Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 4234 ggr
Tin-Tin74
0

Dressyr program

Är det någon som vet var man hittar dressyr program för ridtravare? (tänkte då till dressyr enligt Ridtravar-förbundet)

sthlmsjenna
0

på deras hemsida.

satt faktiskt och funderade för någon dag sen ang. sånna där dressyrprogram för ridtravare och ridtravarförbundet och jag tycker det är rent utav dåligt att det ska vara som ett handikapp för ridtravare och ha "egna" program.

Jag skulle personligen inte ta det som en vinst om man red ett sådant program och vann. Utan något jag skulle se som en vinst och framgång är de riktiga dressyrprogrammen från Svenska Ridsportsförbundet. Känner att inom ridning ska det vara samma regler, samma program och inte som ett "handikapp" pga. ras.

Nej, jag ogillar ridtravarförbundet.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Scandi
0

jag tycker det är bra för då kan man tävla även om man kanske inte kommit så långt med sin travare och kanske fått till galoppen ordentligt så jag försåtr faktiskt inte varför det skulle vara dåligt. Jag tror det är många som inte vågar starta på andra tävliggar och då är det bra att dessa finns. Jag gillar ridtravarförbundet och jag hade en toppen helg när det var ridtravarensdagar i plönnige. Jag tycker dem gör mkt för våra älskade travare.

Tin-Tin74
0

#1 Jag har letat på deras sida men inte hittat några. Kanske inte tittat så noga…Oskyldig

Givetvis slår ju en placering från Sv.Ridsports Förundet lite högre. Men Sv.Ridtravar Förbundets tävlingar är ju ett väldigt bra komplement till "vanliga" tävlingar. Det kan ju vara ett steg in tävlingsvärlden. För tyvärr är det ju många som faktiskt inte vågar tävla för att de har ju "bara en travare".

sthlmsjenna
0

Fsást då tycker jag heldre att deras dressyrprogram kan bytas ut till de riktiga bara att man tävlar mot bara ridtravare, inte att de ska ha ett handikapp.

Scandi
0

Ja men för oss som kankse inte fått fram galoppen riktigt, får inte vi vara med och tävla då?

sthlmsjenna
0

Jo, fast det finns ju riktiga program utan galopp också på andra tävlingar då det inte är ridtravarprogram och då man tävlar mot andra än bara ridtravare.

Jag förstår dock om det är ett mästerskap DM, Riksmästerskapet, SM osv att det bara är ridtravare. Fast förstår dock inte det andra reglerna jämfört med riktiga TR och sånt. Då borde man ju behöva ta ett "grönt kort" för att tävla på dem tävlingarna

Smulan85
0

Jag kan väl förstå båda sidor så att säga MEN jag tycker också ridtravarförbundets programm är ett bra steg på vägen. Dessutom används de väl generellt bara när det är ridtravartävlingar/träningar och då är det väl strunt samma (utifrån sett eller hur man nu ska förklara det) om man rider ridtravarprogramm eller "vanliga" programm?

sthlmsjenna
0

#7 jojo, jag har gått lite med på djupet om vad jag menade på min blogg, det skulle bli världens längsta inlägg om jag skrev det här.

Så nu lämnar jag den diskussionen Glad

Mangis
0

Jenna - vad definierar du som "riktiga program"? De program som inte längre används av SvRF - är det riktiga eller fejkade program? Program som används vid andra tillfällen?

Som det ser ut just nu så äger SvRF rättigheterna till sina program, vilket gör att de inte lagligt kan användas av en förening som inte är ansluten till dem. Och så länge vi stänger våra tävlingar för andra raser så är vi inte välkomna att ansluta oss till dem. (Det är givetvis en förenklad version av sanningen.)

Som Scandi säger så har vi medlemmar som inte får fram galoppen riktigt eller som faktiskt väljer att inte galoppera. För dem har vi tagit fram program utan galopp. Annars är våra program med galopp ganska lika SvRFs i svårighetsgrad. De lättare programmen är till för de som inte har högre ambitioner, eller som vill komma ut och tävla under hästens omskolning (något som kan ta väldigt lång tid beroende på individ - både ryttare och häst).

Vi äger också våra program, de får bara användas av våra medlemmar på medlemsföreningarnas tävlingar/programridningar och ingen annan stans (utom såklart när man som medlem tränar på dem). Därför kommer man inte åt programmen om man inte är medlem. För den som är medlem så ligger de på högra sidan efter att man har loggat in, under fliken "föreningsdokument".

