Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 09-hantering
Läst 1829 ggr
Rafflan
0

Från tävlings travare till ridhäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en travare på 11 år, min älskade ögonsten som jag sköter om. Jag började sköta honom hösten 2005. Han gick sin sista gång på banan 2007 och sen har jag bara hållit på att ridit honom som monte häst typ. För motionens skull. Har försökt rida till honom lite, han kan gå på tygel och kan skritta och trava på lång tygel (kunde han inte innan :P) och kan även länga och korta stegen i traven :)

Sen blev jag sjuk i November och har inte kunnat rida sen dess. Har nu blivit så pass frisk att jag iaf kan åka till stallet och pyssla om honom och longera honom.

Skulle vilja göra honom till en riktig ridhäst, man har vissa problem:

* var börjar jag?

- när han tvingas jobba (tex gå på tygel) sparkar han back ut ibland så man förlorar balansen och sen sätter han av i snabb-trav
- han är så stark och får han för sig att skena kan inget stopa honom, han känner inte bettet. Kan ju bli farligt om man vill rida ut.
- hur kan man lära honom galoppera?

Kom inte med en massa tips som gummisnodd eller en extra nosrem, eller bytta bett. Han blir typ tokig då, stressar och späner sig till tusen och blir jätte svår att rida.

För övrigt är han värdens snällaste, han vill inte att jag ska ramla av och märken han att jag håller på att glida av så stannar han och står still tills jag kommer till rätta igen :)
Och sen är jag totalt nollad när det gäller att rida till en häst och lära den saker och har typ ingen att be om hjälp heller så det är som det är ^^

sthlmsjenna
0

mitt tips är: arbete från marken om han nu är stark och håller på. Tömkörning och longering.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Rafflan
0

Ja det tänkte jag oxå, börja om från noll liksom, han kan ju töm köras och longeras men hur ska jag göra för att lära honom saker? Sen så kan jag även tillägga att vi har bara en volt eller trav banan att träna på ;)

emeliekarlssoonn
0

Håller med ovanstående att du ska börja med att jobba honom från marken direkt från 0. Känner du dig osäker på någonting så fråga någon kunnig person. Kanske någon som skolat om en travare till ridhäst är ju att föredra.

Att han blir stark och ligger på bettet och du säger att "han inte känner bettet" är(nu är jag inte 100 på det här och svaret kan behöva justeras lite av någon som vet bättre) att travare är skolade till att springa fortare när dom har tryck i munnen. Alltså när du tar i honom och håller bettet blir han "stark" och springer ännu fortare. Prova då att göra förhållningar istället. Att du tar i honom och sen mjuknar i handen och så fort han saktar ner så berömmer du. :)

Rafflan
0

#3 tack för tipset, kan ju prova det :D
Jo, ska försöka hitta någon som kan ge mig tips, men dom flesta jag känner har ridit in unghästar och sånt typ. :P

starcatcher
0

Det första jag reagerade på fick mig att rysa långt in i ryggraden;
"när han tvingas jobba" jag skulle också sparkat bakut. försök och bygg upp ett bra band mellan er, så att han VILL vara dig till lags istället. sätt inte krav på honom som att arbeta i form om han gått som montehäst tills nu, utan börja som de över säger, jobba honom lite från marken, öva mycket på att stanna och sätta igång i DIN fart, så han inte drar iväg osv.

det där med galoppen vet jag inte hur det är om han gått som montehäst, då är han ju van vid ryttare, men en häst som bara gått bakom vagn sätter jag aldrig i galopp inom ett år efter att jag börjat rida den, för att den ska få bygga om sina muskler till ridmuskler först.

vet inte om du tänkt på det, eller om det är en slump, men det finns faktiskt en ganska bra bok med samma namn som din rubrik, värt att kolla! :)

Lycka till!

Rafflan
0

#5 haha okey, jag är sämst på att fomulera mig när jag skriver på forum, inte så att jag sitter å tvingar ner honom på tygel men när han tex börjar tycka det är tråkigt att gå på tygel eller i kort trav börjar han bråka och om jag då inte släpper efter å låter honom göra som han vill blir han sur och slår back ut :P´
Inte så att jag sitter och tvingar ner honom, utan i början jobbar jag ner honom och han följer snällt med och lyssnar så fint :)

Jo, men liksom då är frågan hur man ska bygga rätt muskler ;)

Boken visste jag inte om, ska kolla upp det :D

starcatcher
0

#6 jag brukade klättra endel med mitt varmblod, och bara gå typ rakt in i skogen bland grenar och snår, det var nyttigt för henne tror jag. :)

ja kolla upp boken, finns på adlibris bla, rätt billig har jag för mig

[hilevij]
0

Om det bara finns unghäst människor till hands, så kan jag säga dig att även de kan ge dig mycket hjälp, även om de inte grejat med ridtravare förut, så borde de ha grejat med inridning. Annars kan du fråga andra människor som har ridtravare om hjälp, för många med ridtravare har skolat sina hästar själva.

Min häst var också sån att han snabbt tröttnade på att gå i form i början, och då började han slänga med benen åt alla håll, ibland saktade han av men de allra flesta gångerna gick han över till "travar-trav." Mitt tips är att du gör väldigt varierande övningar. T.ex istället för att köra varv efter varv på fyrkantsspåret, gör en volt, trava på andra spåret, vänd snett igenom, gör en mindre volt, öka traven på långsidan, kort samlad trav på kortsidan, en stor volt i låg form, en åtta, o.s.v Jag menar inte att du måste följa övningarna exakt som jag uppgav här, utan bara att du inte ska stanna på samma spår förlänge.

Sen efter ett tag brukar hästen lyssna mer på dig och då kan du smyga in upprepade övningar. Det är även nyttigt att göra övningar ute i skog och natur, vilket de flesta hästar tycker är extra kul och spännande.

Tyvärr kan jag inte ge dig så mycket tips om galoppen, hästen som jag har nu kunde redan fatta galopp. Jag fick däremot köra finslip, t.ex när du väl får honom att fatta galopp är det viktigare att träna på galoppfattningen än att få honom att galoppera varv på varv, istället kan man köra galopp tills den är balanserad, sedan sakta av och köra ny galopp fattning. För de flesta verkar det lättare att lära sig galoppfattning på volterna och i hörnen.

Men om jag ska sammanfatta så är det viktigt att köra mycket varierad träning, i och med det måste hästen hela tiden lyssna på dig för att veta vad han ska göra, och blir därmed inte lika lätt uttråkad. En gyllene regel som gäller för all ridning, och särskilt för ridtravare är att man tränar lika mycket i båda varven.

kickan74
0

#8 Tack för tipset!.Jag har också problem med mina travareGlad

Jag ska göra dom här övningarna efter jag har bytt stallGlad

Rafflan
0

Ska få lite hjälp med honom nu, dock har hon inte tid att hjälpa regelbundet så får bli lite då och då ;P

Får vi se hur det blir :)

sthlmsjenna
0

#10 det är viktigt att du tar del utan träningen när hon ska hjälpa till. fråga henne hur hon gör, vad du skulle kunna göra när du själv rider. för om hästen inte tränas regelbundet så kommer han tappa allt och det är bara att börja om, igen och igen och igen.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Rafflan
0

#11 jo, asså hon ska komma å kolla å sen ge mig tips på vad och hur jag ska göra ;P

men sen får jag ju fortsätta själv ;)