Otrevligt bemötande
Jag tänkte höra om det är fler än jag som har fått höra en massa skitsnack,elaka komentarer och fniss av personer med de "ädla" hästarna? Jag hade en nordsvensk för många år sedan,väldigt smäcker och vältränad.
Jag tränade mest dressyr men även hoppning med honom.
Jag och en vän med liknade häst började hyra ridhuset på ett ställe varannan lördag för omväxlings skull.
Första gången vi kom dit var det en tjej som använde ridhuset fast vi hyrt hela,och hon vägrade lämna det för hon tyckte vi kunde hålla oss utomhus!Jag brann av på två röda och bad henne lämna ridhuset vilket hon gjorde under protester.
Jag och min vän byggde upp några hinder och värmde upp ordentligt med dressyr…fler o fler "stroppar"samlades på läktaren pekandes,fnissandes och fällde elaka komentarer precis när vi passerade nära läktaren.
Sen kom det roliga…när de faktiskt insåg att våra hästar var väldigt välutbildade i både dressyren och hoppningen.
Vi hoppade maxhinder på 130 galant….då var det inte kul för dessa tjejer att sitta o göra narr av oss och våra nordisar längre.
Det kändes som en "seger" för oss på nått vis att sen åka hem och lämnat dessa tjejer en erfarenhet rikare..våra hästar är lika bra som deras.
Det är inte kul att bli bemött på ett sådant vis och vi är nog varken de första eller de sista att fåka ut för det.
Synd att det ska finnas sådana fördomar mot ridtravare.
Ja tyvärr finns det allt för många med dessa fördommar. Men man ska nog inte klandra dessa "stroppar" för mycket… Fördommar kommer ju av okunskap så det måste ju betyda att de inte vet hur bra ridtravarna faktiskt är! För att ge dem den kunskapen anser jag att ridtravarna måste marknadsföras mer. Ut på tävlingar och visa upp vad de kan!
Man kan ju faktiskt vända på det hela. Visst är det hemskt med dessa som har exvis halvblod och "bara" rider för nöjje - dressyr LC-LB och hoppar max 1m och tävlar endast CR, Pay n´Jump och klubb. Det är ju att missbruka hästens kapacitet! Eller?
Ja,nog är det okunskap alltid,du skrev många kloka ord där 

håller med #1 med ett undantag; stropparna kan man klandra tycker jag. visst de har fördomar, det har alla, men man har alltid ett val eller hur? bara för att man tycker en viss sak /eller tror) så måste man inte basunera ut det i tid och otid. isf kan man ta det med personen det gäller och inte stå på läktaren och tissla. handlar nog ofta om att den "mest kunniga" i gänget böörjar sen hänger de anrda bara på. var är rågen i ryggen??
Skynda långsamt så går det fortare.
Njae.. de flesta har faktiskt varit trevliga, men det är lite irriterande att man märker att de tycker att det är en sämre häst. Inte på ngot elakt vis utan ''ja, men om man inte vill tävla så behöver man ju inget bättre''.. de verkar inte själva inse hur det låter. Vaddå, inget bättre? Min häst är den absolut perfekta hästen för mig, jag hade inte velat byta ut honom för vi passar ihop och hans egenskaper är inte bara något jag kan leva med, utan något jag söker efter!
Men just det att de tar för givet att det är bara en travare och då har jag inget intresse av att rida rätt, eller när de har lite överseende för att det bara är en travare.. Som sagt, de är trevliga men jag märker ju hur de omedvetet klassar rasen.
Den största förolämpningen jag har fått är nog när någon försvarade ett synnerligen dåligt hopp över sn stock i skogen med ''jajja, men man kan ju inte begära för mycket av honom, han är ju travare." trots att felet var 100% mitt.. Ett annat är faktiskt ''Han är fin nu, ser ut som en travare''.. inte för att jag vill att han ska se ut som något annat, men när personen syftar på tävlande i trav-travare så kändes det inte helt kul ändå, jag kämpar ju för att få ridmuskler på honom :P Men jag vet ju att det inte var elakt.
