Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 06-dressyr
Läst 2111 ggr
helisa
0

Bandage och dressyr

Detta kanske är en dum fråga, men jag har aldrig förstått varför de flesta som rider dressyr lindar benen på sina hästar. Oavsett vad som ska göras. Jag vill väldigt gärna förstå och lära mig :). Själv lindar jag aldrig benen på mina, vad vi än ska göra

Smex
0

det är väl att man vill ha stödet som en linda kan ge ett häst ben.

För vissa hästar böjer sitt ben för mycket och då är det bra så att inte en sena blir mer belastad än vanligt.

Jag linder alltid då jag skall jobba i dressyr. Men använder endast senskydd då jag rider ut eller hoppar.

Och då man vill visa upp sin häst så är det alltid snygg med fyra vita lindor =) Tycker jag i alla fall =)

sthlmsjenna
0

Jag håller precis med den ovanför. För stödet.

Jag använder ibland lindor, om jag rider ett hårt dressyrpass. Annars brukar jag låta honom gå utan så det ej blir en vana för honom att få det stödet.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

helisa
0

jag håller med om att det är snygt med lindorna på tävling, Jag använder bara skydd på mina när som ska starta, aldrig hemma till vardags. Ok, det kan alltså bli en större böj belastning vid dressyr än när man "bara" rider ut. Det mesta jag rider på ridbanan är ju lite bommar, volter, åttor, serpentiner, skänkelvikning. Inge avancerat alls.

Smex
0

#2 vad menar du med att vänja sig vid stödet?

#3 Ja jag rider själv inte så mycket mer avancerad än vad du gör och använder lindor. Men så har jag också tedens att bli en dressyr kärring också =P

helisa
0

#4 hihi, det blir ju lätt att man snöar in på det intresse som kankse väger tyngst, jag gillar nog bäst att bara rida i skogen, men lite dressyr och hopp blir det ju oxå, men jag är alltrid inspererad av att rida med så lite utrustnig som möjligt men med sadel och nån form av huvudlag (täns), och alltid ett öppet sinne för nya insikter. Flört

sus-sharon
0

det kan tyckas idiotiskt, men jag tycker det är lättare att se hur hästen "går" utan lindor eller ev skydd. tycker lindorna kan luras litegrann när det kommer till att titta på hur hästen trampar och rör sig..

fast så kan jag vara lite avskräckt också under årens gång efter att ha sett bekanta bylsa på hästarna 50 kg extrautrustning för att "skydda", men som visat sig mest bara ställa till problem för hästen..

med detta inte sagt att skydd och/eller lindor aldrig behövs!

medarbetare på djurskydd.ifokus

fridak
0

jag har ridit med fleecelindor ett par ggr bara. de som använder lindor gör det mest för stödet, fast samtidigt så klarar 500kg häst att stödja sig på sina ben till vardags så varför skulle ett par tyglappar ge bättre stöd?
slår de sig är ju skydd bättre än lindor.
men det är snyggt med lindade ben, fast tråkigt när man ser de som har elastiska lindor utan padd under:( inte hjälper det att säga till heller…
det finns transportlindning också, som går ner till hoven för att skydda benet ifall man inte har transportskydd.
Vid dressyrtävling är det rätt bökigt med lindor eftersom benen ska vara rena från allt när man går in på banan.

Smex
0

#5 jo men sån är jag också. Vill helst inte att hästen skall vänja sig vid skydd för då känner den inte om den slår sig.

#6 Förstår vad du menar och ja man kan ju ändra en häst gångarter om man byltar på för mycket skydd. Men som min lärare sa: "Om man har köpt en häst för över 100 000.- så blir man automatisk mer rädd om det. Man kommer kanske aldrig mer få se just dom pengarna". 

Men under en veterinär undersökning så använder man inga skydd, just för att se hur hästen rör sig lättare.

