Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 09-hantering
Läst 620 ggr
tindra21
0

Sticker tillbaka till stallet!

Nu behöver jag lite råd igen:) Min  polle älskar sin hage och sina kompisar och längtar såklart tillbaka till hemmet när vi är ute och rider.

Så får hon en möjlighet så kör hon ner huvudet och sticker. Det fungerade ju givetvis första gången då man inte var beredd, men nu så sitter man ju på helspänd för att vara förberedd på hennes bravader, vilket innebär att man inte riktigt kan njuta av uteritten.

Någon som har ett tips kan även hända när vi har medryttare med…

sthlmsjenna
0

börja med att leda hästen och gå promenader i ett par månader, ev. rid ut med sällskap

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

tindra21
0

Men detta händer även när vi har sällskapSkrikandes

sthlmsjenna
0

då tycker jag att ni ska ut och promenera med hästen, i ca. 3 veckor. sedan ha en ryttare som rider, men att någon samtidigt leder hästen. sedan gå stegvis framåt i utvecklingen.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

tindra21
0

Tack för tipset:)

sus-sharon
0

jag tror att det påverkar lite att du sitter och spänner dig och förväntar dig dåligt beteende av hästen också.

när jag fick hem mitt vbl-sto och efter några månader förberedande träning kunde börja ta lite turer på ryggen på henne la hon sig till med att stegra så fort jag begärde något av henne som hon inte ville (t.ex svänga vänster i en korsning när hon ville gå höger).

det var skitjobbigt och läskigt att veta att rätt som det är så reser hon sig bara, och jag satt också på helspänn - vilket gjorde att det hände oftare, tyvärr..

till slut tänkte jag "äh!" och låtsades som att hon aldrig betedde sig illa (då slappnade jag av mer i både huvud och kropp). började hon konstra och resa sig så började jag prata med henne och förklara varför vi skulle göra som jag ville (med ganska skarp röst) och slutade hon inte så fick hon sig en avhyvling (då skällde jag rätt ordentligt på henne).

efter ett par veckor räckte det med "Nej, sa jag!" och hon har inte uppvisat någon form av dåligt beteende sedan dess.

det kanske låter töntigt, och det är inte säkert att det fungerar för dig att göra på mitt sätt heller, men det kanske kan vara värt att fundera på? ju mer du förväntar dig dåligt beteende - ju större risk är det att hästen uppvisar det.

en annan sak som kan vara värd att tänka på: trav/galopp på hemväg kan vara ett problem med hästar som sticker. tyvärr får en del lära sig att på hemväg så är det "fritt fram", vilket kan leda till den typ av problem du har fått med din häst. om du kan, variera också vilken väg du tar hem, då vet hästen inte lika lätt när det är "dags" att gå hem.

medarbetare på djurskydd.ifokus

swedensess
0

jag skulle försöka hålla henne sysselsatt hela tiden, om hon fortfarande göra så så skulle jag visa henne att jag blir arg på henne när hon gör så tex. morra på henne, "ta tag i tyglen" och skänkla på

tindra21
0

tack ännu en gång ligger mkt i det ni säger…Gick en skrittrunda idag och jag var rätt bestämd och visade vägen och idag gick det strålande:)

sus-sharon
0

#7 vad roligt!! fortsätt så=)

medarbetare på djurskydd.ifokus