Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2687 ggr
jackiejohn
0

Kallblodstravare vs. varmblodstravare...

Vet inte om rubriken blev helt bra men, iaf!

Här inne på Ridtravare I Fokus så tycker jag att det är mest varmblodstravare..finns det överhuvudtaget någon med kallblodstravare här inne? Förvånad

Jag undrara oxå om det är mycket vanligare med varmblodiga ridtravare än kallblodiga stämmer de?

Över lag tycker jag att det är mer varmblods travare både inom travet och ridningen än vad det är kallblod men ja kanske har fel? Obestämd

För ja menar som ridhäst borde väl kallblodstravare göra sig fint oxå? Dom är ju grövre än varmbloden men dom är ju ganska lätta i kroppen ändå (om ni förstår vad ja menar?) Glad

Jag är nyfiken på hur det är så svara massor med svar vill ja ha Flört

helisa
0

Jag har båda sorterna, just nu är det bara varmblod på ridfronten och nordisarna ridtränas mellan starterna bara ännu, men när dom slutar tävla så rider vi fullt ut.

Jag tycker att nordisen är en kanon ridhäst, mycket för att den är så viktbärande trots att den kan vara ganska liten, liknar liksom en islänning lite.

En nackdel kanske med en nordis kan ju vara att om dom blir heta och sticker så är dom oftast stummare i halsen än vad ett varmblod blir

trrrav
0

Det är travet mer varmblod än kallblod inom travet. Inte alla banor som kör lopp för kallblod ens en gång

[hilevij]
0

Varmblodstravet finns ju i flertalet ställen, t.ex tyskland, italien, frankrike, amerika, o.s.v. Kallblodstravet finns ju i stort sett bara här uppe i norden, så varmblods traven blir populärare i och med möjligheterna och utbredningen, så det är vanligare med varmblodstravare, ja det har du rätt i. Men kallblodstravarna är riktigt härliga, och här omrking i alla fall känns det som att det finns lagomt mycket kallblodstravare. (kallblod överlag)

[esile]
0

Jag har kallblodstravare, visserligen rider jag inte just nu men jag har dem ju i stallet iaf. ;) Våra körs och startar ju, men tidigare har jag även ridtränat.

Både jag och sambon gillar kallbloden mycket mer, speciellt pga deras lynne. De är för det mesta väldigt okomplicerade och tar livet med en klackspark.

Och de är ypperliga ridhästar, jag vågar nästan påstå att många kallblodstravare är mer lämpligt byggda i kroppen för att ridas på än vad varmbloden är (de är mer avlade för trav, kallbloden har inte kommit lika långt känns det som.)

Nu kommer säkert många skrika, men kom ihåg att det bara är MIN åsikt, altså behöver det inte vara sant. ;)

Håller med helisa om att det är lite som att rida islänning, iaf på de mindre kallbloden. Har själv en kille på endast 140, han är jättetrevlig! Jag red in honom som 8 åring och det har fungerat super sen första gången jag satt upp, inga konstigheter. Han är kort över ryggen och bär upp sig väldigt naturligt, vilket är himla kul!

Visst kan han bli pigg, och är otroligt stark i halsen (där kan man snacka halsmuskler!), men inte så att han sticker.

Kul med fler som har kallblod, det är lätt att förälska sig i dem. :)

[hilevij]
0

#4 Kan tänka dig att det ligger något i det, fast kallblod överlag, och särskilt nordsvenningar (som är en av de vanligaste inom travet) är för det mesta avlade för körning i hundratals år :P

Zaphix
0

Här i Sundsvall tycker jag det kryllar av kallblodiga ridtravare. Känns lite ensamt på ridtravarträningar med ett varmblod ibland. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[esile]
0

#4: Fast man har ju ändå velat behålla en viss rastyp (om man nu inte räknar HG Balder… ;) ), som inte gjort att de ser ut som räkor iaf. :) Och tur är väl det. Nu finns det ju många kallblod med väääldiigt långa ryggar, och de är väl kanske inte riktigt lika lämpade att rida på, men jag har ändå känslan av att kallbloden är mer hållbara när det gäller ridning.

Och nordsvenskar finns det inte inom travet längre, de heter kallblodstravare numera. ;) (Åh, kan inte låta bli, det stör mig lite.. .:D Förlåt!)