#7 Det beror på hur hårt man linder en linda. Om man sätter den tillräckligt hårt så får hästen också väldigt bra stöd. En häst är ju inte van med att belasta sina ben i skritt/trav/galopp/dressyrörelser i 45-60 min ute i hagen, i sträck, som ett ridpass kan göra. Men alla gör som dom vill. =)

sus-sharon
0

#8 javisst, frågan är ju bara om alla de där skydden på hundratusenkronorshästen verkligen hjälper till och skyddar alla gånger?

jag har tyvärr sett alltför många som "lindat sönder" hästarna bara för att de inte är tillräckligt duktiga på att linda.. eller skaver sönder dem för den delen, med illa tillpassade benskydd (en del tillochmed satta bak och fram eller "ut och in").

då vet jag inte om det känns så motiverat att säga att det är för att man har en dyr häst.

många av de där dyra hästarna (som jag träffat, observera) får heller inte tillgång till så mkt utevistelse, eftersom de kan göra illa sig. i gengäld har de många gånger utvecklat olater och stereotypa beteenden; det tycker jag inte heller är att se efter sin investering.

men, åter till lindning; jag kan helt och fullt hålla med dig i ditt svar till #7. jag tycker dock fortfarande att det påverkar lite för mkt ibland, ffa när jag har behov av att se hur hästen rör sig.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Smex
0

#9 ja om skydden/lindorna skadar mer än att skyddar så börjar ju man undra om dom ens har tänkt sig hur en häst skall vara.

Har nog också sett fula saker inom lindor. Kan även bli lite ledsen då hästar som inte får gå ut i hagen just för att "dom kan skada sig". Men vissa hästar som importeras in i Sverige brukar inte vara van med att gå ute i en hage och då kan de ske precis vad som helst, så då förstår jag att man släpper ut den hästen i en skrittmaskin eller låter den vara ute i en rasthage 1-2 timmar om dagen.

För man vill ju inte se över hundra tusen kronor spränger staket och slår av sig senor/ledor efter en liten tid hemma =S

Ledsen för att det blev lite sido spår =P

helisa
0

Helt ok att lite sidospår kommer upp så här, mina "ridtravare" ligger på ca:75000 och starthästarna ligger på mellan 100 -150 000, men alla går tillsammans alltid och har aldrig några skydd annat än till tävling på grund av att farterna gör att dom slåt i hop då. dom är ute minst 12 tim/dag.

Smex
0

#11 ja och dina hästar håller väl också mycket bättre kan jag tänka mig =)

Men om vi ser på proffstall som har sina starthästar inne vid en travbana. hur ofta brukar deras hästar stå ute?

För där borde det väl vara mindre? Vet inte hur det brukar vara där inne på trav. 

Vet där emot om galoppstallen i Jägersro. Där låter man hästen stå ute i en rasthage runt 3 timmar, om den inte skall tränas, för då får den stå inne hela dagen.

JenD
0

Jag har själv jobbat på Åby och det är faktiskt ganska ofta som hästarna är ute 3-4 h om dagen i sandpaddock. Det är inte riktigt rätt för hästen men hästarna är vana det. Självklart är min åsikt att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt om dom så kostar 10kr eller 10 mille. Det är fortf en häst som kräver utevistelse. Köper du en häst så vet du väl oxå om att skador mm händer och då kanske man ska köpa en billigare häst om man inte har råd att bli av med dom pengarna :S Det ärju inte hästen som satt prislappen!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Tusen
0

OT, förlåt. Alla hästar mår bra av att gå ute ofta oavsett vad de kostar. Sen vet jag att allt fler travtränare försöker ha hästarna ute så mycket som möjligt (utan skydd) Hur länge styrs mest av hur mycket personaltid de har. Däremot vet jag att alltför många dressyr och hopphästar endast få gå ute ett par timmar om dagen (med massor av skydd och täcken) Det var ett reportage om det i Ridsport för några år sedan. Och som #13 skriver: Det är inte hästen som sätter prislappen.

Tusen
0

Tillbaka till inläggets början.
Många som lindar benen gör det för de tycker att det är snyggt. Så mycket stöd ger det faktiskt inte. Däremot hindras blodflödet i benen och ibland får inte senorna tillräckligt med utrymme för att röra sig. Då gör det mycket större skada. Att ha skydd på benen för att de stryker sig eller på annat sätt slår på sig är bra att ha då man vet att det sker. Ska man t.ex bara ut och skritta och hästen inte brukar slå på sig då, så kan det vara bättre att vara utan skydd.

