Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 1187 ggr
[Zkold]
0

Skadad Viking

Kom till stallet idag skyndade mig att göra iordning Viking då jag var peppad till att hoppa i paddocken. Kollade inte riktigt igenom honom som jag borde utan satte på all utrustning. 
Kom ut i paddocken började skritta några varv och skulle börja trava och då haltar han något kopiöst. 
Kännde på benen och tog av skydden fram och fann ett hemskt djupt sår på baksidan av kotan på ena frambenet. Såg ut som ett skärsår… fattade inte riktigt vad det kommit ifrån och dom i stallet sa att han antagligen hade sprungit i hagen och balltrampat sig ordentligt.
Höll på att spy när jag skulle tvätta såret som var ca en cm djupt rakt in.
Ringde vet. och han skrattade nästan när jag sa hur situationen såg ut och han tyckte att en cm in inte alls var farligt men att jag skulle ringa dagen efter och säga ifall det blivit värre i så fall skulle han komma ut. Han sa bara att jag skulle tvätta ordentligt, smörja med salva och lägga på gasbinda och linda med självhäftande linda.
Kompisarna i stallet tyckte det lät dumt att han inte ville komma ut med en gång så vi ringde en annan vet. och han skulle komma ut imon på morgonen och titta. En av dom i stallet påstod att det kan ha kommit in på senan. Men min tanke är ju då att han borde stå på tre ben och absolut inte kunna bära omkring på mig i skritt… men jag vet inte jag är ju inte veterinär. Men vad tror ni? av det jag har skrivit… :/
Han har ingen feber och beter sig normalt och tillåter att man får lyfta upp benet.

Eve
0

Det är säkert ingen fara. Det kan se så himla allvarligt ut, men hästar är stora och tåliga djur. Ge det några dagar så ska du se att det börjar läka snart (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

sthlmsjenna
0

skåärsår som är djupa brukar vet. vilja sy.  fast det verkar vara lugnt eftersom han inte markerad tydligt i skritten.

Det är bara att låta honom vila tills såret läkt. skulle jag gjort iallafall eftersom det sitter på benet. :)

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

tindra21
0

mmm låt honom vila så ska du se att det läker:)Läkköttet är bra på hästar

helisa
0

Håller med, låt honom vila och du kan göra som vet nr1 sa, du kan prova att klippa bort lite hår runt såret så är det lite lättare att hålla rent

[Zkold]
0

Såret hade redan börjat att vara så det var för sent för att sys enligt vet. Men i alla fall så var det mer illa än vad jag hade hoppats på för det hade tagit lite i senan. 
Nu ska han få 5 dagars pencellin och gå i sjukhage sen får han finadyne för den hemska svullnaden. 
Sen när såret har läkt så ska vi åka in till ATG i kalmar och rönka senan. Jag har ingen erfarenhet av hur lång tid det kan ta för senan att läka men den var ju inte helt av… Men det kommer ju ta några månader innan jag kan sitta upp och skritta på honom.
Jag kunde inte vara där medan vet. var där för jag jobbade. Men mamma och min kompis Michelle var där med Viking. Jag satt som pralyserad i kassan idag mina kunder trodde nog att jag var psykiskt störd eller något. Sen på lunchen så satt jag bara och grät när jag väntade på att Michelle skulle ringa. Usch detta är verkligen inte roligt… precis när Viking börjat sätta muskler och komma igång ordentligt med träningarna så händer detta :'( jag vet inte vad jag ska ta mig till men jag kommer ha tålamod i alla fall för allt jag vill just nu är att Viking ska bli frisk!!

sthlmsjenna
0

#5 fy va tråkigt :(

Jo, förstod att det skulle va försent att sy. Det ska man göra samma dag och så fort som möjligt när man ser såret.   Men tyckte det var konstigt att vet. nummr 1 inte tänkte på det. Det är alltid det första min veterinär tänker på (jag med dessutom, vill inte veta hur det skulle gått med mitt sår när min hund bet mig och jag var tvungen att sy. men själv sa jag emot och tyckte det var nonsens att de skulle behöva sy ihop det lilla såret).

Men hoppas han blir bättre så snart som möjligt!

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se