Tin-Tin74
0

#9 Du tog orden ur min mun där!

Är en förening inte ansluten till SV.Ridsports Förbundet så får man inte använda sig av dem. Precis som att vi inte får lägga upp andras foton i våra inlägg här utan bara våra egna bilder! Allt har med copyright att göra.

Synd att det ska vara ett "krig" mellan de olika förbunden hos vissa och att man inte kan se att man kompletterar varandra istället.

sthlmsjenna
0

#9 varför inte göra som t-ex fjordhäst föreningen och andra föreningar att man samarbetar med lokala rid-körskolor så får ni tillgång till de riktiga programen som ni annars inte får använda.

jag förklarade rätt klart på min blogg varför jag tycker att man likabra kan träna upp sin travare innan man går ut och tävlar. och många kommentarer jag fick sa detsamma.

Tin-Tin74
0

#11 Jo jag läste din blogg och jag kan hålla med dig att man inte ska ge ridtravarna något handikapp utan de ska tävlas och tränas på samma sätt som "vanliga" hästar.

Att Ridtravar förbundet inte använder samma program som ridsport förbundet har helt enkelt med regler och paragrafer att göra. Ridtravar förbundet är ju ett förbund för enbart ridtravarna och stängt för andra raser och då är man "inte välkommen" till Sv.Ridsport förbundet. Tyvärr!

Själv tycker jag att man gott och väl även ska träna och tävla även på Sv.Ridsport.Förb. Och att man inte ska ställa sig på antingen den ena eller den andra sidan utan se hur de olika förbunden kan komplettera varandra.

Jag är medlem BÅDE hos Ridsport och Ridtravare och det funkar aldeles utmärkt!!! (förutom att vi får betydligt fler sneda blickar från "ridsport")

Varför måste man se nackdelar när man kan hitta fördelar???

L00ttz
0

Jag håller faktiskt med jenny. jag va med på en LC dressyr med min häst när inte galoppen satt och det funkade utmärkt slog fyra hästar som galopperade i programmet så vad spelar det för roll då? ochvill man inte tävla lokalt så finns det ju blåbärsdressyr. och som jenny sa vi kan ju sammarbeta med Lokala rid och körskolor så kan vi ha exakt sammaprogramm även fast vi bara har ridtravare.

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

sthlmsjenna
0

diskussionen fortsätter på min blogg. Skrev ett nytt inlägg och svarade på kommentarer som jag fick utav dem från ridtravarförbundet för er som fortfarande inte förstår.

http://stockholmsjenna.blogg.se/category/ridtravare.html

Mayniack
0

Oj… Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag skulle ta ut min häst i ett dressyrprogram som den inte var tränad för att klara. Kan den inte galoppen håller man sig hemma tills den kan det… Men det är jag det…

Jag tävlar bara för skojs skull, och jag ser inga problem i att ridtravarförbundet har sina egna program. Det finns det andra rasföreningar som har också, både egna tävlingsgrenar och olika program… Jag tycker inte det är så konstigt och skulle definitivt inte benämna det som handicap. Varför är det det? Det är ju bara ridtravare på dessa tävlingar, så hur kan det då vara handikapp???? Att ge travarna handikapp gör man om travarna skulle möta halvblod (t.ex) och halvbloden får göra ett svårare program… Så länge det handlar om ridtravarföreningen så är det ju bara ridtravare, då är det ju inget handikapp, för då tävlar ju alla på lika villkor, och vad är det då som är handikappande?? så jag fattar inte hur du tänker?????

Du kanske tycker att en varmblodig travhäst även i exteriörbedömningen ska bedömas som ett halvblod? Eller alla hästar kanske ska bedömmas utifrån arabens exteriör? För varför ska alla hästar bedömmas utifrån sina egna förutsättningar? Det är ju bara handikapp… Nä, gör en rastypisk skrift hur en häst ska se ut så kan vi bedömma alla hästar utifrån den!

Mycket av ridtravarförbundets grundprincip ligger i att man ska ha roligt med sin häst. På tävlingar och andra sammankomster har vi just det… ROLIGT! Och alla kan vara med, bra va??? Det handlar inte om att kunna hoppa högst, snabbast, ha bäst gångarter o.s.v… Det handlar om att vi har jäkligt roligt ihop med våra hästar på våran egen nivå… Hade vi velat haft ambtionen att rida medelsvår hade vi troligen inte valt att ha en gammal travare som ridhäst…

Du är välkommen du också på våra aktiviteter… Du behöver inte rida dressyren, allt kan inte passa alla i ett förbund eller en förening… Men man kan vara medlem i en klubb ansluten till ridsportförbundet också. Det är jag och det går alldeles utmärkt. Tro mig….

