Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1114 ggr
Akerberg
0

Täcke på betet

"min" pålla har fått täcke på sig ute på betet nu. Det är så kallt och regnigt och hon är känslig och gammal och en riktig fryslort. Finns inget stall att ställa in dem i just nu heller (Boxarna tömda och nytt strö kommer inte förrän till hösten, samt att det inte finns något hö)

Hur är era hästar? Behöver de täcke även på sommaren?

Just nu går hon med fleecefodrat regntäcke, ca 100 gram. Det är mest regnet hon inte tål

Kickilu
0

Jag är lyckligt lottad för sommarhagen ligger i direkt anslutning till stallet och jag har tillgång till mina boxar året om så mina kommer in om vädret är rusk eller vansinnigt mycket med insekter.

Linnea
0

jag lägger i undantagsfall på regntäcke på travaren (gäller hela året iof) eftersom betet ligger några km hemifrån och där finns inget stall, dock några träd men det är ju inte riktigt samma sak..ingen skog precis.

Skynda långsamt så går det fortare.

Invisible
0

Vi täckar aldrig våra, kanske endast om vädret skulle vara alldeles för hemskt, men då föredrar jag att ta in dem. :)

HannaT
0

Kalle har ingen täcke på sommaren :)

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

helisa
0

Mina har täcke året om när så vädret kräver, men kanske mest för att ryggen är lite känslig, har oftast samma täcke sommar som vinter då det för det mesta handlar om att hålla sig torr

Zaphix
0

Storen har inget täcke, han får ansvara själv för att gå in under träden om det regnar.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sthlmsjenna
0

Hero fryser lätt när det är kyligt och regnar. Så han har på sig täcke vid regn/kyligt väder.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Manda29
0

Manda skulle behöva ha täcke när det regnar men eftersom jag inte har möjlighet att åka fram o tillbaka vartefter vädret ändrar sig så får hon gå utan.

Värre att gå med ett ev genomblött täcke än utan.

Jag åker ut varje dag och ger henne extra "gröt" eftersom hon behöver det. Inte lätt att vara "gammal" och lite tandlös.

Manda och Tösen har en jättemysig hage med gott om lä.

PillanN
0

Min tös går utan sommartid då hon har tillgång till skydd och lä.

Skulle det vara ren storm så tar jag in mina hästar då dom står hemma….storm gillar dom inte oavsett om dom har tillgång till skydd ute.

Akerberg
0

Tillägger att det inte finns några träd i hagen de går i nu, men de kan få lä bakom några hus

[Zkold]
0

Viking får täcke när jag vet att de ska bli skitväder, har ett fleecefodrat regntäcke. Sen i värsta fall åker jag och tar in dom.
Annars får han springa omkring naken hela sommaren!

CelsiusT
0

Min brukar aldrig ha täcke, varken på vintern eller på sommaren. Men jag tycker mig uppfatta att han verkligen inte gillar när det regnar och även att han blir väldigt kall av det så idag (hiskeligt regnoväder utlovat) så satte jag på honom ett tunt regntäcke så att han har lite mer skydd än bara träden. Ägarna sa även att om det blir ett sådant fruktansvärt oväder här som dom utlovade på radion så skulle dom flytta upp hästarna till vinterhagen så dom har sin lösdriftstall att gå in i om dom vill.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Stallmima
0

Våra hästar har täcke om de behöver på sommaren, står dock inne på nätterna året om och när det regnar ihållande.

Zabbio
0

Tar in våra vid behov, om inget annat så för att ge biotin och b-vitamin, och för att tjockisen ska få vila käkarna lite ;) De har hö men brukar rata det de timmarna.

Vid busväder får de komma in, om det är kallt och blött som nu får de ha täcke på sig, kan inte stå inne dygnet runt pga lite regn juh.. speciellt travaren fryser så fort han blir blöt. Annars klarar han en hel del minusgrader rätt bra så länge han är torr, och han brukar inte få ha täcke på sig på vintern heller. Bara regntäcke vid väta och fleecetäcken om han blivit blöt och kall (då kan han iofs behöva upp till 4 stycken för att bli varm igen..)

Men vi anpassar oss helt enkelt efter hur kalla hästarna blir.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fridak
0

våra är fortfarande stallade. Kommer kanske få gå ut vid midsommar/efter midsommar. Inga täcken på ute mer än fleecetäcke efter blöt(tvättad/svettig) häst som tas av när de torkat. Blir det dåligt väder får hästarna komma in i stallet istället, men de går ute om det är en varm sommarskur eller snabbt ösregn.

Em--ma
0

Min går på bete, men kan ta in honom när det behövs… T. ex. När han behöver vila.. Har täcke på honom när det regnar mycket, och om det är kallt på natten, p.g.a att han har haft korsförlamning i vintras och det kmr lätt tbx ><

Men annars får han alltid gå naken på sommarbetet ><

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

sus-sharon
0

är det helt vansinnigt blött så brukar de få komma in i sina boxar några timmar, torkas med handduk och ev läggs ett tunt stalltäcke på om det vart väldigt ihållande "kallregn".

annars går alla hästarna utan. under uppstallningssäsong är det regntäcke vid ihållande regn/oväder och vintertäcke vid -15 eller mer.

medarbetare på djurskydd.ifokus