Avmaskningsmedel = kolikorsak?
I början av sommaren åkte Sharon på gaskolik igen (samma sak hände förra året, men i år gav det sig inte lika lätt, så det blev resa till Ultuna)..
..efter mycket vändande och vridande på saken funderar jag och vår veterinär på om det ändå inte är avmaskningsmedlet (banminth) som orsakat detta; det är den enda gemensamma nämnaren mellan de båda gångerna.
Finns det någon annan som har erfarenhet av att avmaskningsmedel gett kolik?
På Ultuna envisades de med att säga att hästen "fått i sig något olämpligt" fast det enda detta olämpliga kunde vara var avmaskningsmedlet. När jag till slut fått en av veterinärerna att förstå vad jag pratade om sa han att det kunde vara en reaktion på döende parasiter.. men hästen hade inte parasiter (avmaskad i förebyggande syfte).
Skulle det vara helt orimligt att "klassa" det som överkänslighet mot just detta medel (varken Ivomec eller Equimax har gett några symptom)?
medarbetare på djurskydd.ifokus

kan säkert vara överkänslighet men får de kolik i samband med avmaskning beror det oftast på att den har haft en stor mängd parasiter som dörsamtidigt, det kan bli mer eller mindre stopp i tarmarna. hur vet du att hästen inte hade parasiter? man ska ju undvika avmaskning om de inte har några. om hästen inte har mask kan man inte avmaska i förebyggande syfte då medlet bara finns i kroppen en väldigt kort period, dessutom ökar det ju risken för resistens.
Skynda långsamt så går det fortare.

det fanns ingen obstruktion - det var en gaskolik.
precis som vanligt så går saker på rutin, tyvärr, och avmaskning i "förebyggande" syfte förekommer ju relativt ofta inom alla djurslag. avmaskning enligt denna metod görs ju också i samband med betessläpp just för att betessläppen i regel sker samtidigt som första parasittoppen inträffar, då har djuret också ett visst "skydd".
resistensproblemen hänger samman med att man använder samma avmaskningsmedel rutinmässigt, inte vilken avmaskningsmetod det är.
min fråga i hela härvan var också om andra upplevt samma typ av problematik, eftersom jag med hjälp av flera veterinärer fått "diagnos" ställd som överkänslighet mot just detta avmaskningsmedel.
medarbetare på djurskydd.ifokus