Problem med galoppen
Jag har lite problem med högergaloppen och behöver lite tips på hur jag ska träna. Även kanske lite extra tips på hur jag ska träna galoppskänkel om någon har något bra jag kan tänka på osv.
Ja jag har ju en ridtravare som tidigare tränats och tävlats i dressyr, han är väldigt välriden och jätteduktig på allting. Men när jag fick honom hade han stått en längre tid pga hälta i vänster fram. Han haltar ibland idag, men vi tror att det beror på typ vätska i leden eller något annat sånt för han haltar bara när han stått still (typ uppboxad, nu går han på lösdrift och det är mycket bättre för honom), haltar han när jag rider så är det bara att rida igenom honom i alla gångarter så försvinner hältan.
Han har rent allmänt lite svårt att gå i högervarv på böjt spår och jag måste verkligen se till att han hela tiden går i form i högervarv, annars kan hältan visa sig här och där i traven. Så jag vet ju att han har svårt för högervarv och kan tänka mig att han tycker det är jobbigt med högergaloppen. Men jag vill ändå få honom att kunna ta högergaloppen, som det är nu så blir han ju snemusklad eftersom det bara blir vänstergalopp (får han välja själv så blir det oftast galopp, mycket heldre än trav så han har inga problem att galoppera).
Jag har även som sagt svårt att få honom att fatta galoppen, han travar helst in i den (som sagt, är jag inte noga när jag travar honom så blir det galopp istället). Jag tycker ju att han borde kunna galoppskenkeln sedan tidigare, men det verkar som att han inte fattar vad jag menar. Jag tycker att jag är jättetydlig osv. Jag har även gjort så att jag ger galoppskenkel och låter honom trava in i galoppen, men det verkar inte som att han fattar.
Någon som har några tips på hur jag kan bära mig åt, dels för att få fram högergaloppen (har ju såklart provat att ställa honom rätt, sitta rätt och vara tydlig med skänkeln, men det verkar ju som att han inte kan den), och dels tips på hur jag kan träna galoppfattningen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har det alltid varit så här med högergaloppen sedan du fick honom? :)
Isådana fall kanske du ska ta kontakt med den gamla ägaren för att se hur hon gjorde, han kan ju vara lärd på ett helt annat sätt. Hur är han i longeringen?
Lord hade jättesvårt för vänstervarvet, så fick longera mycket i det varvet, se till så han fattade den där först när jag avr på marken, så han hann bygga upp lite muskler och självförtroende i den galoppen. Sedan gällde det ju att hålla emot i fattningarna i vänstern för att han inte skulel springa in i den allt för mycket. Det var lixom fattningar med mycket skänkel, tydlig skänkel, smackande och ett litet spö. Dock hade jag det bara det där så han visste, sedan i ett hörn på en volt, för att han skulle falla in lite lätt i den. Sedan såklart, balanserad trav för att det ska gå. Detta är vad jag har gjort, sedan behöver det inte funka på din häst. Men iaf, lite av vad du kan göra osv. Hoppa ett litet hinder samtidigt som du ger galoppskänkeln, lägger tyngd åt höger och smackar. Bara precis så att han hoppar ett litet skutt!
#1 har gett fina tips och råd.
Dock så har jag märkt när jag utbildat ridtravare att i början är det lättare att fatta galopp för dem om man ställer dem lite utåt. På så vis "öppnar man upp" för den inre bogen och det blir lättare och mer naturligt för hästen att ta galoppen. Så fort hästen däremot har förstått vad du menar med skänkelhjälpen så börjar du ställa den rätt igen.
Att ställa hästen fel är bara tillfälligt de första gångerna!!!
Hoppas du förstår min kanske konstiga förklaring…
#1 Det var jättebra tips faktiskt. Men hoppa kan jag inte, har inga hinder + att jag rider i westernsadel =) Men jag ska prata med förra ägaren om högergaloppen, för att galoppskänkeln är densamma som han använder vet jag redan. Jag har frågat om detta med fattningen och han säger bara att han kanske är omusklad (förra ägaren har kanske inte sådär jättemycket kunskap), men jag vet att det inte beror på musklingen för även från traven så springer han in i galoppen. Fast visserligen inte när jag rider honom riktigt riktigt samlat i traven så får han ibland för sig att galoppera istället och då fattar han galopp jättefint, men det blir ju alltid vänster + att jag har ju inte gett någon galoppskänkel tyvärr.
#2 Jag ställer alltid hästen åt "fel" håll för att öppna upp, iaf tills hästen är riktigt duktig på att fatta rätt galopp, oavsett ras.
Jag gör såhär; vänstergalopp: ställer hästen åt höger, sitter till på höger sittben, drar bak höger (ytter) skänkel och lägger på den, om jag inte får galopp så gör jag ett pussljud med munnen (samma som jag gjort när jag tränat från marken).
#3 Helt rätt! Förstärk din skänkel ytterligare med att ta fram inner skänkel (i ditt ex vänster) samtidigt som du vrider ditt bäcken något (i detta fall åt höger). Du kan även överdriva eftergiften på innertygel genom att "släppa" fram handen.

din häst verkar vara sk. tygelhalt vilket är vanligare än man tror. du bör kolla upp det, är han frisk så haltar han inte i bärjan heller.
Skynda långsamt så går det fortare.
Vad är tygelhalt? Har jag aldrig hört förr…
Nej jag vet att han inte är frisk =) Han går under behandling, men eftersom han mjuknar efter uppvärmningen har jag fått order på att jag ska rida honom som vanligt.

jasså? okej brukar man ju inte göra men har veterinären sagt så så får du ju göra det.
tygelhalt är när hästen haltar precis i början av ett ridpass (som din) då säger ryttaren att det inte gör nåt att den haltar för den är bara tygelhalt, det försvinner efter en stund men om hästen är helt frisk så haltar den ju inte i början heller.. men en del verkar tycka det är okej. det kan ju vara en liten hälta eller stelhet i kotorna exempelvis, det är ju inte så bra att rida så.
Skynda långsamt så går det fortare.
Nog kan du ta små skutt i westernsadel :P
Men lycka till, läste bara tråden för att få lite tips för framtiden. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag skulle nog oroa mig lite för hältan. Haltar den så har den förmodligen ont och har kanske därför problem med galoppen?
Vad än vet. säger så skulle jag nog minska på kraven om jag ändå fortsatte rida. Typ inte rida på böjt spår, utan bara rakt fram utan för mkt belastning tills hästen är fräsch igen.
Hoppas du får ordning på din kuse med hälta, galopp mm!=)
Kan ju berätta att det har löst sig =) Jag tror att prolemet var att han trodde att det skulle göra ont.
Jag har ju försökt allt för att få honom att ta högergaloppen och tänkte att det nog är så att han har ont så tänkte lägga det åt sidan. Men så tänkte jag att om jag kunde ha honom i korallen och driva på så blir det ju naturligt att ta rätt galopp, så jag tänkte ge det ett försök till. Så jag löslongerade honom, men fick inte till det. Så satt jag upp i sadeln i korallen, men struntade i tränset för att inte hindra/bromsa honom, åsså drev jag på och strax kom det 4 galoppsprång. Gav mig direkt och tänkte att jag skulle prova igen någon annan dag. Dagen därpå kunde jag inte låta bli att prova i paddocken hemma och då fattade han högergalopp direkt jag bad om det. Så nu kan han ta både höger och vänster galopp utan problem. Tar dock inte alltid rätt galopp, häromdagen var han "tvärsomig", varje gång jag fattade höger galopp tog han vänster och varje gång jag fattade vänster tog han höger galopp (på uteritt).