade tjejer, just för att de är billiga. MEN en stor del av dessa tjejer älskar verkligen sin häst för det den är och de lär sig massor under tiden. Nästa gång de väljer att köpa ridtravare är för att de trivs med rasen och inte för pengarnas skull. Att alla ridtravarägare är fattiglapar är en myt, många av oss lägger ner minst lika mycket pengar på våra hästar som vilken halvblodsägare som helst.
7) Men, han ser ju inte ut som en travare!
Precis som hos alla andra raser är travhästar egna individer, ändå är den här kommentaren vanlig. Hur tänker folk sig att en travare ser ut då? Gula örön, vita skor av trä, liten och fet, med blåa små vingar under magen?
8) Du kan inte komma någonstans med en travare!
Det flesta travare kan nå LB/LB i dressyr och hoppning, för att inte tala om hur bra de är i distansridning! Det är mer än tillräckligt för de flesta hobbyhästägare, och handen på hjärtat, hur många ridhästar är det som kommer längre än så? Det är tröttsamt att höra att ridtravare är till för folk utan ambitioner. Alla kanske inte har intresse av att tävla, vinna och vara bäst? Vissa av oss vill bli duktiga hästägare och ryttare, ju längre väg vi har att gå, desto mer lär vi oss! Ridtravaren är trots allt Sveriges vanligaste ridhästras, efter halvblodhästen. Att man inte kan komma någonstans med en ridtravare är en myt. LA hoppning och dressyr, eller distansritt är inte helt ovanliga nivåer för de bästa ridtravarna.
9) Om travare är så duktiga, varför ser vi dem inte på tävlingsbanan oftare?
Därför att folk som köper ridtravare ofta inte är intresserade av att tävla i första hand. Dessutom är det få av oss ridtravarägare som har de pengar, den tid och de övriga möjligheter som krävs för att tävla på högre nivå. Många av oss är unga orutinerade, eller småbarnsföräldrar över trettio och för oss är inte tävlingsbanan det viktigaste, vi vill ha trevligt med våra hästar!
10) Travare är så hispiga och svårhanterliga
Tävlade travhästar kan säkert upplevas som stressade, ridtravare däremot är oftalugnare och mer lätthanterliga än de flesta ridhästar. ridtravare som tävlat och startat är hanterade sedan ett års ålder, de har åkt transport ofta och upplevt så mycket i livet att det som händer inom ridsporten knappt rör dem i ryggen. Faktum är att både veterinärer, hovslagare och equiterapeuter ofta kommenterar hur mycket lättare det är att behandla travhästar, just för att de är så mycket hanterade! Att ridtravare skulle vara mer hispiga än andra raser är en myt, att de sedan ofta har mer "go" och är piggare än många ridhästar, det är en annan femma…
11) Travare är så små, fula och spinkiga!
Det finns travare på allt från 140-180cm, många av dem är förstås lätta i typen, det är så rasstandaren ser ut. Travare sätter sällan muskler på samma sätt som ridhästar, därför kan de upplevas som lite taniga och kantiga. Att ha en häst med lätt kroppsbygnad är dock ingen nackdel, lätta hästar utsätts inte för samma slitage i träningen, som tunga hästar gör. Det innebär mindre problem men ben och hovar till exempel.
Hoppas ni tyckt det här vart bra läsning, jag gillade dom här myterna som de besvarade stark. Tycker dom kom med så bra svar! 

rätt rolig läsning faktiskt :)
Skynda långsamt så går det fortare.
7) Men, han ser ju inte ut som en travare!
DEN har jag hört ofta! Ska nog börja att svara på samma sätt som här! Gula öron och små blå vingar under magen.. 
#2 Håller med dig där och kommer nog höra det många gånger under tiden då jag har min nuvarande häst för han ser inte ut som ett varmblod. Bortsett från frysmärkningen xD
(Visst har han lite travar-stuk men det finns hästar med mer "travar-likt" utseende) :P
Blir less när folk säger att Storis inte ser ut som en travare, att han ser ut som ett halvblod.. Jag tycker att det strålar travare om honom.. Tycker att travare har nåt speciellt över sig, ser alltid att det är en travare. Det lyser om dom. :)
Verkligen bra skrivet!

en påstått kunnig hästmänniska frågade en gång om min häst var ett fullblod. nä sa jag, han är travare..

Igår (6/9) gjorde min dotter sin tävlings debut på sin lilla ridtravare.
Hon startade i en nybörjarklass (mini skutt 30 cm) mest för att känna sig för innan "de riktiga klasserna" Clear Round 40 cm & 50 cm. Hon var naturligtvis den enda som inte red ponny (de andra var A- och B-ponny).
Jag små pratade lite med en annan mamma på framridningen och sa lite ursäktande -"Det ser kanske lite dumt ut med den stora hästen, men det är hennes första tävling." och syftade på min dotter.
Svaret jag fick blev:
-"Ja, men det är ju en travare."

Hur som hellst så visade de iaf vart skåpet ska stå, genom att fixa tre felfria rundor.
Och inoficiellt få utnämningen tävlingens vackraste häst!

#8 hahaha det skulle dom ha!! snoffsiga ponnymammor som köpt dyrt till dottern.. pengar hjälper inte alltid.
#9 Nej verkligen inte! Det var många som var imponerade av dem när de var klara för dagen.
Ha! Skratta bäst som skratta sist!