[hilevij]
0

#7 Heter dem inte fortfarande nordsvenska travare? Jag har tänkt mig att kallblodiga travare är ett begrepp över alla kallblodiga travare men att det finns undergupper beroende på hur man avlar, dock att det inte är så vanligt med "renrasiga" eller vad man nu ska säga :P Jag kan mycket väl vara ute och cykla nu, men det är vad jag har tagit förgivet ;)

fridak
0

Jag har fått för mig att det finns betydligt färre kallblodstravare än varblodstravare och att de flesta kallblodstravarna finns i mellansverige och norra sverige men knappt några i södra. Då borde det finnas färre kallblodsridtravare än varmblodsridtravare:)

Av någon anledning tror jag också att kallblodstravarna är lite mer lämpade för ridning för i mina ögon ser de ut som kallblod typ nordsvensk fast mycket nättare.

Tin-Tin74
0

Helt klart finns det fler varmblod än kallblod, precis som #3 skriver så finns ju varmbloden även i 'övriga världen' medans kallbloden bara finn här i norden. Och som #9 skriver så är det mer kallblod i mellan och norra sverige än vad det är i södra delen av vårt land.

Eftersom det finns fler varmblods travare totalt är det ju naturligt att det blir fler varmblodiga ridtravare. Där med är det inte sagt att varmbloden är bättre som ridhäst.

Jag har ridit flera 'Nordisar' både bruks- och travmodellen och tycker att de är trevliga hästar.

[esile]
0

#7 Näe, numera är det bara bruksnordisar som faktiskt HETER nordisar. :) Kallblodstravare (ev kallblodig travhäst?) är benämningen för den fd nordsvenska travhästen. Sen finns det ju finnhästar, dölehästar och nordlandstravare (här är jag dock inte sååå insatt, så där kan det bli något sakfel. ;) ). som är finska och norska kallblod som används inom travet.

Så om man har en nordis numera så har man automatiskt en bruksnordis. :) Kan vara bra att veta vad man har för häst.

Jag har hört att kallblodstravare faktiskt är rätt eftertraktade westernhästar i usa, eftersom de är så mångsidiga och hållbara. :)

emeliekarlssoonn
0

Jag hade en kallblodstravare förut, men efter en del strul så har jag och min mamma nu köpt oss ett varmblod istället. :)

helisa
0

vi kallar inte våra kallblod för annat än nordisar, men det ÄR kallblods travare,

# 12 din/er nya ser läcker ut

Guggeflickan
0

Jag rider ett kallblod =)

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

helisa
0

#14 vist är dom läckra att rida

Guggeflickan
0

#15 japp! Men ska ärligt säga att jag inte varit så förtjust i att rida dem innan jag mötte Gutten <3 Han är en dröm, inte alls seg i munnen eller "bulig" till sättet. Han har en av de mjukaste munnar jag känt, dessutom är han väldigt lyhörd för både skänklar och vikthjälper. =D

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

helisa
0

#16 Det är som våran valack efter Järvsöfax, han går på tygel helt av sig själv när vi är ute och tempo tränar, så fort vi saktar in går han ner på tygel, han är helt sanslös

jackiejohn
0

Jag skulle vilja ha en kallblodstravare men de finns nästan ingen till salu och finns de är de oftas nån korsning Obestämd Jag är uppväxt med kallblod därav min förkärlek till dom men jag har ett varmblod! Glad Plånboken säger väl nej nu ändå då vi bygger om hela stallet…men man kan ju drömma hehe…

[esile]
0

#17 Åh, min lille grabb också. Men har fått för mig att han har det ganska lätt för sig eftersom han är så kort i kroppen och kanske därför har lättare att jobba under sig. Sen känns det som om han bär sig naturligt på nåt vis. Han är så lättlärd och go lille grabben. :)

Fast nog kan han vara STARK i halsen, han har en enorm hingsthals… :o

#18 Vart i landet bor du? Häruppe i västernorrland kryllar det av kallblod på blocket…

jackiejohn
0

19# Dalsland…typ mitt i smeten utanför ett litet samhälle vid namn Bäckefors Obestämd så de är lite långt till norrland..

emeliekarlssoonn
0

#13 Tack så mkt :)

Jag har alltid föredragit kallblod. Men när jag mötte Rappe blev jag kääär ^^

helisa
0

Ja, man vet ju aldrig när kärleken slår till Flört, det gäller att vara öppen för förslag och inte låsa fast sig till nåt specielt