Dock, släng inte in skrift om lagar och paragrafer du inte vet något om. Diskussionen blir lätt löjlig då.

starcatcher
0

Vet inte riktigt hur ni resonerar när ni vill ha program för sånna som inte fått till galoppen än. Först träna, sen tävla, inte tvärt om. Om ridtravare får specialprogram kommer andra också vilja ha det.

Min häst är inte heller färdig i galoppen, och han är ingen ridtravare, men det finns bara en enkel lösning, först tränar man tills det sitter, sen tävlar man. :)

Mayniack
0

Fast andra rasföreningar har ju också egna program och tävlingar för sina hästraser??? Så vad är skillnaden liksom? Varför ska man göra allt enligt svenska ridsportförbundet? Är det ett förbund som alla ska följa? Kanske ska även travsporten och galoppsporten ha alla reger som de kan enligt ridsportförbundet? (Tack och lov att det inte är så för ridsportförbundet är långt ifrån något föredöme i många frågor…)…

Varför inte tävla de program som ridtravarförbundet har i dessa tävlingar (där alla rider samma, så något handikapp kan man knappast säga att det är eftersom alla rider på lika villkor, patetiskt ordval), och tävla ridsportsförbundets program i deras? Varför ska det behöva ta ut varandra? Svara på den du… Om du har nåt bra svar….

L00ttz
0

vad jenny har snackat om mest eller det som fick henne att börja fundera på det här e för att det e många här inne som säger att du vann en dressyrtävlig och att du e grundutbildade för att dom tävlat dressyr i ett program som inte innehåller galopp och i hakar upp er. e häst oavsett ras e ite grundutbildad utan GALOPPEN !! så enkelt e det.men ni verkar inte fatta det. jag e ute och tävlar med min häst kanske inte för att han kan allt utan för att han ska lära sig och det hjälper kan jag säga att träna hela tiden på det som e svårt.

Min Blogg:

sthlmsjenna
0

#16 och #18  WORD!

Tin-Tin74
0

Intressant debatt blev det…. Även att tråden startade med en helt annan fråga.

Mayniack
0

Tin-Tin - Sorry för trådkapen…

L00ttz: VAR har du sett i en annons att det står att en ridtravare är utbildad enligt dessa program??? Jag lusläser annonser dagligen då jag jobbat länge inom travet och tycker det är kul att se om någon gammal passhäst är till salu, och jag har ALDRIG sett eller hört någon överhuvudtaget benämna att de har varit ute på dessa tävlingar och skrutit om det… Så var har du sett det???

I övrigt verkar ni ju inte kunna argumentera mot argumenten. Men det förstår jag, för det finns inga argument mot det som är bra… Att rasföreningar har sina egna tävlingar och program och bedömningar är inget konstigt… Islandshästarna har det, quatern har det, ridtravarna har det… Vill man inte tävla dessa tävlingar är det helt okej, men gnälla, det behöver man inte göra för det är bara att skita i att starta och starta på enligt ridsportförbundet (om man nu tycker att det är ett föredömme, jag som är insatt inom travsportens betydligt hårdare regler skrattar mest åt ridsportens många gånger idiotiska utspel).

Tog argumenten slut för dig sthlmjenna? Var någonstans hittar du ett handikapp undrar jag också? Om alla ridtravare tävlar i tävlingar enbart öppna för ridtravare? Hur kan det bedömmas som handikapp? Ska islandshästar som tävlar i pass också bedömas enligt handikapp? Eller? Jag menar, det finns ju inte inom ridsportförbundets tävlingar? Och ridsportsförbundets tävlingar och program är väl de enda rätta, eller????

sthlmsjenna
0

Jag orkar inte läsa igenom allt det som skrivs här. Men eftersom folk kontaktar mig överallt: msn, mail, olika forum, bilddagboken, facebook osv. så säger jag likadant till alla. Diskussionen tas på min blogg eftersom där står fortsättningen och alla olika kan diskutera där.

Varför jag valt bloggen är för det är mitt jobb, jag prioterar det nummer ett, och där kan alla diskutera ämnet både ridtravarfolket, annat hästfolk, domare, tränare osv. plus att detta är aktuellt på en sida för hästdebatt där då dem har länkat till bloggen.

