Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett15-ville-bara-skriva-av-mig
Läst 2062 ggr
jupiter00
0

matstrupsförstoppning

då åkte jupiter på en kraftig matstrupsförstoppning idag :( det var´verkligen läskigt. gjorde allt för att han skúlle få bort allt slem. gick med han, travade med han och longerade han . men han fortsatte att vara pipig i halsen . till slut fick jag ringa vet. då hade de bara telefontid mellan 8-9 yippie. men som tur var det många som hade jouren så ringde dit. på 20 min kom det en vet. vi fick slanga han 5-7 gånger. han fick smärtstillande och sen en vätska som gjorde så att han ´skulle svälja men jupiter forsatte hosta .. men sen fick han näsblod. det bara rann ut. fick bremsa han med. sen när han frustade så fick man blodstänk över  hela mig., men till slut fick vet. ut allt som hade fastat. men from nu så lägger jag stenar i krubban och blöter fodret till han

Linnea
0

ja det bästa är väl egentligen att dom äter kraftfoder på golvet men stenar i krubban är väl det näst bästa alternativet. har själv krubbor men ger ju inte så mycket kraft.

Skynda långsamt så går det fortare.

jupiter00
0

#1 jo precis. men nu blir det att man blötlägger kraften o sen lägger stenar i krubban

Sandraback
0

Min häst har också fått foderstrupsförstoppning men inte lika kraftigt som din. Nu fodrar jag alltid med 2 dl betfor och 5 dl vatten till kraftfodret och det funkar superbra på honnom.  Glad

jupiter00
0

#3 inte bra :( va bra att det funkar nu . men  ringde du vet. ?

men nu e han helt återställd fast han ska vila till efter midsommar. så längtar ihjäl mig

Sandraback
0

Jo jag ringde vet och han tyckte att jag skulle försöka ge han vatten…. men de är ju inte det enklaste att få en häst å dricka på begäran. Så jag maserade lite lätt efter halsen och gick runt med han och som tur va så släppte det efter en liten stund av sig själv.

Va skönt att det gick bra med din häst också!

jupiter00
0

#5 ok .. jag började  massera och röra på han så han höll igång. som du säger det e inte det lättaste och begära att de ska dricka min gjorde inte det heller. sen ringde jag vet.

glad att det gick vägen sen :)  så nu när jag kollade till han igår verkade piggare. så han återhämta sig varje dag så det e skönt. :)

ElinLiitah
0

Varför lägger man stenar i krubban? Min Grabben fick något liknande , en anställd i stallet gav honom en morot åå tydligen så fastnade den i halsen men hon masserade åå promenerade åå då försvann det som tur va!! Är detta ovanligt??

Linnea
0

man lägger stenar i krubban för att det ska ta längre tid för hästarna att äta. visas hästar kastar i sig maten och hinner inte tugga ordentligt och då är risken för foderstrupsförstoppning stor. jo man kan få bort foderstrupsförstoppning genom att massera där stoppet sitter.

ElinLiitah
0

Okeej, det konstiga är att han har aldrig fått sådär förut under de 7 månader som jag har haft honom, och han brukar aldrig kasta i sig maten heller :S

Linnea
0

#9 kan vara lite otur också men det händer sällan om de tuggar ordentligt.

ElinLiitah
0

Okeej, jag ska lägga stenar i krubban för säkerhets skull, har redan informerat de som fodrar att han ska ha mycket vatten i sitt foder :)

sus-sharon
0

#9 ger man frukt bör man också se upp med att ge för små bitar. skär man små, puttinuttiga bitar åt hästarna så riskerar man att de sätter dem i halsen.

medarbetare på djurskydd.ifokus

ElinLiitah
0

#12 Okeej,men jag tror att han fick en hel morot som han fick bita av själv liksom,men jag ska dubbelkolla det :)