Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 546 ggr
Tislan
0

Svår med halt vid uteritt :s

Hej alla glada Varmblodsägare!

En pålle jag rider har så svårt att stå still när jag vill göra halt  ute på banan

*har en travbanan jag rider på* Någon som har nått tips på övningar ideer? Öppen för allt!

Och kan det vara så att vissa hästar inte gillar att arbeta i Padokken, en Ponny jag rider blir så grinig i Padokken, sparkar med bakhoven upp mot magen, stretar emot ect.

Han gick fint på en åker vi red på häromdagen, möjligt att han tycker att Padokken är tråkig?

sus-sharon
0

jag har inga andra råd att ge utöver träna, träna, träna. det är många gånger så att travarna inte behöver stå stilla, de är i rörelse medan kusken sitter på och av vagn osv osv. inte alla ridtravarryttare lägger heller sedan vikt vid att lära hästen stå still (ofta vid uppsittning) och det går igen i mycket man gör.

träna alltså att stå still; men kräv inte att hästen ska stå stilla visst länge till en början. börja med att den stannar när du ber den och när den har stannat sätter du igång den igen. utöka vartefter med att kräva att hästen ska stå stilla längre och längre stunder.

det kan mycket väl vara så att ponnyn är trött på att gå i paddock. se till att variera mycket och låt ponnyn vara "paddockfri" ett tag.
min connemara har gått mycket på ridbana, dels som ridskolehäst och dels som tävlingsponny och visar klart och tydligt att det där med arbete på bana tycker hon inte alls är kul. därav blir det mycket skogsritter med henne; ett av fem eller sex pass är på ridbanan.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Tislan
0

Okey tack för tipset =)