Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2193 ggr
Thinka
0

western

Nån som rider western på sin ridtravare?

Vilken gren, pleasure, trail eller nåt annat. Berätta gärna!

Min har varit utlånad i sommar och tränat för riddarspel nu när han kommer hem ihöst så blir det westernträningar en gång i månaden.

En fråga till , han är ju klassiskt skolad sen han kom från travet och nu när jag ska lära om stoppet dvs han ska stanna när jag för ut benen från hans kropp ni som rider western vet med all säkerhet vad jag menar. Vad är bästa sättet att lära om detta?

smulan4125
0

Hej.

Jag har ett sto på 10 som jag börjat träna western med. Jag har några tips till dig. Finns en bok som heter Westernridning från början, den är skriven av Rolf Carlsson, finns en andra bok med men har tyvärr glömt namnet. Bok klubben Blå hästen har dessa böcker. Sök blå hästen så hittar du dom.

Din fråga.

Jag lärde Mira det genom att göra halt som vanligt samtidigt som jag förde ut benen, efter ett tag så räcker det med att föra ut benen så funkar det.

Så hjäpte min tränare mig i alla fall. Finns säkert fler alternativ.

Lycka tillGlad

Thinka
0

Tack för tipsen!Glad

CelsiusT
0

Jag har ridit westernridning på min förra travare (som jag tog bort igår *snyft*), han var skolad i klassisk dressyr tidigare. Det blev mest kogrenarna team sorting och team penning men även endel trail. Jag har nu en unghäst, på 3 år som varken är inriden eller inkörd, och henne håller jag på att rida in till westernridning nu. Är så kul!!

Till din fråga om halt. Jag har aldrig fåt lära mig att ta ut benen när man ska stanna. Därremot har jag fått lära mig att man ska slappna av i hela kroppen så att man lägger tyngd både i sadel och i stigbyglar. Detta gör jag genom att "släppa ut luften" samtidigt som jag skjuter fram hakan lite (då får man en vilkel på bäckenet). Detta är inte så stor skillnad från den vanliga klassiska ridningen där man sätter sig tungt i sadeln, trampar ner med hälarna och tar i tygeln (lite annan sits såklart men för hästen blir inte hjälperna annorlunda mer än att man börjar lägga fokus på säteshjälpen istället för tygelhjälpen). SKillnaden är att i westernridningn är vi inte nöjda med halten när vi fortfarande måste ta i tygeln utan vi fortsätter att träna på halter tills hästen fattar halten även utan tygeltag. Precis som #1 säger så är det bara att ge hjälperna samtidigt och efter hand så låter man tygeltaget komma sekunden efter säteshjälpen varpå hästen snart kommer börja stanna redan från din sits och då behövs inte tygeltaget längre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

Jag har blivit jätteintresserad av western nu under sommaren och vill verkligen börja träna det. Är på jakt efter både en westernsadel och en tränare. Men tills jag hittar en bra tränare så ska jag träna massa NH med vår duktiga NH-människa i stallet. Hon säger att ridningen är ganska influerad av western. :)

Ifrån hästryggen håller jag på att träna på halter, svänga och igångsättningar i trav nu. Rider i repgrimma, så kan ju inte riktigt styra och stanna med den. Det är klurigt, men riktigt roligt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#4 Vilken del i landet bor du? Känner ju till många tränare så kanske kan tipsa dig om någon i din närhet.

Zaphix
0

5: Bor i Sundsvall. Vill inte bara träna i clinic-form typ, utan ha en tränare som kan komma ut varannan vecka. Har ingen möjlighet att åka iväg så ofta.

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#6 Ja, det var det jag tänkte, alltså man vill ha en riktig tränare som man kan träna regelbundet för. Det är det bästa sättet att komma någon vart. Kanske lite svårt i SUndsvall, men jag ska höra mig för och se om jag vet någon där omkring.

[esile]
0

zaphix: I timrå vet jag att det hålls endel westernträningar, kanske nån av tränarna som kommer dit har möjlighet att komma ut till dig också? Var i sundsvall bor du?

Zaphix
0

8: Har hästen i i Kvarsätt, tre km utanför Bergsåker.

Jo, vet att de har mycket träningar där, men vet inte vem jag ska prata med eller vilka som håller i träningarna. Är helt förvirrad av westernvärlden. :)

Min och Dackes blogg

[esile]
0

Åh, på min sida av stan. :D Vi kanske kan dra ihop en westerntränare tillsammans. ;)

Zaphix
0

Det hade varit jättebra, vart står dina hästar?

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Vi har ju en paddock som ridtravarföreningen har hand om typ 1 km ifrån vårt stall där man kan träna gratis. :)

Min och Dackes blogg

[esile]
0

Vi bor ute i Kovland, så det är ju en liiiten bit. ;) Men det finns ju finkor. :)