Ses där för vidare diskussion ifall ni vill ta det med mig och de andra.

(jag har skrivit det här på alla de andra sidorna som bdb, facebook, forum, skickat tillbaka mail osv också.)

Scandi
0

jag lämna här med denna diskussionen då den inte leder ngn vart.. jag tycker att det är upp till var och en om man väljer att tävla eller inte. Personligen hade jag aldrig startat i ridsportförbundets program med galopp när den inte sitter men nu när ridtravarförbundet har program utan är det klart man startar! Vi har inte startat i ngn klass än men framåt hösten/våren kanske men då har vi kankse fått till galoppen också vem vet? :)

Mayniack
0

Jenna - Varför överhuvudtaget då börja diskutera på ett diskussionsforum när du inte är det minsta beredd att våga fortsätta här? Det var ju du som drog upp diskussionen, eller hur???

Scandi - Jag tycker också att du resonerar helt rätt… Jag har ännu inte heller sett någon form av annons där hästens utbildningsståndpunkt står enligt ridtravarförbundets program… Och faktum är att vill man tävla enligt ridsportförbundet så är man ju fri att göra det…

Én stor del av ridtravarförbundet går ut på att samla upp dessa ryttare som vanligtvis är skogsmullar, att få alla att umgås med andra som rider samma ras, kanske känna stöttning, och framförallt kunna hitta på roliga grejer oavsett vilken nivå man befinner sig på… De flesta som jag känner är kloka nog att inte ta ut sina hästar i program om galoppen inte sitter, så med andra ord så skulle förbundet missa ganska många som inte tycker att det här med tävling är något för dem…

Verkar som att många här har missat att det är en av anledningarna till att föreningen från början startade (och nej jenna, det är inte ett så kallat förbund som du någonstans skrev i din blogg, det är ett förbund, från början startat på Svenska travsportförbundets direktiv, men det är väl kanske inte bra nog för dig?)… 

Ridtravarförbundet handlar inte om att vara en ren tävlingsklubb - de som vill tävla med sina hästar i högre klasser borde självklart vara med som medlemmar i förbundet eftersom man väl förhoppningsvis stöttar travhästen som ridhäst och vill att hästarna ska gå ett annat möte än t.ex slakt eller hamna hos okunniga människor efter karriären - men vill man satsa på tävlingar ska man givetvis även vara medlem i en klubb ansluten till ridsportförbundet också…

Konstigt att det fungerar för ganska många andra medlemmar….Cool

L00ttz
0

Mayniack- jag sa inte att jag sett anonns utan hört och läst om folk som sagt att deras travare e grundutbildade men visst om du hittar ordet anonns i min text så visst.

Min Blogg:

L00ttz
0

Och sen en annan sak alla säger ju att vi ska ut och visa upp våra travare så att alla "Vanliga" ridfolk ska se att det blir hästar av dom också men det går ju inte om vi fortsätter tävla mot bara ridtravare eller hur? och jag säger inte heller att det e fel att vi har egna program men tycker dock att det finns för mkt utan galopp ett räcker väl?

Min Blogg:

Mayniack
0

Jag har faktiskt aldrig någonsin hört någon som jämställer utbildningsnivån med ridtravarprogrammen… Tror inte heller att du egentligen har gjort det. Och säga att man till exempel vunnit en tävling… Tja, vad är felet med att vara glad om att man vunnit en tävling oavsett om det handlar om en tävling i ridtravarförbundet, en tölttävling för islandshästarna, en klubbtävling på ridskolan eller OS??? Ser inget fel i att vara stolt och berätta det för andra.. Oavsett vilken tävling man har vunnit så har man väl vunnit? Eller?

Tycker du verkligen att ridtravarförbundets egna aktiviteter är ett så stort problem? Ska de tvinga folk att tävla på tävlingar menar du? Är det därför man skaffar en travare från början? Jag tror tyvärr fortfarande att många skaffar en ridtravare till sina ungar för att det är en billig häst. Det är väl jättebra om dessa kan fångas upp och få rida på sin egen nivå i början, oavsett om den ligger långt under en LB enligt svenska ridsportförbundet eller 0.90 hoppning?

Sedan kan man ju fundera… Det finns gott om andra rasförbund som har egna tävlingar och riks… Är det fel då menar du att dessa har sina aktiviteter också eller är det helt okej för enbart fjordingar att tävla mot varandra men inte okej för ridtravare att tävla mot varandra eller hur menar du? 

