Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 04-foder
Läst 1831 ggr
Linnea
0

Hur ge flytande vitaminer?

När jag var på utställning i somras så vann jag en stor flaska flytande vitaminer. Hade tänkt börja ge hästarna det nu eftersom de går på bete ochnäringen börjar ju sjunka rättså rejält i gräset nu. Saken är ju den att de får inget kraftfoder alls och jag vet inte riktigt hur jag ska få i dom vitaminerna. Har ni något bra tips?

Skynda långsamt så går det fortare.

swedensess
0

häll i vattnet? ;)

Linnea
0

Funkar det verkligen? Man vet ju inte hur mycket dom får i sig då tänker jag..

corillo
0

"Förorena" aldrig vattnet! Hästarna måste alltid ha tillgång till rent vatten. Det KAN bli så att hästarna inte dricker tillräckligt om man blandar i tillskott av något slag. Häll det på höet, men då är det inte säkert att de får i sig allt alt. ge lite krafftfoder/äpple/morötter och ge vitaminerna med det.

Har du fortfarande hästarna på bete eller går de på lösdrift?

Linnea
0

De går på bete.

corillo
0

Har du tänkt stalla in snart kan du ju vänta lite med vitaminerna.
Är det dåligt med bete kan du väl behöva stödfodra? Annars med spruta i munnen (som vid avmaskning) men det tycker nog jag är väldigt onödigt.. Obestämd

CelsiusT
0

Jag skulle nog ha gett dom lite kraft iaf, bara för att dom ska få i sig vitaminerna i så fall. Lika väl som du ska gå till hagen och ge dom vitaminerna så ta med dig en spann med en näve kraft i och häll det över. Tror knappast hästarna tackar nej iaf =)

Har du dåligt med bete kanske du måste börja stödutfodra? Man kan ju börja ge en potion/dag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sus-sharon
0

är det näringsvärdet du är orolig för är det väl bättre att börja stödutfodra med grovfoder? vitaminer i sig ger ju inget för själva energivärdet?

medarbetare på djurskydd.ifokus

Zaphix
0

Riv ett par morötter och blanda i? De säger de nog inte nej till. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Linnea
0

De ska gå på bete minst denna månad ut, där är absolut inte brist på gräs där växer otroligt mycket. Så stödfodring är dom ju egentligen inte i behov av men eftersom jag nu har flaskan med vitaminer så tänkte jag att jag kan ge dom det nu för sen när dom får kraft så är där ju vitaminer i det. Brukar inte ge vitaminer när jag ger kraft, känns lite onödigt då de inte gör så speciellt mycket.

Kör nog på rivna morötter.

sus-sharon
0

men hur vet du att de är i behov av vitaminerna? på bete brukar man ju inte behöva tillsätta nånting eftersom du där har en komplett källa (förutom ev. mineraler, beroende på jordmån).

varför tillsätta något som inte behöver tillsättas bara för att det finns en flaska?

Linnea
0

Jag köper normalt sett inte extra vitaminer men nu när jag väl har en är det väl onödigt att låta den bli gammal?

sus-sharon
0

är det inte mer onödigt att pytsa i hästarna den utan att behovet finns?

Linnea
0

Som sagt, näringen sjunker i gräset men hästarna är fortfarande tjocka så energi behöver de inte. Innebär det att de inte behöver vitaminer?

CelsiusT
0

Är det farligt att överdosera dom vitaminerna? Är det inte det så är det int eheller farligt att ge dom även om det skulle vara så att dom inte behöver. Det är inte helt lätt att veta om dom behöver det eller ej, men har du endå flaskan så varför inte om det endå inte är farligt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

corillo
0

#14 B- och c-vitaminer är vattenlösliga. Man kissar ut överskottet. Så det är inget farligt. A-, D- och E- är fettlösliga och viktigare med doseringen.

sus-sharon
0

#15 det är ajabaja att ge hästar c-vitamin. de syntetiserar det själva och att ge dem c-vitamin kan faktiskt orsaka förgiftning. det är i princip bara människor och marsvin (och nån enstaka art till) som behöver tillskott av c-vitamin.

a,d,e,k är fettlösliga och lagras in i kroppsfettet, vilket gör dem svåra att dosera och därför också svåra att veta om det sker en överdosering av dem eller inte.

alltså; om man har hästar som är pigga och fina, bra i hull och fungerar normalt, varför ge dem ett tillskott man inte är säker på att det behövs "bara därför att"?

