Hur går det för er?
Här går det som det går..
Kan väl inte säga att vi utbildats så mycket mer, mycket pga att ridläraren valt fel veckor att köra ut (hon kör ut och tar flera stycken på samma helg, hon bor ändå 10 mil bort så lika bra att samla våra tider :P) så att hon har varit i denna delen när jag jobbat helg, så har det inte blivit någon ren träning. Vi ska försöka byta helg så löser det sig :)
Annars har vi mest ridit ut lite, jag kunde väl ha dressyrat lite själv men… Egentligen har jag inte ridit så mycket alls, känt mig för lat och lite trött. Nu ångrar jag att jag inte red mer de soliga dagarna.. Men även om det inte hänt något så i utbildningsväg så har iaf jag utvecklats en del; efter att sadeln gått sönder ar jag ridit barbacka, och nu kan jag både hoppa små stockarna i skogen, klättra lite lätt och galoppera barbacka. Sitter till och med kvar när han oväntat byter från härlig tölt till stooor trav..
Jag känner mig mycket stadigare nu än vid tidigare försök om man säger så..:P Inte som att jag kommer glida av om det blir ett snedsteg.. Första gången jag försökte barbacka, innan jag fick tag på en bra sadel alls, så var pållen som en ål som slingrade sig och mycket ostadig. Men han har blivit riktigt stabil att sitta på, det är kul!
Sen jobbar vi på galoppen och lite så, den brukar vara enkel men när jag nu är barbacka vill han inte riktigt fatta galopp, kanske jag är lite för försiktig och inte vågar driva/släppa tillräckligt och låta honom få kraft. Inte så att han springer in i den men så att han ändå får skjuta ifrån lite grann i fattningen iaf eftersom han inte är särskilt välutbildad än. Har haft några små problem med att hålla isär tölt och trav, han börjar gärna trava vilket jag tror beror på att jag är lite mesig, återigen. Både tölten och speciellt traven är fina dock, tölten är något travtaktig emellanåt, och inte riktigt den där perfekta som han vid sällsynta tillfällen plockar fram, men åtminstonde för det mesta låter och känns den ren. Men vi får öva på, det blir säkert bättre med merträning barbacka.
På en sidonotering ska sadeln nu säljas, jag trivs för bra med de små övningar vi gör barbacka för att bry mig om att laga den för tillfället, och jag har en kompis som jag vet mer än gärna vill ha den och inte har något emot att låta sy dit nya sadelgjordsstroppar själv. Planen var redan innan den gick sönder att hon skulle köpa den till sin häst och jag skulle skaffa en annan. Och blir det riktig kris får jag väl ta den gamla hoppsadeln, den passar ju också pojken även om det inte är min favorit. ;)
Hur har senaste tiden varit för er?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Här har det heller inte blivit någon träning på länge. Jag har haft fem veckors praktik som har gjort tiden för pålle väldigt liten. Träningarna har alltid varit på sen dag/tidig eftermiddag så det har inte gått alls. Vet inte hur det blir nu med träningarna för på sommarjobbet antingen slutar jag 16-17 eller börjar 14-15, och träningarna brukar ligga runt 15-16.
Har ridit ett par ggr/vecka och låtit honom springa av sig i paddocken också. Denna veckan har jag börjat sätta igång honom igen, fast han har aldrig stått riktigt så han kändes igång med en gång. Har varit otroligt fin och "vilan" har gjort nytta:)
Han travar på riktigt nu och har inte en travtöltskombination("trava" med frambenen dubbelt så fort som bakbenen). Han har gjort stora framsteg, nu är det inte bara några steg här och var som är bra utan nu går han hyffsat stadigt i en låg form.
Vi har en hel del att jobba med i galoppen.
Igår så började det bra och sen avslutade jag lite sämre. Vi red i paddocken och jag satte upp ett litet hinder för att träna högergaloppen. Vi hoppade ett par ggr och pålle fattade höger i landningen och så gick det att reglera galoppen till lite lugnare, nästan normaltempo^^.
I ett av hoppen så stirrade jag ner och tappade balansen, pålle gjorde så gott han kunde men jag föll som en sten iaf, så han passade på att kika in till grannstallet. Jag hoppade upp igen och tog ett sista hopp, både för hans och min skull, och det gick bra så då avslutade vi. Pålle var helt okej men jag tror att jag fick en mindre hjärnskning, huvudvärk och sen hade jag lite synfältsproblem och tidsuppfattningsproblem, så jag ska ta det lite lugnt i helgen och det vill nog pålle också göra:)
Jag vill köpa dressyrsadel men funderar på om jag hittar någon som är tillräckligt bred, Roger är inte supermusklad men han är som vissa ponnyer - naturligt tunnformad. Nu har vi TW T6 hopp med det xx-vida järnet och det går inte att få i dressyrmodellen, men jag funderar vidare som jag gjort bra länge ändå tills plånboken säger att det är mer okej;)
#1 ush då, vila huvudet nu! Har själv haft hjärnskakning (joodå, det är en bra ide att galoppera uppför leringa gräsbackar barbacka på en okänd häst mitt bland 20 andra ryttare ;) )
Ibland kan vila vid rätt tillfälle få en häst att utvecklas mer än själva träningen :) Måste bara fråga.. tölt-trav? Har han tölt i sig (tror/vet du) eller är det bara ngt med traven?
Jag funderar på nästa häst, kom väl in i tankarna när jag nästan bestämt mig att köpa en shettis, men det blir nog inte, men iaf.. när Crow är 58 år och har somnat i boxen vill jag nog ha en ny travare med töltanlag.. hur många av er här har travare som visat tölt tendenser? Oavsett om ni tränat bort det eller tagit tillvara på det.. :3 Bara en liten undersökning så här hipp som happ.

