Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 3889 ggr
Snoozie
0

Rinnande öga

Någon som har något tips på hur man får bukt med ett rinnande och periodvis lite svullet öga?? Baddar nu med någon sorts ögonrent men verkar inte bli bättre… *otålig*

sthlmsjenna
0

Hur ofta händer det att hästen får det så?

Tänkte många hästar får ju det på bete pga. flugorna. Då är flughuva bäst.

Annars brukar jag badda med vanlig koksaltlösning som jag gör själv hemma innan jag åker till stallet.

Brukar även göra min egen koksaltlösning till hunden. Han får ett svullet och rinnande öga med jämna mellanrum. Baddar då ögat regelbundet under dagen, och under kvällen så är ögat bra.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Snoozie
0

Är min kompis häst och hon har bara haft honom i ca 2 månader men har runnit lite smått hela tiden, varierar lite i mängd och svullnar en aning lite då och då. Har flughuva på honom nu, eller hade fram till igår då vi bytte till grimma med fransar på grund av att han fick ett jätte fult sår av huvan =(

Snoozie
0

#1 Hur gör du förresten när du gör din egen koksaltlösning? Hur mycke salt/vatten?

sthlmsjenna
0

jag tar 1 liter vatten, 1 matsked salt.

så typ 1 matsked salt per liter kan man säga.

pinkish
0

ska man inte koka ihop vattnet och saltet oxå?? det gör jag iallfall det heter ju "koksaltlösning" hehe

min har oxå rinnande ögon o svullet. men har heltäckande huva och baddar ögonen ibland det blir mycket bättre av det.

han har haft "frans" men det hjälpte inte alls

sthlmsjenna
0

Jo det är klart. man kokar vattnet och häller i salt. Sedan heller man det i en flaska. Jga brukar låta det stå i kylen lite grann också

Snoozie
0

#5 Har du en sån vanlig huva eller vad har du för sort? Kan ju tyvärr inte ha den vanliga då han får jätte fula sår av dom… Är väldigt känslig för sånt =/

studs
0

min fick stora sår av huvvan, så den åkte av och nu går han utan,har inte haft prolem sen hästanra gick ut på bete faktiskt. Koksaltlösning är bra,men se till att förvara den i kylskåp,1 kryddmått salt per dl vatten.

Linnea
0

kallt te ska vara bra mot rinnande ögon.

Skynda långsamt så går det fortare.

Snoozie
0

#9 Kallt te? Hum, det kanske man skulle prova… blir tidvis väldigt svullen men sen kan det vara borta dagen efter men det rinner dock mer eller mindre hela tiden fortfarande =(

Tusen
0

#5 Ordet "koksaltlösning" kommer INTE av att man kokar vattnet. Det är så att det salt man använder heter koksalt. Att man kokar vattnet är för att saltet ska lösa sig lättare i vattnet och att men kokar bort ev. bakterier i vattnet.

Annars finns det väldigt bra engångsflaskor på Apoteket som inte kostar så mycket. De är också lättare att använda efter som man ska själja själva ögat med koksaltslösningen. Helst ska det rinna över hela hornhinnan.

Fast om ögat rinner ofta/mycket tycker jag att du skall kontakta en veterinär. Hästen kan ha fått en skada på hornhinnan eller ha trånga tårkanaler. Att experimentera själv med olika saker avråder jag dig starkt ifrån.

sthlmsjenna
0

det här står iaf. i min vterinär bok. både i den för häst och för hund. har funkar bra också. vad det nu ehter är skit samma, bara mna gör det rätt

pinkish
0

#11 nä jag vet det var mer som ett skämt (jag skrev ju "hehe" efter som jag trodde skulle vara som ett skämt) men ber om ursäkt om jag skrev "fel"

#7 jag har en huva med öron och ett "hål" som man kan ta ut luggen i, den sitter rätt bra blir inget skav men ett litet "märke" på nosryggen.

tog av den igår o satte på frans för att vila märket, men idag kom jag ut o ena ögat var jättesvullet så huvan åkte på igen.

Tusen
0

#13 Det är väl jag som ska be om ursäkt som missade skämtet. Ibland är det så många olika missuppfattningar som florerar på dessa siter så det var därför jag tog upp det. Har ju egentligen ingen större betydels. (Är kemilärare och därför kliar det i fingrarna när man ser sån´t härSkäms)

Tusen
0

#12 Om det är mitt inlägg du svarat på så menar jag att om hästens öga rinner mycket bör man tillkalla veterinär för att undersöka ögat innan man börjar "behandla" det. Hur du gör hemmagjord koksaltlösning har jag inga synpunkter på.

pinkish
0

#14 oki det är lugnt :) jag är inte svår hehe.

Snoozie
0

har äntligen haft ute en veterinär och fått recept på en salva som jag ska använda när det är som värst men hon hittade inget fel på ögat när hon var där i alla fall, var givetvis inte svullet då heller =/

Linnea
0

#17 kan ju vara överkänslighet mot flugor. då kommer det och går lite.

Skynda långsamt så går det fortare.

Star
0

kammomill-te har funkat för mig :)