Linnea
0

#16 hur kan du se på gästen om den har vitaminbrist? om du gör det så har det gått väligt långt. c-vitamin är som sagt vattenlösligt, man kissar ut överskottet.

utöver detta, tack för påminnelserna, jag har läst foderlära 2 gånger. frågan i detta fallet var hur jag skulle få det i dom inte huruvida det var farligt eller ej.Glad

sus-sharon
0

#17 var har jag påstått att jag kan se på hästen att den har vitaminbrist? jag har snarare frågat varför man ska ge tillskott utan att veta att tillskottet behövs?

c-vitamin är som jag dessutom skrev något som endast människor och marsvin och någon annan udda art behöver; därav är det helt förkastligt att stoppa i hästar det. med c-vitamin föreligger det också en förgiftningsrisk (just eftersom det syntetiseras naturligt hos de flesta djur).

med 2xfoderlära bör det väl nån gång ha kommit upp nödvändigheten av tillskott, hur, när och varför, kan man tycka?

snarare är det väl så att det mer och mer kommer idag att vi faktiskt har problem med överutfodring av såväl kraftfoder som tillsatser (vitaminer, mineraler och hokuspokusmedel) och övriga födoämnen. det problemet kan man ju tycka att man borde försöka motverka.

corillo
0

#16 Det är mycket möjligt och det visste jag faktiskt inte. Tackar alltid för mer kunskap! Men nu är det väl så att det inte finns några c-vitamintillskott för häst. Antagligen pga av just detta.

Men c-vitamin han väl omöjligt vara giftigt för hästar (om det inte är i stora mängder typ tillskott)? Tänker på att många frukter innehåller c-vitamin..

K-vitamin glömde jag i all hast. Inte bra när det knackar på dörren när man skriver inlägg.. Flört

sus-sharon
0

#19 det går faktiskt att köpa vitamin c på 10-kilos hinkar i vissa hästsportkataloger. man kan tjäna pengar på allt… framförallt okunskap, tyvärr…

vitaminer och mineraler i för stora mängder är giftigt oavsett vilken djurart vi talar om, eller människor för den delen. många gånger är det inte ens gram vi talar om, utan milligram (som t.ex. selen)..

"normalt" utfodrande med lite frukt och grönsaker ska dock inte ha förgiftande förmåga, nej. som sagt så syntetiserar de flesta djur de flesta vitaminer själva utifrån den normala foderstaten (eller den naturliga foderstaten).

corillo
0

#20 intressant det har jag aldrig sett eller lagt märke till.

Jo visst är vissa vitaminer och mineraler giftigare än andra, men just b-vitamin är ju faktiskt inget farligt att överdosera. Förutom för plånboken. Flört

Selen är ju otroligt lätt att överdosera. Särskilt när man använder sig av saltstenar med selen. Det är nog många som inte vet det..

Linnea
0

#18 för det första.. hur vet du att där är c-vitamin i den flaskan jag har??

corillo
0

#22 jag tror inte att hon menar att det är c-vitamin i din flaska. Hon svarade endast på att jag skrev att det inte går att överdosera B- och C-vitamin (vilket man tydligen kan med c-vitamin till häst).

Du har med största sannorlikhet bara b-vitamin i din flaska (kolla om du vill) och ge så mycket du vill och när du vill. Dina hästar tar inte skada. Bara det att det är onödiga pengar (inte i ditt fall är du fått den)Flört

Linnea
0

#23 Jag vet faktiskt inte vad där är i den, den har stått i stallet sen jag fick den, ska kolla bara jag kommer ihåg det. Men jag tror knappast där är c-vitamin i den. Som sagt, jag köper inte tillskott själv, detta var en engångsgrej eftersom jag fick den. Tycker också det är slöseri med pengar i dom allra flesta fall.