överlycklig :)
red ett dressyropass med min älskade Jupiter för en stund sen det gick hur bra som helst :) vänster varv gick mkt bättre . höger var han hur stel som helst, men tror inte att han kan bära sig i höger så bra eftersom det e hans svaga sida . men det e bara att träna. lösgjorde han med mkt volter stora som små. men om man ska göra så han orka bära sig i höger, då ska man vella lösgöra han en del där .. men nu vill jag har tips vad man kan göra för att lösgöra han mer i höger .. .jag vet att man kan göra mkt volter o sen skänkelvikning. men skänkelvikning fattar inte vad kan man göra i ställer för skänkelvikning ?
det är bra att tömköra när man börjar med skänkelvikning. Sen är ju frågan hur du gör skänkelvikningen, diagonalt? Ett tips är att göra det på spåret, på en raksträcka. det räcker med endast några steg i taget, sen öka på med fler när det känns rätt. Nästan så det blir en öppna eller sluta.
Hero's svaga sida är också höger. Jag jobbar MYCKET med serpentiner (min favorit väg). Jag brukar variera med att göra fyrkantiga serpentiner, avsaktningar under serpentinerna, päronformade, ökningar, minska/öka serpentinerna, osv. Sen att minska/öka volter, rida mycket och fina hörnpasseringar så hästen verkligen behöver gå nästan förböjd, som en banan. Sen kan man räta ut hästen efteråt. Använd koner och rid slalom, det är också super bra! :) Ja, de flesta övningar där hästen måste svänga mycker och gå rätt ställd. Tänk på att ta förhållningar på ytter så att hästen inte går hela tiden som en banan, tryck ut med innerskänkel och hjälp hästen med att ta ledande tygeltag. Det kan funka att luta lite grann åt de håll hästen ska gå ställd åt. Men man ska självklart inte luta hela tiden, utan endast som hjälp.
Oj, nu vart det mycket :P
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Sthilmsjenna har gett en mycket bra beskrivning på hur du lösgör din häst.
Jag skrev i din tråd på hästhoppning.ifokus att du kan klättra och rida cavalettiövningar (finns en kanonövning i artikelarkivet där).
glöm inte att fråga de duktiga ryttarna inne på dressyr.ifokus. De har säker många goda råd att ge.

#1 det var jättebra tips försökte lite med skänkelvikning men när jag gör det på rakt spår så springer han mer.. men det kanske e för att inte har gjort det så mkt inte med mig iaf.men det e en som hjälper mig med han. men på tal om volter så det jag nästan bara gör. men det går frammåt :)
#2 visst har hon den var jättebra tips som hon ha gett :)
nu ska jag verkligen gå in o kolla där :)

Vad roligt :D