Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 677 ggr
emeliekarlssoonn
0

Problem och en lösning

Kom hem sent igår så hann inte skriva något inlägg så tar det idag istället.

Red iaf Rappe på banan första gången sen vi fick hem honom. Skritten var inga större problem och han sökte sig jättefint och tog stöd på bettet. Sen när jag bad honom om trav så gick det inte alls! Han bara stannade, och stannade han inte så flög han i luften så fort jag la till skänkeln. Han reste sig en gång också. Inte speciellt högt visserligen men ändå.
 Bad mamma komma ner med hoppspöt, slog till med spöt på mitt ben och han flög i taket totalt så det gick inte heller. Kände mig totalt jävla maktlös och visste inte vad jag skulle göra.  Fick honom iaf att trava en långsida i höger och vänster varv på typ helt lösa tyglar, så fort jag fick någon kontakt i munnen på honom så fick han rycket och började hoppa omkring. Sen gick jag upp och lånade en kompis hackamore. (Fick en föreläsning om hackamore av en av tjejerna i stallet också.)  Iaf, gjorde inte speciellt mycket utan jag red bara lite volter och gjorde övergångar mellan halt och skritt. Travade lite också, det var inga större problem utan precis i övergången till trav. men travade ett varv i höger och vänster sen skrittade jag av honom och gick upp till stallet. Så nu ska det inskaffas ett hackamore att rida med på banan.

Det jobbiga i det hela är att det är ju inga som helst problem med att trava honom i skogen för där kliver han på ordentligt och tar stöd på bettet.
 Funderade på om det var något i munnen på honom men då borde han ha reagerat tidigare tycker man ju. Jag såg feta tandläkarräkningar på 2500-3000 kronor flyga förbi. Likaså ET räkningar.  Om sadeln inte legat bra borde han ju likaså här reagerat tidigare.

Så som sagt, ett hack ska inhandlas. Funderar också på att pröva ett rakt tränsbett.

Blev en liten novell hära (A)