Betfor
Hejsan. Har ev. tänkt att börja ge betfor till Lady men jag har fortfarande lite funderingar om det. Har varit inne på en annan sida & läst om det å det känns att det finns om åsikter om betfor.
Så ni som ger: När ger ni det? Blöter ni det i kallt vatten eller varm vatten? Hur länge får det stå & var har det betfor för syfte?
MissLady
Vi har slutat med betfor helt till ridisarna medans tävlingshästarna får lite fortfarnde. Betfor är ju egentligen socker så det blir ju som ett slags uppåttjack i huvet på många hästar (mina bla). Vi fick rekomedationer att endast ge på morgonen då de iaf skulle ut i hagen och inte ridas förrens på ef/kvällen då effekten gått ur. Vi provar just nu med sockervatten 1dl socker utblandat på två liter vatten. Vi häller ca 1 dl av blandningen i maten morron/kväll och det verkar funka bättre. När vi blötlägger betfor så lägger vi i blöt på kvällen för det som används på morronen osv i kallt vatten, har man glömt räcker det med 10 min i hetvatten.

alla hästarna i stallet får betfor både morgon och kväll. vi blöter en hink på morgonen som står till kvällen och en på kvällen som står till morgonen.

Betfor är ett bra sätt för hästen att få i sig lite extra vatten,det är även bra för näringintaget,mina får både kväll och morron, kallt eller varmt vatten spelar ingen roll,bara den får svälla klart.

betfor (förutsatt att det ges regelbundet) "hjälper till lite" med magen och matsmältningen och är som ovan nämnt ett bra sätt att kunna ge lite extra "blöta".
betfor görs på det som blir över av betan när man tillverkar socker och innehåller alltså inte socker i sig (som många tror).
det söta i betforn är melass, som är tillsatt för att det ska få en lite godare smak.
betfor räknas varken som kraft- eller grovfoder, utan ligger litegrann emellan kategorierna.
mina hästar får bara litegrann, just för att kunna spilla på lite extra blöta och ha nånting som smakar lite gott. (blötlägger till lunch (12) i kallvatten och så står det till nattning vid 20)
medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag ger min häst betfor, blötlägger på eftermiddagen och ger det på kvällen vid 10 tiden.
Ger också betfor, Runt 6dl per dag.
Funkar kanon och har inget dåligt att säga om det. Ger dom lite mer aptit på maten. :)
Blötlägger så det har varit några timmar i vatten innan fodring.
I värsta fall ca 30 min i varmvatten ifall jag kommer tätt inpå fodring.
Jag ger min häst 1 liter morron o kväll…blöter morgonmat o kvällsmat på kvällen innan i kallt vatten

Jag har alltid gett betfor för magens skull, Folly fick till kvällen och jag la det i blöt när jag släppte ut på morgonen!
*** Kärleken övervinner allt ***

Min pålles favvomat är betfor, så jag känner mig lite tvingad att alltid räkna in det i hans nya foderstater ;)
Just nu får han 3dl (torrt räkna då) pelleterad betfor som blötläggs i kallt vatten vid ca 07 på morgonen o ges runt 18tiden.
Tack för era svar 

vi ger betforen på morgonen, blötlägger i kallt vatten på eftermiddagen och ger på morgonen efter. varför ge när dom skall vara inne? dessutom bajsar dom mer av betfor så om man inte älskar att mocka så är det bra att ge på morgonen. betfor kikkar in efter ca 4a timmar, skall hästen då stå inne och vara rastlös? tycker jag. vad har ni för meningar?
min får 1L (blött lagt) betfot i pellets form på eftermiddagen.
Vi blötlägger den kl. 7 på morgonen och dem får det 16.00.
Tar ljummet vatten.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Jag ger mina nordisar betfor både morgon och kväll, de har jämt fått det, Det är bra för magen och hjälper till att hålla tarmarna i gång då de har lite laxerande effect. De får 1l var blött räknat då. Blöt lägger i kallt vatten.
Vi har betfor endast till att ge hästarna vätska på tävlingar då de ibland är för nervösa för att dricka. Då blötlägger vi betforen innan vi åker och efter värmningen får de betforen med ännu mer vatten i.
Vi har också betfor då vi medicinerar våra hästar. Tyvärr har en av våra ston lärt sig det och ratar därför betfor om det inte blandas upp med annat kraftfoder också. Tack och lov har hon inga problem att dricka under tävlingar.
Millan får 3dl på kvällen, tillsammans med lucern och fibergin.MENkbörjaenpå morgonen iställt, tänkte jag.

Har börjat ge betfor till Reddie. Han får 1 dl torr pelleterad betfor morgon och kväll. jag blötlägger kvällen innan det som ska ges på morgonen och ev det som ska ges på kvällen

min häst får 1 l betfor på eftermiddagen när han kommer in från hagen. och sen så blandar jag äen lite havre och betfor och ger honom efter ridning. e de varmt så e det mkt vatten i så han får i sig tillräckligt med vätska.
Japp! Betfor är det här också! Har bara gott att säga om det. Vet många som tycker att det sätter sig i huvudet på hästarna men jag har inte märkt av det (peppar, peppar, ta i trä…).
Alla våra hästar får lite betfor både morgon och kväll. Till och med minishettisen som egentligen inte behöver mer än lite hö att lukta på *ler*. På så vis får alla lite "kraftfoder" och ingen behöver känna sig utanför.
Jag kommer inte ihåg vart jag har läst det men jag läste en artikel i en tidning för inte så länge sedan att Betfor hjälper till att få bort slaggprodukter (mjölksyra) ur kroppen på hästen. Vet inte om det stämmer…
Är vi ute och åker transport har vi alltid med oss någon liter ordentligt uppblött Betfor. Det brukar vara lättare att få dem att äta än att dricka när man kommer fram och på så sätt "lurar" man ju i hästen vätska.
Jag blötlägger det de ska ha på morgonen på kvällen och kvällsmaten på morgonen.
betfor är magiskt ibland.. min häst tycker inte det är kul att äta vitaminer, men allt slinker ner med betfor ;)
Zaasi & Kickan får betfor(1 mått) på kvällen vid 22 tiden & jag blötlägger den tillsammans med resten av fodret när jag kommer till stallet vid eftermiddag.Jag fyller på med mycket vatten så att jag vet att dom får i sig vätska.

Jag blöter i kallt vatten på kvällen som de sedan får på morgonen.