Träna ökad galopp
Hej! Är ny här på iFokus, och ägare till två underbara hästar. Har bara en "liten" fråga..
I julas så köpta jag min kära nordsvenska travare (korsning knabstrupper) Batisitni, eller Buster som han kallas. Vi har aldrig stött på några fystiska problem, och veterinärbesiktningen gick helt UA. Nu på sommaren har jag börjat träna lite mer galoppfattningar med honom, eftersom han tidigare vägrat galoppera i paddock. Nu klarar han fattningar riktigt bra i vänstervarv, men har lite problem med högergalopp. Ute i naturen har vi aldrig haft problem med galoppen, förutom att han gärna bockar i stället för att springa rakt fram. Detta problem är nu helt borta, men så återstår ett problem.
Den ökade galoppen, den är helt omöjligt att få fram den! På vissa ytor (kurviga branta backar) så kan han faktiskt ta i och öka galoppen ganska friskt, men så fort vi kommer ut på platt mark (när jag försöker öka galoppen då) så kör han ner huvudet, kutar med ryggen och blir väldigt obekväm att sitta på. Jag rider med westernsadel och vanlig allround, och märker ingen skillnad i de två sadlarna. Öka galoppen kan han ju, det har jag sätt många gånger i hagen.
Kan detta vara ett problem som bara tyder på att han lite muskler för att galoppera, att han helt enkelt är ovan? Som sagt så har vi bara kommit igång med galoppen ordentligt i snart ett halvår. Han 6 år och aldrig startad. Har också tränat inför en tränare, men bara i ridhus, och där uppstår inte dessa problem..
Hoppas ni orkade ta er tid att läsa igenom allt detta :D

om du har en kompis så kanske ni kan rida tsm och tävla?
hästar brukar ju i regel ha bra tävlingsinstinkt :)
vifta lite med armarna, tjoa, skrik, peppa honom mycket!
gör shhhh ljud, ssss ljud, iiiiiih ljud och alla möjliga, skrik kom igen, spring fotare och var allmänt pepp mot honom, det hjälpte med min tjej iaf :D
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.

brukar korta tyglarna, ställa mig upp och tjoa funkar alltid för mej 

#3 Det är nog inte en jättebra ide, han brukar oftast bocka som en galning om någon försöker springa om honom eller bredvid honom, men tack för svaret! Jag pröva llite olika ljud idag xD
#4 Hihi, jo den metoden funkar oftast, men jag måste våga driva på också xD Avkastningsrisk finns nämligen :)

#5, men om den andra börjar galoppera och du rider om den då? :)
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.
tycker absolut inte att du ska tjoa och grejer! det stressar oftast bara upp hästen och hur ska det gå om du t.ex rider i ridhus eller nått någon gång och skulle behöva göra ifrån dig ljud, det kan ju göra många andra hästar rädda. Detta är även helt fel sätt att lära en häst något på!
Jag tycker att du ska lätta dig ur sadeln, halvhalter, driva på och lätta liiiite så han känner sig "fri" och kan länga. Börja med t.ex en äng kanske? och räkna inte med reslutat efter första gångerna. Låt det ta den tid hästen behöver. Jag tror även att det kan ha med muskler att göra. speciellt om hästen ska gå i en bra form också.
Om du rider i en padock så tycker jag att du ska ha en kort och samlad galopp på kortsidorna, driva på lite extra och lätta lite i tygeln på långsidorna samtidigt som du driver med sätet.
Lycka till!
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Håller helt och hållet med #7
Att skrika och tjoa är absolut inget bra sätt att lära en häst något!!! Inte om man vill att hästen ska ha förtroende för sin människa. Skrik assosieras med FARA! och visst det är klart att hästen kommer öka tack vare sin flykt instinkt men inte för att du som ryttare BER den att öka.
Nej som #7 skriver. Rid i lätt sits. gör halvhalter driv med både säte och skänkel. Självklart behöver hästen ha ordentliga ryggmuskler för att orka både bära sin ryttare och öka sitt steg. Det kanske helt enkelt är förtidigt att börja jobba med den ökade galoppen på riktigt ännu? Han är kanske inte 'mogen' för det.
Att han ökar galoppen i hagen är absolut inte samma sak som att öka galoppen under ridning. I hagen är han ju helt 'fri' och har inget på ryggen som är 'i vägen'.
Nej det enda att göra är att konsekvent träna och träna och träna och… ja du förstår kanske? 

#7 Tack för tipset, nej tjoa ska jag nog inte göra, testade det igår på en äng och det tyckte han va obehagligt, och även jag tyckte det. Nästa gång jag får tillgång till en paddock så ska jag testa övningen med att länga och korta på korp resp. långsidorna.
#8 Jag kan nog också tänka mig att den ökade galoppen kommer allt efetrsom, eftersom han har gjort så stora framsteg på bara ett halvår. Förut var mitt mål att ens galoppera på honom utan att få smaka på backen, nu blir mitt nästa mål att öka galoppen utan att smaka på backen :D Han är ju bara 6 år och inte riden mycket innan, jag kanske inte ska vänta mig alltför mycket nu i början…
Tack för svaren!
#9 Låt det ta den tid det tar. Att "skynda långsamt" brukar ofta vara det sätt som går snabbast trots allt.