Det jag tycker är mest underligtg är just att i tävlingsmomentet dressyr så ska hästen vara helt fri från skydd och då är det underligt att de alltid måste träna med skydd. Tror själv inte att det gynnar hästen.

sthlmsjenna
0

Elastiska lindor ger stöd. Fleece använder man oftast för att värma upp liniment och senor. Vilket även elasiska lindor gör.

Lindor kan även skyddas mot slag och strykningar till viss del.

Benlindor ger dock mer stöd än benskydd.

#4. Jo för i dressyr, tävlingar över klubbnivå får man inte använda lindor. Då vissa gömmer skador/sår med lindor. Därför vill jag inte "vänja" honom att han alltid går med lindor. Utan han får gå på hårdare dressyrpass med lindor och lättare träningar utan.Glad

Smex
0

#13 & #14 självklart att man skall låta en häst vara ute så mycket som möjligt. Alltid bra för lungor och kroppen. Men om man lägger ut så mycket pengar för att kunna tävla och tjäna pengar då blir det att man tänker extra fyra fem gånger. Nu har jag själv inte lagt ut så mycket pengar på en häst, men kommer förmodligen göra det.

#15 Nog kan en linda ge stöd. Inte vill jag harva runt i ett ridhus botten som är för mjuk (då man har en häst som har en gammal senskada) utan det där extra stödet. men visst kan jag låta bli att rida i ridhus, men då det är taskigt väder och halt pga is eller lera så vill jag ju kunna jobba min häst ändå.

men då jag tävlar i dressyr så åker lindorna/skydden av precis innan jag skall in och då rider man ju max 6 min och inte 45-50 min. Förstår du vad jag menar?

tro mig, jag använder annars inte skydd då jag bara skall skritta och använder senskydd då jag rider ut och skall lufta lite =)

#16 okej då förstår jag hur du menar. Och det var en intressant tanke. Har själv inte tänkt så långt. =P

[Zkold]
0

Hört att man inte ska rida med fleecelindor? Varför ska man inte det? Sett många som gör det och endel säger att man absolut inte ska göra det.

fridak
0

#18 det jag hört är att fleecelindor inte ger det stödet som elastiska gör och därför bara duger till stallbandage. Men det finns säkert någon annan förklaring till det hela:)

Smex
0

det finns två olika sorters fleecelindor. En som är väldigt lång som passar bra till stallbandage och en sorts som är för kort för att använda som stallbandage.

När man skall ta hästskötar diplomet så kan man råka få linda med fleecelindor. Det bestämmer ju dom som diplomerar en.

sthlmsjenna
0

#18 som jag skrev tidigare: Fleece använder man oftast för att värma upp liniment och senor. så man kan helt klart använda fleece lindor. Fleece lindor är tillochmed bättre än elastiska lindor.

Så om du ska rida med några lindor alls är fleece det du ska rida på! Skonsammare för hästen om man säger så.

Linnea
0

inne på jägerso är där många galopphästar åtmintonde som aldrig går ut i hage. på täby finns det inte ens några hagar. ganska konstigt men de e lite som me halvblodsfolket om vi säger så som inte släpper ut hästarna för att dom kan skada sig.. om hästen står inne 22 timmar så blir blodtillförseln till speciellt benen sämre, lederna bli stela och när den sen går ut och ska vara mjuk och arbeta så är skaderisken mycket större än om den gått i hage. men d tror man sig lösa me lite fodertillskott som ska va bra för lederna och mjuka upp dom.

Skynda långsamt så går det fortare.

silvery
0

jag rider alltid med någon form av benskydd, ofta lindor för stöd, värme och för att det är snyggt (A)

Linnea
0

men om lindor är så bra och ger så mycket stöd, varför ser man aldrig hopphästar med lindor?

Skynda långsamt så går det fortare.

pinkish
0

#24 för då känner dom inte om dom går emot bommen och kan bli "slarviga i benen" och inte lyfta dom över bommen.

det är vad jag fått lära mej iallafall sen om det stämmer eller inte har jag inte forskat vidare i ;)