Myter om ridtravare
Hittade en Min Häst tidning där dom ställt frågor till Ridtravar förreningen ochdom har svarat. Tyckte detta var bra och det stämmer till 99% tycker jag 
(Hoppas de är okej att ja skriver detta..
)
1) Travare är framavlade för att trava och att trava fort!
Det låter som en dåligt bortförklaring. Visst, travare är målmedvetet prestationsavlade i ungefär 150 år, men det förändrar knappadt 150 miljoner års evolution. Travare är fortfarande en häst med fyra ben och en rygg, som går alldeles utmärkt att sitta på. Och ska man hårdra diskussionen är ju faktiskt ingen häst gjord för att rida på från början.
2) Jaha, när ska du skaffa en riktigt häst då?
Vad kännetecknar en riktig häst? De allra flesta ridtravare är ju av varmblodig ras, och grunden till alla svenska travare går genom de tre grundraserna från USA, Ryssland och Frankrike. Basen till dessa raser vilar till allra största delen på engelska fullblod. Precis som hos de allra flesta ridhästraser i Sverige.
3) Travare är precis lika bra som vanliga hästar!
det här är en replik som vi ridtravarägare själva ofta häver ur oss. Men att ridtravare inte skulle vara en vanlig häst är verkligen en klyscha. Svensk Varmblodig Travhäst är Sveriges vanligaste hästras, och ridtravaren är Sveriges vanligaste ridhästras, näst efter halvblodshästen. Hur bra en häst blir har oftast mer med ryttaren att göra, än med rasen. Det finns travare som kommer mycket längre än många ridhästar inom olika ridsportsgrenar, och det finns travare som alltid "skogsmullar" tillsammans med sina ägare, precis som på "halvblodssidan". Alla hästar är individer, visst finns der travare som kanske är olämpliga ridhästar, men det finns minst lika många ridhästar som är olämpliga ridhästar. Faktum är att hästen allt sin oftast blir vad du gör den till, verken mer eller mindre. Du kan köpa en sportbil, men om du inte kan köra den kommer du aldrig att vinna något lopp.
4) Travare kan inte galoppera!
Alla hästar kan galoppera, det är en medföd grundgångart (spana in V75 på lördag!). Visst, travare galopperar olika bra, en del nästan inte alls. Hur bra steg en travare får beror oftast på hur mycket den har tränat och startat. Travare har en kroppsbyggnad som skiljer sig något från en ridhäst, men det är ganska lite. Det är träningen och travtävlandet som permanentar skillnaderna. Dessutom gör de rörelser en travare använder i sulkyn det svårare att få ett gott galoppsteg, ju längre den travtävlar. Att ridtravare inte kan galoppera är en myt, det är väldigt ovanligt med en ridtravre som inte galopperar alls.
5) Man kan ju bara rida travare i skogen!
alla hästar har rätt att ridas och tränas lika väl på ridbanan som i skogen. För att en häst ska må bra behöver den ridas i rätt form så att den bär sig och kan spara på sin rygg och sina ben, vad det än är för ras har ingen betydelse! OM man sedan inte har en travare som kanske inte går tipp-topp i dressyr, desto större anledning att rida och träna! Att det bara skulle vara värt att ta lektioner med ridtravare "då och då" är en myt. Alla hästar behöver regelbunden träning för att gå bra och må bra!
Om ni tycker att detta är bra så skriver ja ett inlägg med resten av myterna som Ridtravar förreningen besvarar 

jag tycker det var lite skoj att läsa så du får jätte gära skriva mer 

1# Okej då gör ja nog de
men visst stämmer de bra?

ja, det är bra svar de ger 
Ja det här vill man läsa mer av! 
Mera, mera, mera! :P