Annars är det som sagt mest välmenade kommentarer och attityden som ibland skiner igenom sm jag kan störa mig på, när talaren tar för givet att det är en sämre häst och att jag också tycker det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag har en ädel häst, en varmblodig travare, han är ädel och vacker. Men jag blir lite less när folk säger:
"Vad fin han är, han ser inte ut som en travare!"'
"Vilket fint steg, för att vara en travare då.."
"Han ser ju nästan ut som ett halvblod!"
Jag vet att han kanske inte är exteriört vackrast, eller har de snyggaste gångarterna. Men han är en travare, tycker de kan låta honom vara det. Ingen idé att jämföra honom med ett halvblod, han är ju faktiskt en travare..
Det var dock bara de positiva kommentarerna. Han även fått mååånga negativa kommentarer också, framför allt av folk med kallblodiga travare dock.
Jag fick höra saker som : " den där travaren var inte värd vinsten", "hur kunde travaren vinna" "en travare kan inte gå dressyr" osv. när jag vann KM med Hero förra hösten på vår anläggning.
Suck!
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
#6 Ja visst är det underligt att en del ska ha så svårt att förstå.
Det är nog i de flesta fall ren o skär avundsjuka från de som fäller gliringarna. Att omskola en travare innebär mkt jobb och kunskap ,kanske "svider" hos en del…
Jag har fått många kommentarer, som när vi kom in på hoppträningen och jag var väl runt tretton-fjorton år och så började vi värma upp och hoppa fram och sen hoppade vi bana och hoppade ungefär nittio (som den andra hästen i samma storlek). När vi var klara utbrast tränaren högt: "Ja det är inte ofta man ser travare hoppa."
Jag blev så fruktansvärt arg flera av mina vänner har travare som hoppar på precis samma höjd. Varför skulle travare inte kunna hoppa, det är väl en häst precis som alla andra. Det kan också tilläggas att jag efter att tränaren sagt detta sa: "Det är väl en häst som de andra här?" Sen kommenterade han inte att min häst var travare mer
*smilisen skulle vcar längs ner i inlägget. (Passa liksom där
)
Det där känner jag igen faktiskt… Just därför jag inte vågar ställa upp i någon lättare tävling för jag mår dåligt om jag ska rida i ett ridhus med folk på läktaren. Jag får för mig att alla skrattar åt mig och säger fula saker om Viking.
Så just nu jobbar jag och Viking på vårat självförtroende ihop och får hjälp av en tränare en gång i veckan för att snart nu en dag visa dom där på läktarna vad en travare kan går för!
Jag och pålle får nog övervinna ridhusskräcken av andra orsaker :P (inte lätt för en skogshäst som han att vara lugn när man plötsligt befinner sig i ett stort hus med andra hästar :P Förra gången fick jag höra efteråt: ''XXX var imponerad av att du vågade rida honom, med allt som hänt'' (bruten handled) det var ju iofs lite roligt att höra, fast när man tänker på att pålle stod och små stegrade i hörnan av ridhuset hela tiden pga ovana, så.. folk verkar tro att alla hästar är lugnast i ridhus, jag undrar hur hon freställde sig skogsturerna :P x)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Dotterns travare är liten och tävlar fortfarande i monté men gillar inte springa framför sulky. Därför ridtränas han mycket och har därför, av synnerligen naturliga skäl, byggt upp en massa ridmuskler. Då och då åker hon till ett ridhus och rider (mycket halvblodsmänniskor där) och får då höra att "han är jättefin - ser inte alls ut som en travare." Det tycker jag är en förolämpning, för visst ser han ut som en travare - fast ridmusklad!

Jag kan inte låta bli att tycka att vårt varmblod är så vacker. När dottern tävlat henne tycker jag faktiskt att hon är den vackraste hästen på ridbanan. 
Och jag är bara så stolt över min duktiga dotter och den vackra hästen