Jag är skitskraj för att hoppa, har dock en häst som gått 1.10 (jo, ridtravare) och älskar att hoppa men i första hand håller till på travbanan. Ska jag då tvingas ut och tävla bara för att visa upp honom då? Tror faktiskt inte att tränaren skulle bli så jätteglad om jag tog ut honom på hoppträning en gång i veckan bara för att visa upp honom på vanliga tävlingar vilket skulle krävas för både mig och hästen. Däremot kan jag utan problem vara med och hoppa 30-50 cm, det tycker jag är skoj och då är jag inte heller rädd…

Du har missat en grej ganska tydligt… Det handlar inte om att "vanliga" ridfolk ska se att våra hävdar sig lika bra som halvbloden i t.ex dressyr eller hoppning, vill man tävla och siktar på att komma högt upp i klasserna, ska man inte köpa en travare som ridhäst och det finns det ingen från varken STC eller ridtravarförbundet som hävdar heller. Det handlar om att en f.d travare kan bli en jättetrevlig kompis i alla lägen och att den ska accepteras för vad den är, det vill säga en häst, precis som halvblodet, araben och fjordingen…

ALLT går inte ut på att tävla inom hästsporten. Man KAN ha en häst för skojs skull också. För mig som är hopprädd, tycker om att träna dressyr, gillar att rida ut i skogen och gärna kör ibland duger ridtravaren utmärkt. Jag behöver inte träna för att åka ut och visa upp mig på en massa tävlingar, däremot är jag gärna med på förbundets aktiviteter…

Tin-Tin74
0

#21 Ingen fara över "tråd kapet" Flört Jag har fått mitt svar på frågan och följer nu debatten med stort intresse.

Jag och Zkold är just nu i full gång med att få igång Smålands distriktet till Ridtravar förbundet, så det här var verkligen intressant.

Något som jag reagerar på är Varför kan man inte se hur de olika förbunden kan komplettera varandra??? Ridtravar förbundets tävlingar tycker jag är utmärkta i utbildningssyfte. Men även som en aktivitet för den som inte tävlar i vanliga fall utan mest vill komma ut och ha trevligt tillsammans med lika sinnande. Den som vill tävla på tävlingar öppna för alla raser kan enkelt vara med på båda ställen. Det är inget som hindrar.

Att samarbeta med en lokal ridklubb är väll inte helt fel att göra när olika aktiviteter ska ordnas i och för sig….

MEN: Kommer våra "egna" ryttare då att medverka? Det är ju faktiskt så att vi som har Ridtravare ofta får "glåpord" och nedlåtnde blickar och kommentarer om att det är ju "gamla travare" vi har. Många blir ledsna när de får höra sånt och drar sig undan från andra ryttare. De vågar helt enkelt inte åka på aktiviteter utan väljer hellre att stanna hemma. Är det då inte bättre att ge dem bättre självförtroende, och erfarenhet, så de tillslut vågar åka på Ridsport förbundets tävlingar OM de vill ut och tävla? Och då verkligen visa vad ridtravarna faktiskt kan.

VILL RIDKLUBBARNA SAMARBETA? Min erfarenhet är att många i Ridsportförbundets klubbar ser ner på oss med ridtravare. Vi har ju tydligen inte några riktiga hästar enligt många. Jag har själv suttit med i vår lokala Ridklubbs styrelse, som jag avgick ur just pga att jag blev mer eller mindre utfryst när jag skaffade min första travare. De kunde inte förstå varför jag inte köpte mig en "riktig häst", när jag ändå var ute och tävlade. Jag stannade i klubben något år till men gick ur helt eftersom det var en allmän attityd att travare är inga riktiga hästar. De hör hemma på travet och ingen annanstans. Jag har ännu inte hittat någon Ridklubb som allmänt jämnställer* Ridtravarna med andra ridhästar. Tyvärr. (däremot en som iaf offentligt jämnställer alla hästar)

För att ett ev samarbete skulle fungera så måste ju Ridsporten acceptera Ridtravarna som ridhästar och det görs tyvärr inte.