Ja verkligen mer nu =)
Verkligen mer! :D jag tycker att det stämmer hur bra som helst, ren och skär fakta!
Jag har en till myt:
Att alla travare som har gått på banan har blivit misshandlade och haft ett uselt liv. ;)
Tycker man läser om barmhärtiga samariter överallt som har räddat den stackars travaren från travet. *suck*
Håller med dig om dessa myter men måste kanske ändå framhålla avelns mål för olika raser. Travare ÄR avlade för trav men all avel är inte perfekt det är en strävan. Precis som hundar har hästars olika uppbyggnad olika lämplighet för olika saker. Även om alla hästar kan galoppera så galopperar vissa raser fortare än andra, vissa travar fortare än andra och vissa hoppar högre än andra.
Jag tror inte man ska vara så rädd för dessa fördomar. Det gäller inte bara ridtrvare. Alla hästar klarar nog allt men har olika förutsättningar för hur bra de blir. Precis som vi människor. Inget konstigt med det.
#8 Det är väll egentligen ingen myt att vissa travare har farit väldigt illa. Tyvärr vet jag om flera stycken som inte har haft det bra under sin tid som trav-häst. Som så många andra. Tyvärr.
Så fort det blandas in 'pengar att käna' så finns det alltid någon som 'ska börja med det för att göra sig en hacka'. Dessa människor är ofta inte några hästmänniskor, utan är bara intresserade av att få in kosing, till vilket pris som helst.
Där med menar jag absolut inte att alla travare har farit illa. Seriösa tränare vet att de måste behandla sin häst bra för att den ska prestera. Och sköter om dem minutiöst, med nogrann foderstat, hovvård, hälso- o sjukvård, bra och målinriktad träning.
Jag har en häst som inte farit väl under sin trav karriär. Detta vet jag, eftersom jag har gjort efterforskningar över hennes historia. Hon har verkligen haft det tufft. Den senaste innan mig var en man som faktiskt var rädd för hästar. Men han skulle ha ett par för att starta på V75 och därmed bli miljonär. Han anlitade ingen tränare, utan skaffade sig egen licens och körde skiten ur sina bägge hästar. När de var trötta efter dagens arbete piskade han dem till att springa lite till. Annars kan de ju inte bli bättre. Fick han några resultat? Inte ett enda! Tyvärr vet jag om flera sånna, och man kan inte göra mycket åt det. För hästarna får ju den omvårdnad som lagen kräver.
Tyvärr utmärker sig dessa människor så att folk drar alla över en kam och då blir det gärna så att 'Alla travare blir misshandlade'. Seriösa tränare är mer ödmjuka och märks inte lika tydligt för allmänheten.
Hade det varit lika mycket pengar inblandat i andra hästsporter så skulle det troligen funnits lika mycket lycksökare där.
#10 Absolut förekommer det, precis som inom ridsporten för atti nte minst nämna alldeles för många ridskolor som lär ut tvivelaktiga metoder.
Men som du själv skriver, seriösa tränare vet att om hästen inte är välskött så får man inte heller några resultat. Och det märkliga är att nästan alla småtjejer som har en travhäst har räddat hästen. Jag tror att i många barmhärtiga samariten fall så ligger det okunskap bakom. De tycker att hästen var sååå smal när de fick hem den, men antagligen har dessa människor aldrig sett en travhäst i full tävlingskonditon där det handlar om ren muskelmassa utan något extra fett. De ser smala ut men är i själva verket VÄLTRÄNADE. :)
Men sen är det givetvis som du säger att det förekommer oseriösa tränare och inte minst ägare som pressar tränarna till att gå fram fortare än de kanske själva vill. Men det förekommer otroligt mycket vanskötsel inom ridsporten också, men som vi kanske blundar för mer eftersom det handlar om annan sorts vanskötsel…
#11 Det är verkligen sant! En vältränad travhäst SER smal ut jämfört med en normal ridhäst. Inte många tänker på det.
Och visst finns det vanvård överallt. Tyvärr.
Har den sk samariten, som jag, kollat upp hur hästen verkligen har haft det genom åren och så, så har ju den hästen med all säkerhet ochså haft det dåligt. Men finns det inga fakta om hästen så är det med all säkerhet att 'den räddande änglen' vill klappa lite på sin egna axel…

