omskolnings fråga
hej jag ska ev få en jätte söt r-travare av min kille.
hon ser ut mer som en halvblodskorsning, och rör sig som ett med. hon behöver dock samla sig lite mer och komma ner i farten lite. galoppen springer hon fotfarande in i. men hon vill arbeta det känns. hur gör ja om ja nu får henne för att träna upp galoppen och galopp fattningarna..
lär henne galoppfattningar ordentligt för vikt och skänkel. Var tydlig i dina hjälper. Sen är det bra att träna många fattningar. Det är i själva fattningen som är grunden till en bra galopp.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Med muskler kommer samlingen och en sansad galoppfattning.
#2 Precis!! Inga muskler, ingen vettig galopp.
Tyvärr är det alltför många som inte tänker på det utan rusar iväg i släng-galopp bara för att de vill galoppa… Inte så bra för hästen….
Jag fick en mycket tänkvärd kommentar av en tränare en hon sa "galoppen tränar du i skritt och trav"
Med styrka och balans kommer det en bra galopp.

smart tränare du har santo!
Tips är att se till att du har en väl fungerande skritt, att hon går taktmässigt och lugnt och samlat innan du börjar med traven. Jobba med traven tills den sitter som du önskar och börja sedan jobba med galoppen. Ta ett steg i taget och skynda långsamt.
Mitt problem är snarare tvärt om.. min fattar aldrig i trav, måste fatta galopp från skritt eller stillastående… Vilket jag än så länge tycker är bra eftersom han även går på travet… men, men.. en sak i taget..

om man vill lära en häst galoppfattniga. så kan man rida den medans en annan longera när den som longera vissla kan man göra galoppskänkel. ett annat tips är att man ställer fram ett litet hinder så " bruka" de fatta galopp
#7 då gäller det ju att hästen kan fatta galopp på visslings komando.
Det är även mycket svårare för en häst att bära sig i galopp på en volt.
~ Anneli ~

#8 ja det jag menar är att man ska träna på det med. man kan inte tror att den ska upfatta det med en gång..
Jag kan berätta hur vi gör, därmed inte sagt att det är "rätt".
Vi leker i galopp på uteritterna för han behöver så pass hög fart. Hästen före fattar galopp och då gör jag en tydlig galopphjälp. Det är lättast på lite slingriga vägar. Rak platt grusväg betyder ju trav i 190 knyck. :-)
Galopp i ridhus är bara stressande för honom än så länge. Han kan inte galoppera långsamt och det gör att han tar så stor plats så det blir bara jobbigt med väggar som är i vägen hela tiden. I ridhus tränar jag istället mycket övergångar och tempoväxlingar i skritt och trav och framför allt styrka genom öppna och sluta. En del cavaletti också. Han hade aldrig sett en bom när han kom till mig så han var ganska rädd för dem, men nu börjar det funka skapligt bra.
Planen (förhoppningen?) är att han ska bli så stark att han tycker det är okej att galoppera även i ridhus så småningom.

Du har fått många bra tips och det jag skulle råda dig till är att strunta i galoppen helt och hållet ett tag framöver. 
Vårt kallblod fattade lätt vänster galopp när vi köpte honom men det var ungefär som "tjohej, nu kastar vi oss iväg!"- galopp 
Vi tränade mycket mycket skrittövningar där vi även la in markbommar som han skulle skritta över. Trav funkade fint från början - dvs han hade ingen "travar-trav" om man inte med vilje satte i gång den.
Så skit i galoppen nu i detta läget, bygg upp nya fina ridmuskler genom skritt och lite travarbeten. Ge dig gärna ut i terrängen om det går och använd träd etc som "koner" att lägga volter runt om.
Sen får du vara lite uppmärksam också. Vår pålle byggde så småningom upp fin-fina ridmuskler och vänster galopp kunde han fatta jättesnyggt från stillastående. MEN höger galopp blev till 99% alltid korsgalopp!
Dvs han fattade höger galopp med frambenen men galopperade i vänster galopp med bakbenen.
Det visade sig att han hade problem i en led uppe vid korset som heter SI-leden och detta gjorde att han inte kunde fatta rätt.
SI-ledproblem är mycket vanligt och en duktig Equiterapeuth(stavning??) brukar kunna fixa det.
Så var uppmärksam - det är ite alltid det beror på att hästen inte har lärt sig. 

