Annorlunda hovar på travare
När jag fick hem mitt varmblodsto sa f.d ägarna att hon var nyss verkad o skodd.Såg direkt att något var galet då hovarna var liksom"vågiga"åt den vågräta sidan och liksom flöt ut längst ner.Tog genast hem en väl rekomenderad hovslagare som sa att detta var nog ingen utbildad hovslagare som gjort,men att travarnas hovar oftast ser annorlunda ut.Dom avlas ju för att komma först i mål menade han på och detta påverkade även hur hovarnas utseende för just den funktionen är.Han sa även att hovbenet oftast ligger längre ut hos dessa hästar och att dom där med i de flesta fall måste vara skodda för att inte bli ömfotade. Jag har aldrig hört nått liknande och undrar så klart om det är någon som vet mer om detta? Han skulle räta till hovarna på stoet,och man litar ju på hovis.Saken var den att han tog så pass att hon gick inte att sko på 4 mån pga detta och var jätteöm under tiden så hon har bara fått gå i hagen till nu när hovarna har växt så pass att hon nu har skor.Denne var med i hovslagarförb.och anlitas av ridskolan bla.så vi litade på honom.Kan tillägga att jag skaffat mig en ny och helt underbar hovslagare som dessutom sa att vi har haft tur att den förre inte förstörde hovarna helt o hållet.
Till frågan:Har travare annorlunda hovar än andra hästar?
Jag är riktigt dålig på sånt där med hovar och grejer. Men det tror jag inte att dem har. Kan ju alltid fråga min hovslagare nästa gång vad han tycker eftersom han är kusk också.
Dock finns det ju olika problem för olika sorters hovar. som vita hovar t.ex som min häst har. Dem hovarna är ju mjukare än de svarta. Men tror inte rasen spelar någon roll.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Har hört att man ofta verkar hovarna så att de blir så smala som möjligt på travare, men vet inte om det stämmer. Har ju isåfall bara att göra med hur de verkas. Mitt varmblod har runda hovar, som vilken häst som helst.
Det tror jag inte, men många travhovisar skor travarna med långa tår och korta trakter. Det är inget som lämpar sig för en ridhäst direkt.

det lät som kvalificerat skitsnack, om du ursäktar uttrycket.
eftersom han dessutom verkade ner hästen så enormt tycker jag inte han verkar särskilt duktig heller. tyvärr är det ju ingen garanti att det är en bra hovslagare för att de är med i förbundet..
så nej, travare har inte mer annorlunda eller sämre hovar än någon annan ras. som på alla andra hästar är det högst individuellt det här med hovar, men det finns ingen generell skillnad.
#1 det är en allmän uppfattning att vita hovar är "sämre" (mindre tåliga) än svarta, men det är inte riktigt rätt. skillnaden är att man på vita hovar tydligare kan se blödningar/blåmärken o dyl (eftersom det vita hornet ju är "genomskinligt"). härav kommer uppfattningen om att vita hovar är mindre tåliga / mjukare / sämre än svarta hovar.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#4 min hovslagare berättade att vita hovar är "sämre" pga. just att de blir för mjukt när sömmen ska slås på. Men det fixades på min häst med biotin
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Tack för svaren.Jag har haft ridtravare tidigare och dom har haft normala hovar,aldrig hört det som han sa heller.
Man började ju undra om man har missat något så viktigt alla de år man har hållt på med hästar.
Skönt att höra av andra att det var strunt som jag med ansåg han pratade så man kan släppa detta nu
Kan tillägga att jag fick betala 2200 kr för det han ,eller det var inte ens han som gjorde detta,det var hans lärling som blev åtsagd att göra på detta viset.
Det här med hovar är ju alltid lika spännande, vita hovar är ofta precis som #5 säger mjuka och svåra att få sömmar att sitta fast i.
Sen det här med hovslagare, jag har haft tur med mina, ingen har formell utbildning men dom skor som "gudar". Det jag tycker är en fördel med den jag har nu är att han lika ofta som jag frågar och funderar när nåt inte är bra, det är en super bra kommunikation mellan oss. Vi diskuterar liksom fram den bästa lösningen för hästen och hoven.
Att travare fått ryktet om dåliga hover beror nog mer på att deras skor byts oftare. Vissa tränas med skor och då de sedan tävlar tas skorna av eller byts ut mot lättare eller tyngre (det är olika). Efter loppet sätter man tillbaka träningsskorna igen. Detta medför av naturliga skäl att hovväggen perforeras då nya sömtag måste tas vid varje byte. Hovväggen blir då svagare och hästarna tappar lättare skorna. Ibland följer då en bit av hovväggen med och så har den onda cirkeln startats.
Så som jag har förstått det så skor man travhästar och ridhätar lite olika men att just anatomin i hoven skulle vara annorlunda har jag lite svårt att tänka mig.
#9 så är det, så gör vi med våra starhästar oxå, allt beroende på underlag osv, är dom tex skadad och inte ska starta eller tränas speciellt under en lite längre period så på med tyngsta travskon 18*6 tills annat behövs, och jag skor aldrig mina ridtravare med annat än den skon heller oavsett om det är nordis eller varmblod.