Det enda jag har lite svårt att köpa är just det att ifall en varmblodstravare inte rent exteriört är så olik ett halvblod eftersom den skulle lämpa sig lika bra som ridhäst… Vad är det då som gör att det är näst intill omöjligt att få ett halvblod att trava snabbare än en travshettis?
För rent exteriört borde det ju gå om dom nu inte är så olik varandra? hmmm….
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#13. Det ä människan som skapar hästen. Hade man tränat ett halvblodsföl som ett varmblodsföl hade det nog kunnat gå.
Intressant att läsa! Även roligt att se att man inte är ensam om att stöta på sånna fördommar. Jag har ofta känt att alla ridkolefolk tittar snett när jag kommer med min bloding på träningarna. Sen när jag träffar dem nästa gång vi kommer dit så är de inte lika dömmande. Bra att de kan ändra sig i alla fall när de ser att det faktiskt är en häst. Han har fyra ben, svans och öron. ;)
#13 Varmbloderna är grövre över beckenet, deras bakben behöver mer plats för att kunna bredda och gå utanför frambenen om du förstår. Vissa varmblod märks det tydligt på. Har själv tre ridtravare, två av dem är inte så markant breda men ena stot är det verkligen tydligt på. Det riktigt syns på hennes fysik. Sen kan hon inte bära sig på samma sätt eftersom att hon inte får in bakbenen under sig på samma sätt. De andra två funkar perfekt men de är inte lika breda.
De har även ett lite annorlunda rörelsemönster på sin bakkärra. De får fart genom påskjut bakåt. Halvbloden har ju mer rörelsen uppåt. Det är även därför det är så viktigt att inte rida på för löst underlag, de behöver bra fäste för att inte få följd problem av det. Inga skador då men ömhet osv.
Har forskat i min valacks ursprung mer än de andra två. Han har haft det bra men sen så är det ju olika saker man prioriterar. När jag hämtade honom vågade han inte röra på sig utan att jag bad honom, han hade aldrig haft päls runt sin mule och ögonen som sas bero på att han är så ädelt avlad. Efter mindre än 1 månad hos mig så var han luden överallt. Han hade inte fått tillräckligt m mat för att sätta päls utan bara för att hålla muskler och farten. Tänderna var sylvassa, han hade många sår på insidan av kinderna. Inte slagen osv. Misshandel/vanskötsel???????!!!! Han har varit utlicad hela sitt liv och gått på travet tills jag tog honom som 9 åring. Med rätt träning så har jag fått världens finaste pålle! Första året var enbart behandlingar av olika slag, massage, ackupunktur, tandläkare.
Galopperar dem alla, rider centrerat på dem och de kan grunderna.
Älskar dem alla för deras individ!
Hoppas jag lyckat förklara det jag har fått höra och lärt mig om denna underbara ras!

Jag måste få göra ett inlägg här, jag har håll på med travhästar som startat trav sen jag var 15 år och jag har sett precis lika många ridhästar som blivit försummade och illabehandlande som travhästar och jag anser också ( bli inte arga på mig nu för jag håller också på med ridtravare) att många ridtravare blir sämre behandlade efter travet när de säljs som ridtravare till någon okunnig person som tyckte att det var en söt billig häst. De får då springa omkring med en människa på ryggen,som är helt omusklad, och ett skarpt bett i munnen. har sett detta allt för mkt ute på de små lokala hopptävlingarna och på ridklubbarna.
På travet blir de ompysslade, lindade, linimerterad, masserade och borstade i stort sett varje dag på ett stort stall. Och ja jag vet att det inte ser ut så över allt ..
Jag tycker annars de du har skrivit är bra! :D
De enda vi måste ändra på nu är halvblodsfolkets åsikt :)
#16 Precis min poäng. Jag skulle även önska att alla som äger en fd starthäst skulle ta och sätta sig in och lära sig lite om travet. För det är märkligt hur en häst kan förändras så otroligt från att ha varit en lugn och trevlig starthäst till en galen och svårriden ridtravare. Oftast skylls det på att de blivit illa behandlade, att man tränar illa inom travet osv, men jag tror att det handlar om att det faktiskt hur lite man än VILL det (eller erkänna det) så hamnar många travhästar hos okunniga människor för att de ofta har en billig prislapp. En travhäst som ska skolas och utbildas kräver snarare en mer rutinerad ryttare än en nybörjare.

17# Jag har sett många filmer på tex hastnet.se där hästarna ser helt psykade ut och har även sett en häst som jag tidigare pysslat med inom travet, då var han hingst och nu är han vallack, nu är han jätte het okontrollerbar å vill inte komma ifrån hagen m.m
Så lite kunskap är nödvändigt hur billig än hästen är och vilken ras det än är ..

Myter och myter. Jag tycker nog att det ligger en viss sanning bakom några punkter. Som ettan, "Travare är framavlade för att trava och trava fort!". Det är ren och skär sanning bakom det. Man tar ju inte ett halvblod och sätter för vagn och förväntar sig att det ska bli en mångmiljonshäst. Den är inte avlad för det, och har inte alls samma förutsättningar. Travaren ÄR avlad för att springa fort. Och den är bra på det!
Och "travare är precis lika bra som vanliga ridhästar".
Givetvis! Alla hästar är underbara på sitt sätt, MEN dessa är avlade för trav och rör sig och beter ofta därefter, vilket kan ge "nackdelar" om man nu skulle vilja tävla. Men självklart finns det ju travare som rör sig väldigt fint i ridningen, och som presterar bra. Fast det bror ju iof på vad man menar med "lika bra som vanliga ridhästar" ? Dressyr på MVS, hoppning eller kanske "mulleridning" ?
Resten av punkterna var jäkligt dumma, tycker jag. Jag har själv haft travare som såldes nu i somras, och han var jättemysig.