Behöver massor med tips!
Hej!
En vän till mig genomförde för ca 2 månader sen ett inte fullt så genomtänkt hästköp och sitter nu med en häst med diverse olater. Undrar om ni har några tips på hur man kan bli av med dessa? Radar upp ett par av dem nedan:
- Står ej still vid uppsittning utan dansar runt som bara den.
- Rusar i traven samt blir fruktansvärt jobbig andra halvan av ritten. Går kanon första halvan men sen blir han så pigg och stirrig att inget fungerar… Lönlöst att försöka göra halt eller liknande. Går dock bra hela passet i paddocken!
- Biter emot väldigt vid halter, något på tok med bettet eller bara dum?
Finns mer än så att jobba med men kan väl börja med det =) Han är förresten 10 år gammal och har vad jag förstår startats 25 ggr på travet i sin ungdom. Har varit "mor och dotterhäst" de senaste två åren och utöver det vet jag inte…
Tacksam för alla tips jag kan få så jag kan hjälpa min goda vän så hon inte tvingas försöka sälja honom då han är hur mysig som helst i övrigt! Observera att hon är så gott som nybörjare och jag aldrig har hållit på med ridtravare förut…
//Veronica

-om han inte står still när ni sitter upp så får ni vänta tills han stannat, om han sen börjar igen när ni tex sätter i foten i stigbyglen ta ut foten och vänta igen tills han står still och så börjar ni igen, det kan ta lång tid innan han lärt sig att stå helt ståll men se till att inte bli arg på honom eller frustrerad =) (även att ställa honom mot en vägg kan vara bra att prova=har ingennstanns att gå)
- om han springer kan ni inte bara "ta tag" i tyglarna och hålla, inom travet betyder det typ att öka för en tränad trav häst, man ska ta och ge efter annars blir han hård i munnen.
hoppas du förstår vad jag menar 
Tack för svaret!
Ska prova att ställa honom mot en vägg nästa gång och se om det fungerar för än så länge har det andra sättet inte gett någonting =( Fast skulle i princip behöva ställa honom i ett bås för han går åt alla håll och kanter =(
Visste inte att det kunde betyda så inom travet så tack för informationen! Då ska jag vara ännu mer på henne att jobba med "halvhalter", fungerar bra i paddocken men tror hon "glömmer" bort det i skogen när inte jag står och tjatar på henne =)
Det jag har märkt fungerar absolut bäst på min travare - och gjorde från första försöket näst intill - som man annars får dra rätt rejält i tygeln för att stanna, om man inte gör så här, är detta:
Knip ohop med knän och lår, sitt tillbaka och en sekund senare håll emot i tygeln. Inte dra på något sätt, bara bli helt stel med ihopknipna lår/knän som om du med kroppen sägr ''Stå still! Flytta inte runt med mig här uppe!!" Det blir ganska svårt och motsträvigt för hästen att gå då. Så fort minsta tendens till nersaktning visas så släpper du lite å tygeln i eftergift, men håll emot igen om han ökar. Aldrig dra, bara håll emot.
I början fick jag använda mycket ben och blev rätt så trött, fick nästan sitta emot precis hela tiden. Nu har jag en häst som inte rusar på (förut kunde det kännas som att han rusade tiom i skritt eftersom han hängde sig framåt och sprang ikapp sin egen vikt), och som stannar eller saktar med i princip en lätt tryckning av benen.
För tillfället funkar det inte så bra i trav just nu bara, eftersom jag rider barbacka och tappar balansen då, så jag kommer inte åt att sitta emot.. men i skritt, tölt och galopp stannar han ch saktar ner väldigt bra för detta:)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#2 hehe ok men glöm inte att det inte kanske funkar direkt det som gäller är öva och öva =)

rid bara korta pass i början, det är inte säkert han är van att bli riden så mycket och då orkar dom inte tänka så länge, det krävs mer av hjärnan att rida dressyr än att springa på en travbana.. kör kanske 20-20 min i början, sluta innan det börjar gå åt skogen så han får känslan av att det är kul och inte jobbigt att bli riden.
kan vara något med bettet men försök jobba bort springandet först, så får ni se sen om det ändras något i munnen. om han däremot fortsätter "springa mot bettet" eller känns väldigt svår att ställa i hörnen så kan det vara läge att byta bett.
Skynda långsamt så går det fortare.

kanske det är något i kroppen som är fel?
Gick hästen igenom en veterinärbesiktning?
Annars så tycker jag att du har fått bra tips.
För min förra travare var också en sån häst som inte ville stå stilla då man hoppade upp. det gjorde han bara en dag. vet inte riktigt vad som hade hänt med sen dess stod han alltid stilla och äntade tills jag sa att vi kunde gå.
Nu har han faktiskt lugnat ner sig avsevärt, har upptäckt att han går så snällt så så länge man inte tar honom i bettet! Är visst VÄLDIGT känslig för det. Travar lugnt och fint så länge man har "glappig" tygel och bara plockar lite smått i den. Kan det bero på att han har något som gör ont i munnen eller är han bara så känslig? Han lystrar även väldigt bra till röst och vikt, mycket bättre än tygeln! Han går även att ställa jätte fint och jobbar riktit fint med hela kroppen nu när han får mer frihet i tyglarna. Är dock lite svårt att anamma det här med tyglarna och vikthjälperna fullt ut när ägarinnan är så pass ovan men med en massa träning ska det nog gå vägen!
Vad gäller uppsittningen så står han fortfarande inte still men det har blivit aningen bättre, han vandrar dock iväg så fort man landat i sadeln och då är han ganska besvärlig att få stopp på, vill bara i väg!

min travare funkar också bättre på halvlång tygel, så jag tror att hennes häst är ganska känslig i munnen. egentligen är det bara bra för då lär hon sig rida med hela kroppen ist för som många gör, håller balansen i tyglana och använder dom till allt utom att gasa.
Skynda långsamt så går det fortare.
#8 Håller helt med dig! Han talar väldigt tydligt om när hon gör fel om man säger så! =P
#6 Glömde svara på ditt inlägg och tror inte att det är något fel på kroppen, gick igenom besiktning m.m men sadeln är dock inte den bästa så den kan möjligtvis göra att det blir mindre behagligt för honom… Hon har tankar på att köpa en ny men nu det senaste har diskussionen legat kring om hon ska ha kvar honom eller ej så har inte blivit nåt mer av med det men nu när han börjat "sköta sig" så kanske det kommer =) *håller tummarna*