stor skillnad på hö?
Hej!
Jag har en fråga, om man köper hö från låt säja 3 olika personer. Är de stor skillnad på höt då?
De borde va samma sak som att man köper från en person men får från 3 olika åkrar?
Vi har inhyrda och vi har varsitt hö allihopa från olika ställen, vi tänkte ställa ut balar varannan gång och va överens om de men sen helt plötsligt gick de inte för de är olika hö och de va inte bra alls för hästen att byta hö så ofta, så istället ska vi släpa ut påsar med hö. :/
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Har de olika höbalarna en jämn och brakvalité så brukar det inte vara någon större fara för privata promenadhästar. Vissa hästar som tävlar på mycket hög nivå kan ibland få något sämre tävlingsresultat men de blir inte direkt sjuka av det.
Jag förstår inte varför det skulle vara bättre att ta ut höet i kassar i stället. Är det tänkt att var och en tar "sitt" hö till "sin" häst och de går i samma hage så kan jag ju upplysa om att hästarna gärna byter höhögar med varandera. Jag kan inte se att det skulle vara något bättre.
Jag skulle föreslå att om ni fortfarande tror att det är farligt för era hästar att ni istället la ut och gjórde slut på en sändning i taget. Då blir det endast 3 höbyten under året och det är inte ovanligt att man har hö från flera olika skördar eller fält under året.
Jag är övertygad att dina hästar och dina stallkompisars hästar klarar av höbytena alldeles utmärkt oavsett hur ni väljer att göra.

Jag vet att vårt hö vi köpte är väldigt bra. Deras vet jag inte men jag tar för givet att dom köper bra hö. De är bara vanliga promenad hästar, inge tävling eller nåt sånt..
Jag förstår inte heller de, jag vet inte hur hon hade tänkt. Men hon sa nåt om att om alla slänger ut av sitt eget hö så kommer alla äta av alls och då gör de inte så mycket för deras magar.. :S Jag orkade inte ifrågasätta för jag tror hon är lite "vet och kan bäst" och vill bestämma lite. Orkade inte me nå tjafs.
Jag är oxå övertygad om de och när jag berättade för mina föräldrar som har stallet så vart dom helt tysta.. De ska väll inte spela någon större roll för sån stor skillnad som de lät på henne kan de inte vara..
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/