Här har det varit 4 veckors semester för hästarna

min lilla pålle fick vila nu i 1v pga een sko som snart åker av men efter det blir det väll att träna höger galopp då hon värkar glömt den 
sen efter det blir det väll att börja galopp hoppa henne mm =)

#2 vet inte vad det är han har. Vet bara att när jag tog hem honom för ca 2,5 år sedan så hade han bara gått i hage och hade inte ork att trava så då blev det något mellanting skritt-trav. På den här tiden så har kondisen och musklerna blivit lite bättre så det har ork till nu iaf. Han har något konstigt men bekvämt, jag trodde det försvunnit men sen sa de andra i stallet att han travade med frambenen dubbelt så fort som bakbenen. Då är det ju inte trav, men jag vet inte om det är tölt…
Hjärnskakning har jag haft innan men då gick det lite värre med tillfällig minnesförslust och så är det några timmar jag troligtvis aldrig kommer minnas mer. Denna var lite lättare men känns ändå så jag tänker vila i helgen iaf och sen vill jag upp på hästen igen även om jag kanske inte borde.
#5 Mycket möjligt att det är någon form av tölt eller pass. Låter lite som foxtrot/foxwalk, en utomlands godkänd gångart som inte har riktigt samma status som tölt/rack eller runningwalk, men som anses bättre än stepping pace. I sverige är ju bara ren tölt ok att ha, och knappt ens det på travare :P Inte väldigt ovanligt bland travare, oftast, åtminstonde bland amerikanskt stammade, är det stepping pace, en slags bruten, mjuk pass. Crow har ren tölt, men när han är trött lägger han till med trav eller stepping pace istället, han behöver nämligen samla ihop sig rätt rejält för att få en ren tölt. Jag arbetar fortfarande med att skilja traven från tölten (alltså inte gångarterna i sig men att skilja på när han ska trava och när han ska tölta) men det går långsamt framåt iaf :)
Stepping pace sliter ganska mycket på hästen pga att belastningen ligger på som mest när benen är i ytterläge, speciellt när det går snabbt. Långsam stepping pace sliter inte direkt, men kan bli stel. Vad jag har märkt så har stepping pacen ändrats efterhand som hästen blivit starkare och mjukare, och blivit antingen foxwalk/trot, running walk eller rack, inget av de sliter på hästen så länge den är mjuk och bärig. Liksom alla gångarter :)
Om du är intresserad av det kan du nog träna fram en mjuk och bärig tölt (eller foxwalk om det är det han har) som är bekväm både för ryttare och häst. Fast är du inte intresserad av det så jobba vidare med bara traven och ha honom som tregångare istället, det kan vara lite svårt att skilja på gångarterna annars och det är ju onödigt extrajobb om man inte vill ha en tölt häst :)
Ah. Jag har ett par minuters minnesförlust från den dagen bara, kommer ihåg ljudet när hjälmen krasade mot en sten, och nästa sak jag vet är när jag står 300 meter bort, med hästen, och är på väg att sitta upp från en sten..