* jämnställer -> då menar jag inte marknadsvärde utan värdet som individ

Tin-Tin74
0

När det gäller dressyr program med enbart skritt och trav (LD-dressyr) hos Ridsport förbundet så togs det bort för många år sedan. Så de som har en travare som av en eller annan anledning inte galopperar med sin häst kan inte tävla på Ridsport förbundets tävlingar.Förvånad

Nu kommer garanterat en del att kommentera att man inte ska ut och tävla om hästen inte är utbildad i galoppen. Innan någon gör det så snälla tänk först på att en del travare (som är i travträning) även rids för variation i träningen. Det vore nog inte så lyckat om dessa tränades i galopp…

Det finns faktiskt även vissa ridtravare som inte har den fysiska förutsättningen för att galoppera, men som rör sig väldigt fint och väl balanserat i traven.

En fundering bara: Vart skulle dessa vända sig om inte Ridtravar förbundet hade egna program???

L00ttz
0

#28 - jag tror att ekeby där jag och Jenny står lätt skulle gå med på sammarbete för dom tycker om våra travare och att dom ejättefina och det finns fler ridtravare där också så där e det inga problem med sammarbete.

#29 - ne det kan du ju ha rätt i då e dom programmen bra men om hästen kan galoppera och man ändå e med i program utan galopp så fattar jag liksom inte varför.

Min Blogg:

Tin-Tin74
0

#30 Kanske är fördommarna har minskat i storstads regionerna, Jag vet inte. Vad jag däremot vet är att på "landsbyggden" är det segt att ändra på attityder. Skrikandes Att "Excellent Charm" och Hero får beröm kan jag verkligen förstå. Både du och Jenny har verkligen jobbat bra med era hästar. Ni är verkligen perfekta ambassadörer för vilka fina hästar Ridtravarna är! Flört Tråkigt att ni verkar vara motståndare till Ridtravar förbundet som faktiskt jobbar i första hand för att höjja Travarens anseende som ridhäst (vilket verkligen behövs just här iaf) och inte som tävlings häst. Gråter

När det gäller svaret på #29 så håller jag med dig. Kan ekipaget rida galopp så ska man ju inte rida enbart trav program utan jobba på att förbättra sig i galopp klassen. Precis som att man rider inte en hoppbana på 50 cm om både ryttare och häst klarar 90 cm bana. Nu gäller det ju att skilja på frågan om det är ryttaren eller förbundet det rör. Förbundet erbjuder en klass där de som inte kommit så långt (oavsett anledning) kan ställa upp i. Ryttaren väljer klass, det är alltså INTE förbundet som bestämmer vilken klass ekipaget ska starta i. "Rosettjägare" finns hos oss alla det måste vi tänka på och inte låta dessa smutsa ner förbunden och de som faktiskt tävlar på sin nivå. (Hoppas du förstår hur jag menar Oskyldig)

Mangis
0

Följer med intresse debatten men har inte så mycket att tillägga till det som Manyiack och TinTin skriver, annat än att vi faktiskt har ett uppklassningssystem som ska motverka prisjakt på våra tävlingar. Det tar lite tid, men har du t.ex. presterat tillräckligt bra på LB så får du inte starta LD. (Däremot får du ju starta galoppfritt LC, om de vill.)

L00ttz
0

#31 ja visst vi har jobbat och vad jag vet om mig själv så har inte jag heller vågat åka ut på vanliga tävlingar men min häst lärde sig inte om jag inte gjorde det så det va det enda som hjälpte. och vad gäller allt skitsnack så bryr jag mig inte längre har hört det mesta redan jag vet vad min häst kan och vad många andra tycker vad dom negativa personerna tycker e deras problem dom missar en fin häst. och tro mig det finns en mamma och hennes dotter på ekeby som varken gillar mig eller jenny för att jennys travare slog deras häst i dressyr så det e sneda blickar dagligen från dom men vadå dom e bara avis brukar vi säga =)

och vad gäller det andra jag snacka om så va det bara nått jag om på som ändå handlade lite om detta. och nej jag och jenny tycker inte att förbundet e dåligt så det e jättebra att det finns men det e lite överdrivet mkt olika travprogram och sånt. det räcer väl med 3-4 st

Min Blogg:

Mangis
0

L00ttz - Vi har fem travprogram. Jag har inte fört någon statistik på det, men de som används på föreningens tävlingar har främst varit LE och LD, alltså lägre nivå än de Svenska Ridsportförbundet kan erbjuda. Något distrikt har nog erbjudit ryttare att rida LC - LA i trav också, men främst på programridningar tror jag. Men du kanske har blivit felinformerad av någon till att tro att vi har en enorm mängd travprogram som alltid genomförs på alla våra tävlingar?