Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett15-ville-bara-skriva-av-mig
Läst 1291 ggr
LinneaJohaanson
0

Beautiful Vision

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte ja skulle berätta lite om beautys liv.
Beauty är då en travare på 12 år som har sprungit in en halv miljon. När min kompis började rida henne hade ägaren (som vi kan kalla för olle) en häst till som hette wonderful remark även kallad wr, wr och beauty var halv systrar.Den ända skillnaden var då är wr hon var helt knäpp något hade gåttt väldigt fel i hennes liv (även om hon bara var 4 år.)

Då när min kompis började hjälpa till med beauty att rida och ta hand om var hon i hemskt skick. Hon var riktigt sur, smal som bara den (dock inte helt undernärd som tur var) gick absolut inte att fånga i hagen.
Men vi började med henne att bara borsta och rida lite smått och hon tyckte de var helt ok. Hon fick upp lite muskler och lärde sig galoppera. Och vi trodde att olle hade tagit av henne från travet då han aldrig tränade henne längre han kom bara till stallet varje dag coh gjorde nästan ingenting eller jo han flyttade runt hästen i massa olika hagar kommer jag ihåg.
Men en dag så sa han att hon skulle kommande dag starta ett lopp och min kompis blev lite nervös, det var ett lopp som skulle gå i teve och ingen av oss hade minsta möjlighet att följa med så vi satt klistrade framför teven. Loppet gick väll helt okej hon låg i mitten hela tiden inte för långt fram eller bak.
När hon kom hem vi nästa dag skulle skritta ut och vi hade lånat en annan häst såå vi kunde rida tillsammans hade hon bandage i hagen när vi kom och vi undrade naturligtvis vad som hade hänt.. Då hade hon blivit rejält halt efter loppet.

Någon vecka senare var det bra igen vi fortsatte träna och rida ut, och en dag när vi skulle släppa ut henne i hagen var olle med och när vi släppte henne börjae han jaga henne med en pinne och slog henne om hon inte sprang. Vi började förstå varför hon inte kom till en i hagen och bad honom sluta. Då sa han att det var för att hon skulle få ordentlig motion.

Före varje lopp dag på morgonen åt hon ingenting eller drack inget. Hon stod där med tom blick och hoppades att hon skulle dö såg det ut så. Jag har aldrig sett ett djur eller människa sett så tom ut och ledsen ut.
Den dagen gick hon knappt in i transporten men tillslut.
När hon sen hskulle springa loppet var hon så halt att hon ramlade ihop på banan. Hon fick kylgel på benet och åka hem. En vecka efter de kördes hon i lopp med senskada hon sprang för att hon inte vågade annat. Hon vilade flera månader efter det med lite skritt annars stod hon bara och när hon väl var frisk var det dags för lopp igen. Det gick bra och hon kom trea. Men hon var inte mycket gladare för det. Det gick inte bra i några lopp och efter det var henne trav tidöver.
Hon blev betäckt med Victory party. Och Min kompis och olle började bråka den sommaren hon hade blivit betäckt. Då min kompis inte tollererade hur han höll på med hästen. Och till på de hade han berättat att travträningen han hade skcikat wr på för ett år sen då var inte någon travträning var slakt. Det fick min kompis att lämna han poch hästarna.

Jag tjatade och tjatade på henne att gå tillbaka till hästen hon behövdde min kompis om hon skulle klara fölet. Efter två månader ringde hon och saatt hon kommer tillbaka. Det året blev e´tt mys år för beauty och hon började äta hö som hon inte hade gjort på ja sen föltider.

Våren där på fick hon sitt föl. Helt friskt och fint. Det var hennes liv och den ända hon släppte fram till fölet var min kompis och jag. Det var ett hingst föl hätte söt. Van morrison fick han heta då olles favorit artist.. :P
Hösten därpå köpte min kompis låss beauty till hennes egen och jag började rida henne som medryttare då jag blivit av med min ridtravare. Tyvär äger hon bara 40 % av morris men de är tillräckligt för att hon ska kunna bestämma om honom. Beauty har vi nu tränat och tagit ut en sjukt duktig massör hon är släppt i bogarna och kännms som en helt annan häst. Om vi säger så hjär hon kommer galopperades till en när man ska hämta henne i hagen.

Hon är en helt underbar häst och man älskar henne.
Det var en kortdraget liv om Beauty.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

carrrrrooooo
0

åhh vilken tur att din kompis tog över hästen.. det är nog meningen att det ska vara hon och hästen:) gulligt med en fölis:) Lycka till med allt!!

LinneaJohaanson
0

tack så mkt :)

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se