Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 1499 ggr
[Zkold]
2009-08-17 23:12
0

Hagproblem?

När Viking kom till mig förra året blev han utmobbad av sina dåvarande hagkompisar han vågade inte vara nära dom och en gång jagade dom in honom i ett hörn så han sprang igenom stängslet.
Nu när jag flyttade honom i april blev han bästa kompis med en d ponny. Dom är oskiljaktiga och står och betar i samma grästuva typ.
Nu släppte vi in ett fullblodssto nydligen i hagen som är väääldigt hög i rang men konstigt nog så får hon inte gå nära Vikings kompis för då jagar Viking iväg henne.
Nu sa min kompis som har d ponnyn att Viking hade blivit sur på henne när hon kommer för att hämta in sin häst ibland…
Är detta ett vanligt beteénde? Hästar är ju flockdjur men Viking beter sig inte som ett… Han har under sin tid hos sin förra ägare också gått i en hage där han blev utmobbad av de andra hästarna och fick stå själv i princip… Nån som vet varför det är som det är och om det går att göra något åt det?

sthlmsjenna
2009-08-17 23:22
0

Jag tror att det kan bero på "mobbningen" från tidigare upplevelser och att han är rädd om sin vän helt enkelt.

Har du frågat henne vad han gör när han blir sur på henne? Om han inte gör något dumt, så då tycker jag att hon kan förstå och leva med att han bara är rädd om sin vän och rädd för att bli "mobbad" igen.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

CelsiusT
2009-08-18 01:40
0

Jag har faktiskt också lite problem med hagkompisar. Min häst (vbl sto 3 år) går ihop med 5 islandsston i varierande åldrar. Hon fick först gå med en av dom hästarna för att lära känna den men sen släppte vi ihop dom allihop nu för knappt en vecka sen. När vi släppte ihop dom så var dom andra hästarna väldigt elaka mot henne och jag ser ibland även nu att hon blir väldigt runtjagad av dom andra hästarna. Nu är det ju visserligen en väldigt ny konstelation eftersom dom bara gått ihop en vecka, men jag tycker det känns lite jobbigt endå.

Den hästen hon fick gå ihop med ensam först är 16 år och dom har blivit kompisar, men man kan ofta se att även den hästen jagar undan min häst och min häst blir så rädd. Jag vet inte riktigt hur man ska lösa det. Har haft fundering på att låta henne gå ensam med någon av dom andra en tid också så att hon får lärt känna dom var för sig så inte hela flocken går på henne tillsammans. Men jag tänker endå att man kanske ska vänta nu ett tag eftersom det är ganska nytt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Zkold]
2009-08-18 13:00
1

#1 nej hon sa bara att Viking ville gå i mellan hennes häst och henne lixom… fattade inte som att han hade gjort något eller så. Jo han är ganska rädd om sin kompis det märks, nu har vi släppt in ett islandssto också men Viking känner henne sen tidigare och vågar inte göra något mot henne.

#2 usch inte kul när dom gaddar ihop sig på det sättet det är hemskt att se. Jag vet hur ledsen jag var när Viking var på sitt förra ställe då han stod längst ner i hagen och hängde med huvudet och dom andra stod vid ingången, han fick hålla sig på det avståndet annars blev han bortjagad eller biten.

helisa
2009-08-18 20:11
0

Ibland blir det så här när man släpper ihop hästar, samma sak har hänt hos oss fast lite omvänt, det var en av våra start nordisar som varit hos oss i några år, helt plötsligt började han vakta de andra hästarna i hagen så det var jätte svårt att hämta nån häst i hagen om man inte var minst 2 eller 3 personer.

Normalt ger det sig efter ett tag, ser dock inte så roligt ut när dom så uppenbart är utfryst.

Man kan ju heller inte riktigt förstå varför dom kanske accepterar den ena "nya" hästen men inte nästa.

När det blir så för oss då vi tar emot konvalecenter och "rid"hästar i vårt stall brukar vi skilja ifrån den som mobbar oavsett om det någon av våra egna eller någon sk "inhysing"

CelsiusT
2009-08-19 01:02
0

Jo det är ju så. Idag när jag skulle hämta Exy i hagen så kom hon inte till grinden när jag ropade (vilket hon alltid gör annars). Så efter ett tag gick jag upp i hagen och letade och hittade henne gåendes fram och tillbaka och hon försökte verkligen ta sig förbi övriga flocken för att komma till mig, men dom andra hästarna bara jagade iväg henne när hon försökte smita förbi. Lite roligt att se hur hon jobbade för att ta sig förbi, men saktidigt kändes det hämskt att se att hon inte vågar ta sig fram. När jag gick fram och satte på grimskaftet så slappnade hon av, hon såg verkligen nöjd ut när jag bara gick mot dom andra hästarna och dom bara flyttade sig för mig.

