Träna Ryggmuskler?
Min och min kompis sköthäst är en travare som vi ska rida in. Har ni några tips om hur vi kan träna ryggmusklerna ?

Tömkörning! Gärna ute i skogen utanför stigarna, i backar, över bommar osv osv

jag promenerade och travade uppför och utför berg (observera att första 4-6 veckorna satt jag inte alls på hästen) och backar, pulsade i djupsnö (vilket iofs är lite svårt just nu, men en bra idé till vintern) och i viss mån promenerade, longerade och red jag också i sandtaget (men tänk på att inte köra några monsterpass så ni tröttar ut hästen i senor och ligament).
medarbetare på djurskydd.ifokus
Berg och uppförbackar finns det väldigt dåligt där den står det är liksom platt. Sandtag finns det inte heller :( Tömköra ska jag prova om hon inte blir för het (hon är väldigt het att köra)
Sen om man spänner fast nått lite tyngre på ryggen och går med hon kan det funka ? nått tips på vad man kan ta ?

att spänna fast någorn tyngd på ryggen ska du inte göra, det ger mer skada än nytta, jag skulle longera henne med inspänningstyglar, klättra med henne (gå med henne i början sen rida)
Okej då vet jag att vi inte ska göra det.
Hon är dock inte inriden som vi får vänta med att rida. Tack för alla svar :)
#3 Att hon är het att köra behöver inte betyda att hon blir het att rida. Min dotters tjej är otroligt het framför vagnen, ibland rent omöjlig att stanna enligt kusken som tränade henne på travet, men när hon blir riden är hon en riktig latmask och tar livet med ro och hamnar ofta långt efter när vi rider ut.
6 Men att rida (vi har bara skrittat hon i 10 min) är hon inte het vi rider med bettlöst och jag tror inte det blir samma sak då. Men om man ska tömköra hon. kan hon bli het då?

även att löshoppa stärker ryggen, hals mm som man vill ha sen när man ska rida, studs är ricktigt bra då måste hon hålla koll på sina ben som vissa travare kan ha om de kommer från banan( om det är första gången att löshoppa, börja med vanliga bommar och höj sedan till låga hinder
)
#7 Vår tös är faktiskt inte det. Rena lugnet själv! Jag tror att det många gånger beror på hur du som håller i tömmarna är. Är du lugn så smittar du av dig på hästen. Börja att tömköra i en paddock eller annan inhägnad så ser du ju lite hur hon reagerar innan ni ger er ut och vandrar längs vägkanterna.
Har ni longerat henne? Hur reagerar hon i så fall? Är hon lugn då borde hon vara lugn när ni tömkör också.
Det finns ju inga garantier så pröva er fram försiktigt.
Säger som dom andra . Klättra och tömköra för att få ryggmuskler..
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Löshoppa har jag faktist tänkt på, Hon är väldigt stel i benen gör det nått då ? självklart kommer jag värma upp hon innan.
#9 Jag det har vi hon är ganska lugn nästan lite lat faktist.
Måste jag ha hennes sele när jag tömkör? Kan jag inte ta en longergjord? eller är det de man brukar tömköra med? jag kommer inte ihåg

#11 tror inte det ska göra något att hon är stel men se till att värma upp ordentligt och skritta/trava av MKT ca 20min
#11 När man tömkör för att "ridträna" brukar man annvända en longergjord.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 Hittade lite filmer på YouTube som visar tömkörning. Lägger upp en av dem här som du kan kika på. (Dock ska hästen INTE vara ställd utåt så som filmen visar.)
# 12 Jag ska fråga äger om vi kan göra det.
# 13 Okej. mamma lånade ut våran men jag ska se om inte jag kan låna nån. isf provar jag imorgon :)