#6 Vi håller oss till de tre vanligaste gångarterna först iaf, så får vi se om den andra fortfarande finns kvar när han blivit strak nog att hålla en god form i skritt,trav och galopp. Jag tror inte att min tränare har någon vidare erfarenhet av "extra-gångarter" och jag kan inget, fast nu ska hon gå en liten kurs om utbildning av ridtravare:) Men där lär de inte säga något om tölt, pass mfl…
När det blir skritt-trav-tölt så håller han alltid ett lugnt och sansat tempo och är i någorlunda balans så det sliter nog inte så jättemycket förhoppningsvis.
Den förra hjärnskakningen jag hade minns jag inte så mycket alls av, tror jag har ett minne av att hästen sprang mot stallet och strax efter när hästen var utom synhåll kom två bilar i full fart. Sen vaknade jag dagen därpå på sjukhuset. Har fått höra att jag även tappade närminnet så jag frågade vad det var för dag med en halvminuts mellanrum en rätt lång tid. Men det var då det;)
Nu funderar jag på om jag borde rida med någon av mina hjälmar, tror jag smällt alla tre jag har nu…
Här går det bra
Houdini kämpar på bra och är så duktig. Nu kan vi trava i balans och en ganska lugn takt på volt och det kunde vi inte för en månad sen. Har också kikat lite på skänkelvikning och han börjar fatta vad jag vill att han ska göra. Här är en liten bild när mamma provade att rida en dag. Hon kan inte fota så jag passade på att fota när hon satt på. 
#7 Ja det är kanske bäst så :) Det låter inte som stepping pace utan snarare foxwalk, den brukar beskrivas med at hästen travar fram och skrittar bak, medans foxtrot travar bak och skrittar fram..om det inte var tvärtom. Kan du inte filma nån gång? Bara för skojs skull kan du ju prova att sitta tillbaka lite, vinkla under dig bäckenet och hålla om med skänkeln, och se om gångarten förändras. :P
Min tränare har heller ingen sån erfarenhet, hon har ridit till några islänningar har jag för mig, men i grundgånarterna. Hon är ändå till stor hjälp eftersom hon kan se vad jag gör som stör hans rörelse generellt och så vidare.. :)
Dags att skaffa nya? :P
#8 Så roligt! Han ser trevlig ut :)

#9 Har tyvärr ingen som kan filma, mor min försökte men då blev man bara sjösjuk av att titta och så var det väldigt få tillfällen som hon lyckades ha mig och pålle i bild…
#10 Naw.. ingen kompis eller stallgranne?Jajja, det är ju inte så viktigt om du inte känner att du vill använda dig av gångarten ändå :)
Här har det inte hänt mycket i träningsväg än så länge. Var ju skolavslutning i fredags och mycket att göra i skolan. Men ska börja trimma lite på banan imorgon och vara igång så mycket som möjligt fram till fredag så får han stå i helgen eftersom jag är borta hela midsommarhelgen. Sen är det igång igen på måndagen efter. Ska bli skönt att kunna vara igång med ridningen mer regelbundet i sommar. :)
Bilden är från senaste gången vi hoppade. Början av april har jag för mig. :)

jag är glad:D red i paddocken igår och pålle gick superbra i traven i båda varv, så tänkte jag försöka mig på lite galopp också. vänstern är inga problem att fatta så galopp blev det där iaf och sen försökte jag rida ihop honom och det lyckades faktist:) sen saktade jag av när han gick i en låg form några galoppsprång. Sen lyckades jag få igenom högergaloppen, inte på långa vägar lika fint som vänstern men det blev högergalopp iaf och så gick det att få den i nästan normal galopptakt, så han rusade inte bara:) Kan låta fjuttigt men det är stort för oss:)
För mig och Hero går det bra. Jag har dock precis varit iväg utomlands, men kom hem i torsdags och red igår och idag. Innan resan så tränade vi för vår tränare, och det gudomligt bra! han var helt toppen. Nu övar vi på galopp diagonalt och rätt upp på medelinjen, att galoppen ska vara lugn, va 3taktig och att han går på ett helt rakt spår har jag varit noga med och han var jätte duktig!
Nu ska vi börja hoppa och rida bommar en del, vi tävlar lokalt den 15 augusti i hoppning.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se