Min förra travare var dom andra hästarnas gud, alla avgudade honom och gick efter honom, ingen vågare sätta sig upp mot honom. Men han var verkligen en naturlig ledare och hade lite år på nacken, Exy är ju bara en liten unghäst än.

Zaphix
2009-08-19 12:21
0

Min foderhäst var lite så i vintras. Han hade fått för sig att han bestämde och att han inte bara var ledare över den andra hästen, utan också över oss människor. Så när hagkompisens ägare kom för att ta in henne gick Storis (min foderhäst) fram och hotade ägaren.

Ägaren hade alltid med sin carrot stick (spö med långt snöre på) för att kunna försvara sig ifall han skulle göra något. Så fort han kom fram med öronen bakåt åt henne så bad hon honom gå undan. Gjorde han inte det fick han sig en smäll med sticken. Behövdes bara en gång, sedan kom han fram med öronen framåt istället. Och då fick hanhan bli klappad och sedan hämtade hon sin häst.

Låter kanske elakt, men det är ju trots allt så hästarna gör mot varandra, och det dom förstår.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
2009-08-19 18:41
0

Idag var min häst sparkad och hade ett fult sår på halsen =(

[esile]
2009-08-19 23:22
0

Det kan vara likadant med vårat sto, hon kan bli tjurig när jag ska hämta in ponnyn vi har. Men stoet är alltid den som bestämmer i hagen och kan mycket väl få för sig att hon även bestämmer över oss (vilket inte är acceptabelt).

Det gäller nog helt enkelt att vara bestämd och inte tolerera sådant beteende hos hästen som försvarar.

Zaphix beskriver på ett bra vis hur man kan gå tillväga, går även att använda ett längre rep för att flytta hästen om den blir otrevlig.

[Zkold]
2009-08-20 13:58
0

Ja det är inte acceptabelt! Tack för förslaget Zaphix! nu verkar det som han "coolat ner sig" men det går lite fram och tillbaka.

fridak
2009-08-21 00:44
0

Vi hade problem i hagen tidigare, eller det blev problem med att släppa in en ny häst. den ranghögsta jagade honom tills krafterna tog slut, vilade upp sig lite och började jakten igen.
Det fungerade inte alls så den hästen fick byta hage.
Nu har den ranghögsta hästen flyttat, vilket är underbart både för honom, övriga hästar och ägaren. Senaste ihopsläppet med en ny häst var helt kolugnt, hästen kom in och så ville alla nosa, sen började de beta. inget spring eller någonting. Ett ben lyftes lite varnande åt roger som är lite väl nyfiken^^

AnnaBrandell
2009-08-21 03:23
0

Det kan ju vara så illa att hästarna ni har inte gått ilag med andra hästar sedan dom var unghästar (nyss tagen från banan?) och därför sänder ut "fel" signaler som gör att dom andra hästarna ser eran häst som någon konstig typ och därför mobbar ut denne… Dom brukar dock ganska snart komma in i deras naturliga flockinstinkter bara dom får gå ihop ett tag..

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

CelsiusT
2009-08-21 13:43
0

#11 Min häst (3år) har iaf aldrig gått på banan, hon har gått ihop med andra unghästar och även vuxna. Hela sommaren (innan jag hämtade hem henne) gick hon med 2 andra unghästar och 3 vuxna hästar.

Linnea
2009-09-03 09:23
0

på en praktikplats jag var på på gymnasiet så hade dom islandshästar varav en av dessa var flaskmatad som föl. alla gick på lösdrift men detta sto stod i en box på lösdriften, när hon gick på turridning gick hon alltid längst bak och hon höll sig undan från de andra hästarna. hon hade helt enkelt inte lärt sig att kommunicera med de andra hästarna så hon kunde inte gå i flocken som de andra. om hon gick mitt i ledet så blev hon rädd för de bakomvararnde och sparkade.

Skynda långsamt så går det fortare.