Igångsättning av häst, hjälp?
Hallå!
Jag ska nu efter att min lilla älskling haft ont i ryggen (efter en sadel som legat fel på henne) börja med igångsättning. Tänkte höra om det är någon som har förslag på hur snabbt/långsamt jag ska börja, vad för träning ska jag börja med och hur länge bör jag göra dessa övningar?
Hon är min första EGNA häst och vill inte pressa henne varken för hårt eller för lite (lagom är bäst)! Hur gjorde ni när ni satte igång era hästar och hur snart började ni med att träna in galoppen!? Hon är idag mellanmusklad eller vad man ska kalla de (eller ev lite mindre), då jag har longerat henne med inspänningstyglar för att hon ska bygga ryggmuskler. Men hur ska jag nu fortsätta när jag får den nya sadeln?
/Ida
Som regel ska det ta lika lång tid att sätta igång som hästen har vilat/varit skadad.
Jag skulle nog fortsätta att longera och tömköra när du börjar att rida. Kanske ha ryttare på ryggen varannan dag, och varannan dag inte ryttare. Och så klart ha en sadel som passar bra men det antar jag att du har skaffat 

OBS detta är "min" plan för hästar som inte har någon kondis alls men såklart är det helt olika från häst till häst, och eftersom jag inte vet hur hästen är kan jag inte säga att du ska göra si och så men lycka till hoppas det hjälper.
börja med skritt i ca 2månader börja med 15-20min första vecka sen kanske 40min veckan efter och tills hon orkar jobba ordentligt i skritten (skritten bygger de vicktigaste musklerna) =)
sen då efter skritt kommer såklart trav tar ca 2-3månader beroende på häst börja med att skritta 20 min sen travar du 1min (så håller du på så var 20min) sen några dar efter tar du 2min osv =)
galoppen typ likadant som trav :P
Oj det är en svår fråga att svara på. Det är jättesvårt att veta uhr du bör gå tillväga med din häst utan att se den och veta mer information om den och den senaste tiden.
Min häst hade stått i över ett halvår när jag fick honom och när jag fick honom var han halt på 3 ben. Jag kan ju berätta hur jag har gått till väga.
Satte in kiropraktor på honom som åtgärdade orsaken till hältorna. Efter det så ledde jag honom i 15 min minst 1gång/dag ibland 2-3 ggr/dag. Efter en vecka kom kiropraktorn tillbaka och då ökade vi till 20min 1-3ggr/dag i några dagar, snart 25 min osv.
Från början var min plan att öka med 5 min/vecka och lägga in kortare intervaller med trav när vi kommit upp i 40 min skritt, men efter ett tag märkte jag att detta inte passade min kille, det gick mycket snabbare med honom. Vi ökade på med 5 min efter ca 3 (2-4) dagar. Redan när vi var uppe i 30 min fick jag order om att trava honom då jag var tvungen att rida förbi hältan (och det var inte för tidigt för honom, han klarade det galant). Så jag skulle ta en längre travsträcka och springa på, efter detta släppte den sista hältan och då kunde jag börja med min intervallträning. Efter ett par dagar kunde jag (var tvungen för hans tillfrisknande) börja att galoppera honom. Kortare sträckor och allt eftersom så kunde jag lägga in längre och fler sträckor med galopp och trav.
Det jag även jobbade efter var intervallträning i form. Alltså att jag bestämde mig för sträckor där jag skulle jobba honom i form i intervall. Efterosm han ju inte hade muskler från början så klarade han ju inte att bära sig i form några längre sträckor, därav intervallträningen. Jag bad om formen och så eftergift osv.
Jag jobbade även mycket med klättring uppför och nerför och att gå i skog så han fick böja på sig. I paddocken började jag med enkla övningar så som volter och efter hand som han började få lite muskler la jag in lite öppnor och slutor osv. Började dock rida i paddocken redan när vi var på 20 min skritt eftersom han älskar det och gladeligen vill jobba i form där.
Skynda långsamt och läs av hästen. Var inte rädd för att trava och galoppera när tiden är inne. Många gånger kan det vara enklare för hästen att galoppera en kort bit istället för att trava en hel sträcka.
Lycka till!!
Medarbetare på westernridning.ifokus

Tack så jättemycket för svaren, är inte alls de lättaste. Antar att jag märker lite på henne hur mycket hon orkar och hur "snabbt" man kan gå fram. Nu har hon inte stått så länge (eftersom jag hade henne igång efter att jag fått hem henne) men då hade vi precis börjat med lite mer trav. tack för alla tips!
:)