Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 2062 ggr
xMyDeadx
0

Ett drastigt slut.

Det känns som att det har gått evigheter, eller det kanske det har gjort. Hittade världens finaste travare på blocket för snart ett år sedan. Eller, runt åtta månader. Det var Inca. Blev medryttare påhenne och sen kom hon hem, då som sommarhäst. Tyckte jag att det funkade skulle jag få ta henne på foder. Allt funkade perfekt, vi gjorde stora framsteg. När jag provred henne och red henne hos ägare orkade hon inte mycket, hon fick då inget kraftfoder. Efter att ha lagt upp en ordentligt foderstat åt henne fick hon ny energi och samarbetade med det mesta. På travsport.se stod en annan som ägare, nämligen hennes uppfödare. Vi ville köpa Inc och pratade då med honom, för i papprerna var det ju han son var ägare, trodde vi och även han. Vi skrev papper på Inca och hon blev min, lyckan var enorm för mig. Sen fick den tjejen som vi hade hittat Inca hos reda på vad som hade hänt. Det tog ungefär två timmar, sedan kom hon med en transport och ett ägarpapper, som hon tidigare inte hade haft. Hon skulle då ta med sig Inca hem. Vi fick ringa in uppfödaren och joja, han hade faktiskt skrivit under ett ägarebyte på Inca, men ett år tidigare. Tyligen gällde det fortfarande, vilket ingen av oss trodde. Inom resten av hästvärlden är det ju ett halv år och om de nya ägarpapprerna inte har skickats in då så gäller de inte längre.
Efter ne jobbig kväll/natt kopplades polisen in och det bestämdes att Inca inte skulle lämna stallet. Dagen efter satte sig mamma, den hära tjejen och uppfödaren ner för att prata. Den här tjejen vägrade lämna Inca ifrån sig och ansåg att vi hade ljugit för henne. Dagen efter åkte hon.

Visst, idag står jag med en annan häst, en häst jag älskar massor. Jag ville inte ha henne ibörjan, men mamma, appa, stallägarna och incas uppfödare ansåg att jag skulle ha en häst. Så redan dagen efter att Inca hade åkt så stod Pärlan i stallet.
Men för mig är det helt ofattbart hur livet så snabbt kan göra en vändning. En vändning man aldrig räknar med. Hur ett papper som inte har funnits under fyra månader, när vi har bett att få se det, helt plötsligt dyker upp på två timmar. Jag förstår inte och kommer aldrig att göra!

Eve
0

Usch, det är hemskt när nåt sånt här händer, men ibland kan det ju faktiskt vara meningen. Det var kanske meningen att Pärlan skulle vara din häst, och inte Inca. Jag tror att allt ont har något gott med sig.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

xMyDeadx
0

Eve - Det är så jag har försökt se på det och Pärlan var i större behov av hjälp än vad Inca någon gång kommer att bli. Så jag är ändå lycklig att det idag är Pärlan jag har gåendes i hagen vid stallet :)

CarolineO
0

Oj, vad hemskt!!
Vet inte vad jag skulle ta mig till om ngn hade velat ta Shiny från mig…….

EmmaLouice
0

Oj, vilken situation, förstår att det varit jobbigt för dig.

Men som någon sa tidigare, det var nog meningen att Pärlan skulle vara hos dig och inte Inca.

xMyDeadx
0

#3 Jag kan säga att just då, när Inca försvann, då visste inte jag heller vad jag skulle göra.
Men när Pärlan kom, då fanns det någon som behövde mig, vilket gjorde att jag kämpade för det. För att känslan av att vara behövd gav mig så otroligt mycket.

#4Det har varit otroligt jobbigt och är det fortfarande vissa dagar, men Pärlan håller mig uppe. Att få känna att hon behöver mig :)

EmmaLouice
0

Vet du vart Inca är idag, om hon har det bra eller så?
Tänkte att det kan ju hjälpa dig lite i sorgen.

xMyDeadx
0

#6 Tyvärr så vet jag hur hon har det idag och det har snarare haft den motsatta hjälpen. Eller snarare, jag vet hur hon hade det innan hon kom till mig och jag fruktar att hon fortfarande har det så..

EmmaLouice
0

Aj då, det var ju inte så bra. Tycker det är så hemskt när juren har det dåligt och jag kan förstå att det är jobbigt för dig att veta detta.

CarolineO
0

Varför prioriteras inte travare?
Det verkar nästan som om de som har "vanliga" ridhästar oftare tar bättre hand om dem än de som har travare….
Visst finns det gott om misskötselfall där också, men det verkar som om travare "inte är lika viktiga"…

Jag vet flera travare där ägarna inte åkte till stallet mer än 2-3 dagar/v, så får hästen stå i skitig box resten av dagarna!!
Som tur är har de hästarna fått nya ägare, men varför är inte travare lika viktiga?
Hur upplever ni andra det?

xMyDeadx
0

#8 Roligt är det precis inte att veta, men samtidigt finns det inget jag kan göra åt det. Skulle man skicka dit djurskyddsinspektören skulle dem inte se något fel, för dem vet inte hur hon är när hon mår bra..

#9 Det beror på bvilket stall man kollar i. Skulle vi med ridtravare fråga folk som har "vanliga" hästar så skulle dem säga att det var mer vanvård och misskötsel bland "vanliga" hästar.
Tyvärr tror jag att det är lika mycket misskötsel bland båda. Sen beror det på vad man ser som vanvård och misskötsel av en häst. Klart det är det om dem får stå i skitiga boxar. Men hästarna osm får rena boxar varje dag, ordentligt md mat men en ryttare som sätter för höga krav, trycker hästen för hårt och står med spöt och rapar hästen tills den nästan ger upp. Är det också vanvård? Fråga en ryttare som gör så och du kommer åf höra att det inte är vanvård, fråga en annan ryttare och den kommer anse att det är vanvård.
Så allt beror så otroligt mycket på vem man är som person och i vilken värld man har växt upp. Bland ridtravare eller "vanliga" ridhästar.

starcatcher
0

#9 jag tror att det beror på att travarna ligger så lågt i pris, därmed köper okunniga människor dem utan någon direkt baktanke, "det handlar ju bara om några tusen", tråkigt, men jag tror att det är så. det behöver inte vara så att de rent ut skiter i att åka dit, de kanske bara inte har kunskapen till att förstå att den måste skötas varje dag. nu menar jag inte att alla som har travare är helt okunniga, har sett fruktansvärt fina ekipage här bland annat, men tyvärr så är det nog så att många typ "åh, en häst ska jag ha, den här är billig, vi testar!"

#0 fy vilken hemsk historia, förstår att du är fruktansvärt ledsen! :(

xMyDeadx
0

#11  I början var det otroligt jobbigt och det är det fortfarande vissa dagar. Men 8 månader har gått och jg och Pärlan har växt ihop. Idag är jag glad att det är Pärlan jag har, att det är hon som fångar mig när jag faller. För hon är så otrolig.
Jagä r glad att det blev som det blev, för Pärlan behövde komma ivä från Incas uppfödare. Hon mådde inte bra där. Idag är hon full av liv och man serh ur lycklig hon är. Vilket i sin tur gör mig lycklig.Skrattande

Picasso
0

Fy vad jobbigt för dig, det är tur att du har Pärlan som fångar upp dig. Jag tycker det är tragiskt att många travare är slit och släng varaRynkar på näsan Själv har jag ingen egen travare men ska förhoppningvis bli fodervärd till ett litet sto som räddades från slakt!