Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 877 ggr
helisa
2009-07-01 00:47
0

Klåda

Här kommer ett litet tips på vad som ev kan hjälpa mot sommar klåda på hästar

Vi har en inhysing hos oss just nu som har riktigt ordentlig klåda, averkat 3 eksemtäcken redan i år, men min fiffiga mamma fick en idé en dag, så hon köpte solkräm med skyddsfaktor 50, smörjer svansen, manen och bringan som i princip är helt tagel och päls fri, har smörjt i en vecka nu och man kan faktiskt se att det börjar växa ut igen och hon kliar sig inte längre Glad

Snoozie
2009-07-01 12:22
0

Du har inget bra tips för häst som endast kliar av sig svansen? Smörjer just nu med en vätska mot man och svansklåda sedan ca två veckor tillbaka men igår hade han kliat av sig en ny fläck så verkar inte riktigt hjälpa…. =( Blir inge fint direkt när man er halva svansroten, ser ju vanvårdad ut =(

sthlmsjenna
2009-07-01 12:37
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst kliar av sig svansen, hittade ingen bild som jag kan visa, men han har knappt hår året om på sin svansrot.  Det klias bort så fort solen kommer fram och växer ut lite på hösten/vintern, men det sitter inte kvar länge tills han kliat bort det igen.

Förra året kliade han bort det riktigt ordentligt! Det började blöda och komma var från såren han fick. Men iår var vi snabba med att använda AVS 14 (som vi hittade förra året med en "aja, vi försöker väl,men det kmr aldrig gå" inställning), och snacka om att det funkar!

Vi är iallafall jätte nöjda med resultatet och hur den verkar på Heros svans. De förra ägarna sa att de försökt med ALLT, men inget funkar. Och jag testade också med det mesta.

Så jag vill tipsa om AVS 14- Salva mot klåda orsakad av sol och insekter.

Den luktar gott/behaglig lukt och flaskan räcker jätte länge!

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Snoozie
2009-07-01 12:50
0

#2 Vart hittar man den då?? Låter helt klart värt att prova i alla fall =)

sthlmsjenna
2009-07-01 12:58
0

#3 i de flesta butiker som säljer hästsaker. Jag köper min t.ex på Eko Stormarknad här i stockholm. Men vet att den finns på Lillhästen, lyckås, häst och hund huset och hästbiten. Så kolla upp med din närmsta hästsport butik.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Snoozie
2009-07-01 13:05
0

#4 Ska ske! Tack så mycket för tipset!

helisa
2009-07-03 21:30
0

Den är bra, det var det första vi provade på den här damen oxå eftersom den funkade på en av våra andra som hade klåda, men den funkade inte alls, men sololja funkar istället, det gäller ju att prova allt man kan komma på, sen om det är för människor eller inte spelar ingen roll