Jag håller med tidigare inlägg, bygg upp skritt och trav till de sitter!
Jag vet att många inte håller med om detta och det jag inte jag heller alla gånger, men för en häst som har svårt att komma in i galoppen kan man öka traven tills hästen fattar själv. När hästen tar galopp, ger man snabbt galoppskänkeln. Mitt varmblod hade inga problem med högergaloppen, men vänster existerade inte när han fick hem honom! Jag började med att arbeta honom mycket i skritt och trav, övergångar, skänkelvikning mm för att få honom att förstå skänklarna. Ca 5 månader senare när han började bli fin och arbeta i en trevlig form, började med att ta mig an galoppen. Högern var jättefin, men vänetrgaloppen gick inte alls. Hur jag än gjorde blev det bara höger. Till slut provade jag att trava in honom i galoppen och där satt den! Visst tog det ett tag för honom att förstå, men nu är det inga problem alls att få vänstergalopp när jag rider på ridbana/ridhus, dock har han ännu ganska svårt att få till den ute, men det är ett problem att lösa! :)
Det är ju så att allt är inte svart eller vitt när man håller på med hästar. Ibland kan man bli tvungen att tänka om och göra något som inte står i "regelboken"
Jag har ridit hemskt mycket travare, och alla fungerar olika. Några måste man trava in i galoppen oavset hur bra de kan jobba i trav å skritt. Några kan man knappt jobba i skritt å trav, men de kan galoppera.
Man måste ha i bakhuvudet att dessa hästar är avlade för att trava fort framåt med en vagn bakom.
~ Anneli ~
Tack för alla fina svar..
men det blev inte det stoet.. blev ett annat, och hon har både fin trav och galopp behöver bara musklas. fast nu e hon halt och under behandling så får börja skritta henne igen om ca 1 vecka, efter 5 veckors vila..
innan hunde hon till och med göra ett enklare galopp ombyte..
Min lilla Granada Swing
hur går det med granada?
ledsen att höra att allt blev så knepigt:(
pussa henne från mig!
Jag vill kommentera även att frågan inte är aktuell för dig just nu. Men någo annan som läsertråden kan ha nytta av den.
Jag vill råda till att ta det väldigt lugnt med galoppen (oavsett ridtravare eller "vanlig" häst). Innan man börjar med galopparbete måste skritt och trav funka. Hästen behöver bygga upp ordentliga ridmuskler först.
När det väl är dags föredrar jag att börja arbeta galoppen under longering. Först när hästen tar galoppen när man ex-vis säger -"Gaaaalopp" försöker jag fatta galopp när jag rider. Och då är jag väldigt typlig med mina hjälper samtidigt som jag fortfarande säger "Gaaaalopp". Jag försöker fatta galopp både på ridbanan (ofta i hörnpasseringen efter kortsidan), när jag rider ut, men även när vu hoppar (travhoppar och när jag känner att hästen själv vill ta galopp ger jag hjälpen), nu har jag verkligen nytta av longeringens "Gaaaalopp" eftersom hästen vet att jag vad jag vill och tillslut börjar koppla ihop det med skänkelhjälpen.
Det här är en metod som har funkat bra på alla hästar jag har ridit in, oavsett om det varit ridtravare eller halvblod. Men det finns inga metoder som är absolut rätt. Varje häst är unik och som ryttare måste man vara flexibel och pröva vad som passar just den enskilda hästen.
#15 kommer inte ihåg ven du e… hehe

jag longerade min travare i början, eftersom han inte gick att traqva uppsuttet. han har ju väldigt lät för galopp vilket var en fördel. jag fick honom att fatta galopp på lina samtidigt sa jag "gaaalopp", sen använde jag det komandot när jag red och det tog inte många gånger innan han förstod galoppskänkeln. har dock fortfarande lite problem att fatta höger galopp och svårt att galoppera på små ytor, men det handlar ju bara om muskler.
Skynda långsamt så går det fortare.