Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 2360 ggr
jupiter00
0

longering ?

vet inte vad som e problemet med min häst i högervarvet … han kan gå runt på en volt i vänster utan pisk men i höger går han bara in till mig o sen när jag använder pisken så e det inga problem vet ni vad detta kan beror på ?

tacksam för svar :)

Thorsson
0

Lord var likadan, men jag gick runt med honom i en ring, sedan stog jag i mitten när någon annan gick runt med honom, sedan så fick jag testa att bli longerad på honom i båda varven utan att jag gjorde något, hjälpte till om det behövdes.

Sedan har jag fått longera och öva öva öva! Idag går han klockrent i vänstervarvet, genar lite i högervarvet, men sköter sig fint. testa att flytta dig bakåt mot hästens bak lite samtidigt som du manar fram den. Funkar fint på lord! :) Dock vad det beror på vet jag inte, jag tror dock inte att lord var longerad innan, så vi fick lära honom det.

Lycka till!

jupiter00
0

#1 tack för tipset :D

det gick faktiskt bättre idag än igår .. som sagt gjorde jag som du sa verkade funka zuper :) men ibland efter nått varv saktar han ner, men det beror vell på att han tycker det e jobbigt eftersom det e på en volt .. han e lite otränad men nu när jag ska börja rida privat så ska det inte vara några problem :)

man tackar :D

Thorsson
0

Lord kan med få för sig att sakta ner, när han inte känner sig road! Förösker hålla honom sysselsatt med massa övergångar, och sedan ha en bra fart i traven. Sedan busar vi ju alltid emellanåt och han får ibalnd springa över bommar!

jupiter00
0

#3 ok hehe ,, lite svårt har ingen paddock men det e en på g..longera han på stallplanen.. så man kan inte göra så mkt övnigar men ska köpa en longeringssele så han lär sig lite mer ^^

niare
0

köp en gummisnodd så du kan få han stäld och få han att söka ser neråt så han kan börja arbeta ryggen lite med, alla hästar har ett svårt varv min kokett har problem i höger med och arbetar henne mkt i skritt just i det varvet annars kan hon springa bort det hon tycker är jobbigt, men eftersom det verkade funka att du stod lite längre bak om honom så fortsätt med det och mkt tempoökningar, en häst kan springa i trav lätt men det betyder inte att den arbetar då. lägg gärna ut några bommar på volten med, men för att få han starkare i sin högra sida kan du tömköra han och gå mkt mellan träd så han mjuknar upp lite :)

jupiter00
0

#5 tack för tipset :) använde gummisnodd igår. så det gick bra så han sökte sig neråt . idag gjorde han det lite utan gummisnodd så det e vell ett bra tecken att han börja lära sig :) går inte så bra me bommar har inga hehe men det kommer vell snart. de ska börja med paddocken :D

sus-sharon
0

använd hellre bommar än snodd, tycker jag. (bommar kan du göra av vilken gran som helst, det har jag gjort)

jag vet att snodd var sjukt populärt att använda ett tag, men den har inte alla gånger varit så bra när det gäller nacken. den skapar ju hela tiden ett tryck på nacken på hästen och "tvingar in" huvudet. även om den är helt löst spänd så kommer den att ta emot och trycka på nacken bara hästen tar upp huvud och nos lite, litegrann (ex. för att se lite bättre) vilket jag personligen inte tycker är så särdeles bra. hästen kommer heller inte att jobba helt rätt och det finns risk för stora bogspänningar och att den blir "kort" och går för mycket på framdelen. eftersom man i regel vill att hästen (som redan bär ca 60% av sin kroppsvikt på framdelen) ska "lägga vikt" bakåt så verkar det ju inte så jättebra att använda ett redskap som försvårar detta..

medarbetare på djurskydd.ifokus

jupiter00
0

#7 där kom du med ett jätte bra tips :D har faktiskit inte tänkt på det … väldigt tacksam för att du svarade på detta :)

Thorsson
0

#4. Övergångar och ökningar kan du göra, se till att han håller en fart i traven, och några bommar kan man snabbt plocka in och ut.

Säger som alla andra, använd inte snodd. Risken för att hästen ska gå på bogarna är stor, och då blir det bara att den springer för att kunna balancera upp sig. Bommarna hjälper hästen att söka sig framåt, det går inte så bra att gå, trava över bommarna med högt huvud, så han kommer nog automatickt sänka huvudet.

CarolineO
0

Håller med #7  snodd & övriga "hjälpmedel" kan göra att häste fuskar, det är ju inte det man vill… Med bommar måste den träna riktigt…

Tin-Tin74
0

Håller helt med! Gummisnodd är inget att använda vid longering. Inspänningstygel alt longersele (pessoasele) är det enda att rekomendera OM hjälpmedel över huvudtaget ska annvändas. Ta istället hjälp av bommar. Då får hästen själv tänka lite… För att se bommarna ordentligt måste den söka sig framåt-nedåt och automatiskt höjs ryggen upp något.

Inspänningstygel/longersele bör man inte börja annvända förenns hästen går i grundformen och man ska börja vidarutbilda den.

Att longera med tömmar är ett mycket bra alt också! Framför allt att variera med.

Longera inte för ofta, det sliter väldigt på lederna i benen bla. Jag brukar longera mina hästar 1 g/v och tömköra(longera m töm) 1g/v under grundutbildningen (el som nu när jag själv har en ryggskada), för att sedan gå vidare med att bara jobba från marken 1 g/v under vidareutbildningen.

Hannybee
0

Försök att använda dig av hästens språk. Om du provar att flytta dig när du longerar, så ska du se att hästen reagerar olika. Borde i alla fall. ;)

När du vill driva på, flyttar du dig mer mot hästens bakdel, lite snett bakom eller hur man ska säga. Titta in i ögonen så driver du på honom.

När man vill sakta ner sin häst, sänk blicken och ställ dig mer snett framför honom.

Det här är i alla fall några av de principer som natural Horsemanship bygger på. Fungerar på alla de hästar jag provat på. Jag tror att han kommer lyda även i höger varv om du placerar dig mer bakom honom när ber honom att gå framåt. Jag klarar mig till och med helt utan pisk nu, kan driva på min sköthäst till galopp bara genom att vara snett bakom. Hästspråk.

Snoozie
0

Vågar man prova att longera en häst som troligtvis aldrig har blivit longerad om man själv inte är så duktig på det? Och om hur går man bäst tillväga isådana fall? Har enbart longerat hästar som kan förut… hästen i fråga är ingen unghäst utan är 10 år gammal. Tänkte bara att det vore en kul omväxling att kunna longera honom lite då och då…

Hannybee
0

#13 Du kanske kan prova med det jag beskrev, använd hästens språk istället för ditt eget? Så borde han ju förstå även om han inte blivit longerad förut…

Linnea
0

#13 som #14 säger använd dig av hästens språk, har den aldrig blivit longerad kan du ta på linan och gå snett bakom, då driver du på, sen kan du ta "ledande tygeltag" med linan samtidigt som du driver bakifrån så har du snart hästen på en volt. stå alltid mer mot baken än huvudet när du longerar sen, står man för långt mot huvudet så stannar dom eller saktar av.

Skynda långsamt så går det fortare.