har inte hört att dom skulle ha annorlunda hovar, däremot har min dåligt horn i framhovarna (har inte hjälpt med biotin) så han har gått oskodd ett år och är inte lika ömfotad längre och jag vill helst slippa sko honom igen. i hans fall är det som #8 säger, hovväggen går sönder när skorna dras av, fast han har en tendens att dra av dom själv.. när jag köpte honom hade han ett jack i ena hoven ca 3cm långt och 1 cm djupt som han hade fått när hoven slog i en sten.. säger väl en hel del.. men som sagt det mesta är nog individuellt precis som hos andra raser. och såklart beror det också på hur ofta skorna åker av.
Skynda långsamt så går det fortare.

Har hört att har hästar "vågiga" hovar så kan det antingen bero på foderbyten eller så kan det bero på att den har haft fång.

#12 min travare har vågiga hovar. fång har han inte haft och foder byter jag ju inte så värst ofta precis. vet inte vad det beror på.
Nu har hon fina hovar,de blev bättre när de växt ut så pass att hon kunde skos så hovarna inte nöts.
Denne hovslagare raspade massor på hovväggarna för att rätställa hennes fötter igen som han sa. Man litar ju fullt på hovis,att denne vet vad han gör. Jag tror nog man kan rätställa som han sa,men inte allt på en gång….dom måste ju lämna en hovvägg som inte är allt för ömtålig så hästen kan gå på ett normalt sätt utan att ha ont!
Hon gick och var öm o halt om vartannat i nästan ett halvår pga detta
,…känns väldigt tråkigt att en så välkänd och välanvänd hovis ska gå o prata om sånt han inte vet nått om då det uppenbarligen kan ställa till med skador.
Min har två vita hovar bak och där lossnar alltid skorna först tycker jag, sen "flyter" dom ut otäckt på sidorna, då sa min hovslagare att det gör vita hovar:/ dom är mindre tåliga. Nu har min pålle massa tråkiga sprickor på bakhovarna. Någon som har något tips?
Jag vattnar hovarna, oljar och tjärar in dom… men inte mkt som hjälper med bakhovarna, framhovarna är jättefina och inte en enda spricka i dom.
sök på Eddie Blom på nätet, Han ska finnas i Borås trakten tror jag, jag köpte nån hovkur från honom för många år sen till en nordis med vita hovar som var som smör att sko, men två såna kurer och han hade helt ok hovar efter det.

#15 har han torra och spröda hovar ska du bara vattna. oljar man in så stänger man ute fukten.
mitt problem med foderhästens hovar är att de tar efter miljön så extremt. är det geggigt och klafsigt ute så blir hovarna blöta,mjuka och "svampiga" med en gång, är det torrt så blir det torra,hårda och spröda. För att pålles hovar ska må bra så hade jag behövt fint väder med en kort regnskur varje dag. synd att man inte kan få hem det på beställning…
#17 och #15 också för den delen. Min hovis säger att fett inte fungerar om man bara smörjer på, för det lägger sig som en yta på hoven. Det yttersta lagret av hoven är liksom som en lack. Om man tar Scotchbrite eller ett jättefint sandpapper och ruggar upp ytan lite kan man sedan gnugga in LITE olivolja eller liknande.
Enligt min hovis ska man inte pensla på utan bara ta typ lite i handen och gnugga in sedan.
Angående vita hovar… Min häst har tre vita hovar och har precis lika bra kvalitet i dom som den mörka. Två klinikhovisar jag varit hos säger att det är en myt att dom vita hovarna är sämre för innehållet är detsamma typ. Däremot sägs det ju vara vanligare med mugg, rasp och annat på just vita ben. Hur förklarar man det? Mystiskt det där… Glad iaf att min grabbs vita hovar är starka och fina 

ska man olja hovarna så ska dom vara fuktiga när man gör det så stänger man inne fukten i hoven. en annan bra sak är att inte kratsa hovarna när man tar in häten på kvällen (såvida man inte ska rida) speciellt om man har spån eller torv för det torkar ut hovarna, då är det bättre att låta leran sitta i hoven så hålls fukten kvar.